Liikenne

Liian usein auto (oli se sitten millainen auto tahansa) jätetään ainakin maaseudulla joutokäynnille kun mennään liikkeisiin asioimaan. Pakokaasu saastuttaa myös hengitysilmaamme ihan konkreettisesti. Sama koskisi myös traktoreita . Itse laittaisin mönkijät ja moottorikelkat luvanvaraisiksi. Jo ihan siitäkin syystä, että niillä vaan ei saa ajella ihan missä tahansa. Ja niillä kun ajellaan missä tahansa! Jos ei rajoiteta niin sitten jokainen menopeli samalla viivalle autoilijoiden kanssa eli kaikki maksumiehiksi. Vaikka ei se ilmastonmuutosta auta tippaakaan, jos saastuttamisesta selviää rahalla.

 

Harvalla meistä on varaa vaihtaa ajopeli hybridiin tai sähköautoon (joiden ympäristöystävällisyys taitaa olla viherpesua, kun ottaa huomioon valmistuksen ja sähköntuotannon aiheuttaman hurjan ympäristökuorman). Kuitenkin monelle meistä oma auto on välttämätön arjen pyörittämisen kannalta – ja monen auton moottori polttaa sitä kaikkein kamalinta eli dieseliä. Nyt on kuitenkin saatavilla täysin kotimaista, jätteistä valmistettua, uusiutuvaa dieseliä, jota tankkaamalla sen vanhankin hyrysysyn päästöt pienentyvät 90%. Uusiutuva diesel maksaa reilut 10 snt enemmän litralta, mutta väittäisin, että tuon summan voi säästää jostain muusta. Kannattaa myös muistaa äänestää vaaleissa ympäristön hyväksi: ehkä uusiutuvan dieselin hintaankin on siten mahdollista vaikuttaa. Haastan siis jokaisen dieselajopelin omistajan tankkaamaan uusiutuvaa dieseliä! Ympäristövaikutus on välitön!

 

Vaihda yksityisauto bussiin työmatkalla, vaikka vain kerran viikossa. Joukkoliikennettä saadaan lisää, jos kysyntä kasvaa, ja kysyntä kasvaa, kun käytämme joukkoliikennetä. Tämän positiivisen kierteen kasvattamiseen voi jokainen osallistua.

 

Kuljetusliike Lehtonen alkoi kuljettaa puuta Ylä-Lapista paluukuormana, joka oli aiemmin tyhjänä ajamista. Raskaan kaluston kilometrejä säästyy kaksinkertaisesti, koska aiemmin tyhjän puutavara-auton piti ajaa Ylä-Lappiin hakemaan kuorman. Ilmasto, ympäristö ja tieliikenteen turvallisuus ovat voittajia tällä innovaatiolla.

 

Lipputuotteiden kehittäminen Oulun, Kemin ja Raahen alueelle niin, että tällä työssäkäyntialueella liikkuminen omalla autolla ei enää tarpeen. Samoin raideliikenne toimimaan samalla alueella nopeasti ja tehokkaasti. Tällä hetkellä henkilöautojono kulkee nelos- ja kasitiellä molempiin suuntiin aamukahdeksalta ja neljältä. Ympäristöhaitta lienee melkoinen.

 

Pienipäästöisille polttoaineille, kuten Neste MY esimerkiksi, verohelpotus, jolla polttoaine tulee edullisemmaksi kuin perinteinen fossiilinen vaihtoehto.

 

Oulun kaupunki ja muut Pohjois-Pohjanmaan kunnat yhdessä perustavat projektin ”kolmessa tunnissa junalla Helsingistä Ouluun”. Lisäksi Rovaniemen ja muiden Lapin kuntien kanssa yhdessä projekti ”puolessatoista tunnissa junalla Oulusta Rovaniemelle”. ja siitä vielä: ”Ratayhteys Jäämerelle”.

 

Autoihin, traktoreihin, m-kelkkoihin, mönkijöihin, kaivureisiin, mopoihin jne. pakolliseksi joutokäyntiä mittaava laite. Nytkin naapurin pihalla kävi kuorma-auto tunnin joutokäyntiä eikä liikkunut mihinkään eikä sillä tehty mitään. Oma etu- ja takapihani ihan täynnä pakokaasua. Sydänvikaisena en pystynyt menemään ulos moneen tuntiin. Sama peli jatkui illall, tosin yrittäjän omalla traktorilla, yrittäjä ei toimi vastuullisesti ennen kuin pakon edessä ja sakotuksen pitää olla niin kova, että se laittaisi miettimään, vääntääkö moottori sammuksiin vai ei.

 

Talvilomakohteissa on vapaa-ajan asuntoja ja mökkejä pilvin pimein ja ne ovat usein pääteistä lähtevien pistoteiden varrella. Vapaa-ajan asuntoja ja mökkejä on näiden pistoteiden varrella muutamasta useisiin kymmeniin. Olen seurannut eräässä kohteessa näillä alueilla lumitöiden tekemistä. Melkein poikkeuksetta lumityöt tekee joiku paikallinen urakoitsija ja ilmeisesti yksittäisten tarjousten perusteella. Tämä on johtanut siihen, että saman pistotein varrella saattaa käydä useampikin urakoitsija, yksi ottaa yhden ihan, toinen toisen ja kolmas puhdistaa sitten tien. Tämä on raaka totuus miten lumityö tehdään. Ehdotus onkin, että urakoitsijat tekevät yhteistyötä ja jakavat alueet jolloin säästytään turhanpäiväiseltä ajelulta paikasta toiseen. Yksi urakoitsija tekee yhden alueen tai alueet ja toinen toisen. Väitän, että tällä tavalla säästetään turhaa ajelua, pienennetään päästöjä ja samalla urakoitsijoiden hiilijalanjälkeä. Samalla parannetaan myös alueen liikenneturvallisuutta. Samalla myös vapaa-ajan asuntojen ja mökkien omistajat saavat lumityöpalvelut laadukkaasti ja ajallaan.