Tilausmäärä kasvussa maakuntalehdissä – Kaleva Median lehdissä jo yli 20 000 digitilaajaa
Kaleva Median maakuntalehtien eli Kalevan ja Lapin Kansan maksullisten tilausten kokonaismäärä on nyt suurempi kuin samaan aikaan edellisvuonna. Tilausmäärän positiiviseen kehitykseen on vaikuttanut digitaalisten tilausten määrän voimakas kasvu.
Kaleva Median maakunta- ja paikallislehdissä ylittyi 20 000 digitilauksen raja joulukuun alussa. Puhtaita digitilauksia on nyt noin 20 prosenttia Kaleva Median sanomalehtien kokonaistilaajamäärästä.
”Olemme iloisia, että lehtien digitilausmäärä kasvaa hyvää vauhtia. Teemme laajalla rintamalla töitä sisältöjen ja palveluiden kehittämiseksi digitaalisissa kanavissa. Tästä hyötyvät kaikki tilaajat, sillä digilukuoikeus sisältyy myös painetun lehden tilaukseen”, sanoo sisältöliiketoiminnan johtaja Niiles Nousuniemi.
Digitilausten kasvun taustalla ovat paikallisen juttusisällön vetovoiman lisäksi muun muassa urheilustriimaukset ja tämän vuoden aikana tehty verkkouudistus, joka on tuonut toimituksille uusia mahdollisuuksia journalistiseen kerrontaan.
Sisältöjen myyntiin ja markkinointiin on myös panostettu digitaalisissa kanavissa.
”Markkinointi ja myynti uusissa kanavissa ovat auttaneet yleisöä löytämään sisällön pariin ja samalla olemme nostaneet paikalliset sisällöt myös tilausmarkkinoinnin kärjeksi. Tätä vahvistamme jatkossakin”, Kaleva Median markkinoinnista vastaava brändi- ja kulttuurijohtaja Anna Kärävä taustoittaa.
Myös Kaleva Media -tunnuksia on aktivoitu ennätysvilkkaasti. Maksutonta tunnusta käytetään tunnistautumiseen Kaleva Median lehtien palveluissa.
Esimerkiksi painetun lehden tilaajat saavat tunnuksen avulla tilaukseen kuuluvan digilukuoikeutensa käyttöön ja pystyvät asioimaan sähköisesti tilaukseensa liittyvissä asioissa. Kaleva Media -tunnuksen käyttäjät voivat lisäksi osallistua muun muassa verkkolehtien keskusteluihin.
Kaleva Median tilattavia lehtiä ovat maakuntalehdet Kaleva ja Lapin Kansa sekä paikallislehdet Iijokiseutu, Koillissanomat, Pyhäjokiseutu, Rantalakeus, Raahen Seutu ja Siikajokilaakso. Uutismedian liiton järjestämässä paikallismediakilpailussa Koillissanomat valittiin marraskuussa parhaaksi paikallismediaksi vähintään kaksi kertaa viikossa ilmestyvistä paikallismedioista.
Kaleva Media tarjoaa paikallisesti kiinnostavia sisältöjä, palvelumalleja ja -alustoja. Kaleva Media panostaa laadukkaaseen journalismiin, sisältötuotteisiin sekä mainonnan kokonaisratkaisuihin erilaisissa digitaalisissa kanavissa ja painetussa mediassa.
Kaleva Median mediabrändejä ovat Kaleva, Forum24, Oulu247, Lapin Kansa, Uusi Rovaniemi, Lounais-Lappi, Raahen Seutu, Raahelainen, Pyhäjokiseutu, Koillissanomat, Iijokiseutu, Rantalakeus, Siikajokilaakso ja Pudasjärvi-lehti sekä niiden kattavat digitaaliset kanavat ja palvelut. Myös yli 60 ristikko- ja aikakauslehteä kustantava Kolmiokirja Oy on osa Kaleva Mediaa.
Markkinointipalveluita tarjoavat vaikuttajamarkkinointiin ja sen suunnitteluun erikoistunut Indieplace, Suomen suurin paikallisten tarjousten markkinapaikka Offerilla sekä digitaalisen markkinoinnin ja median asiantuntijayritys Pro Ratas.