Kaleva ostaa Lapin Kansan ja Alman kaupunkilehtiä Pohjois-Suomesta
Alma Media myy Lapin lehti- ja jakeluliiketoimintansa Kalevalle huhtikuun 2018 alusta. Kaupassa vaihtavat omistajaa maakuntalehti Lapin Kansa, kaupunkilehdet Uusi Rovaniemi ja Lounais-Lappi sekä Alma Manu Oy:n jakeluliiketoiminta Lapin alueella. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa. Alma Media kirjaa kaupasta arviolta 4,0 milj. euron kertaluonteisen myyntivoiton toiselle vuosineljännekselle.
Lapin Kansa on 6-päiväinen Lapin maakunnassa ilmestyvä maakuntalehti. Rovaniemellä ilmestyvä Uusi Rovaniemi kuten myös Meri-Lapissa ilmestyvä Lounais-Lappi ovat kumpikin 2-päiväisiä kaupunkilehtiä. Alma Manu Oy:llä on varhaisjakeluverkosto Lapin suurimmissa taajamissa. Sanomalehtien lisäksi jakelussa on myös kaupunkilehtiä, mainosliitteitä, kirjeitä ja aikakauslehtiä.
Myytävän liiketoiminnan liikevaihto vuonna 2017 oli 18,7 milj. euroa. Henkilöstö siirtyy uuden omistajan palvelukseen ns. vanhoina työntekijöinä. Lehtiliiketoiminnassa henkilöstövahvuus on 68 ja jakelussa 88 henkilöä.
– Alma Lapin liiketoiminnasta luopuminen tukee strategista rajaustamme, jonka mukaan haluamme keskittyä maakunta- ja paikallismediassa ydinalueellemme Pirkanmaalle ja Satakuntaan. Omalla luontaisella alueellamme meillä on kaksi 7-päiväistä maakuntamediaa, kattava paikallislehtiverkko, oma lehtipaino ja varhaisjakelu, Alma Media Kustannus Oy:n toimitusjohtaja Kari Juutilainen sanoo.
Juutilaisen mukaan Kaleva on entuudestaan vahva mediatoimija Pohjois-Suomessa, ja näin myös luontevin uusi kustantaja Lapin lehdille.
Kauppa on luonnollinen jatkumo Kaleva konsernin strategian toteuttamiselle, jossa haemme kasvua muun muassa kasvattamalla paikallisten julkaisujen määrää, Kaleva-konsernin toimitusjohtaja Juha Laakkonen sanoo.
Alma Media Kustannus Oy kustantaa Alma Media -konsernin maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä. Tunnetuimpia tuotteita ovat Lapin Kansan lisäksi Aamulehti ja Satakunnan Kansa.
Lisätietoja:
Kari Juutilainen, toimitusjohtaja, Alma Media Kustannus Oy, puh. +358 50 435 4159
Juha Laakkonen, toimitusjohtaja, Kaleva Oy, puh. +358 40 762 5480
Alma Media lyhyesti
Alma Media on palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Affärsvärlden, Iltalehti, Aamulehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa asiakkailleen kestävää kasvua digitaalisuuden mahdollisuuksia hyödyntäen tietopalveluilla, järjestelmä- ja asiantuntijapalveluilla sekä mainosratkaisuilla. Alma Median toiminta on laajentunut Suomesta Pohjoismaihin, Baltiaan ja Keski-Eurooppaan. Alma Mediassa työskentelee noin 2 250 ammattilaista (ilman jakajia), joista noin 30 % toimii Suomen ulkopuolella. Alma Median vuoden 2017 liikevaihto oli 367,3 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä.
Lue lisää: www.almamedia.fi
Kaleva lyhyesti
Kaleva on nykyaikainen monimediayhtiö, joka keskittyy kahteen liiketoimintaan: medialiiketoimintaan sekä markkinointipalvelut ja -alustat liiketoimintaan. Medialiiketoiminta panostaa laadukkaaseen journalismiin, sisältötuotteisiin ja mainonnan kokonaisratkaisuihin erilaisissa digitaalisissa kanavissa ja painetussa mediassa. Liiketoimintaan kuuluvat julkaisut: Kaleva, Kale!, Forum24, Raahen Seutu, Raahelainen, Pyhäjokiseutu sekä niiden kattavat digitaaliset kanavat ja palvelut
Markkinointipalveluita ja -alustoja tarjoavat yhtiöperheessä vaikuttajamarkkinointiin ja sen suunnitteluun erikoistunut Indieplace, Suomen suurin paikallisten tarjousten markkinapaikka Offerilla, digitaalisen markkinoinnin ja median asiantuntijayritys Pro Ratas sekä painotalo Erweko. Kaleva-konsernin palveluksessa työskentelee 525 oman alansa ammattilaista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2017 oli 54,7M€.