Kaleva Media teknologiakumppaniksi Geopark Challengen kansainvälistymishankkeeseen
Pohjoisen mediatalo Kaleva Media on solminut yhteistyösopimuksen NTRNZ media Oy:n kanssa Rokualla 14.8.2021 järjestettävän Geopark Challenge -seikkailukilpailun teknologiakumppanuudesta. Kilpailuformaatin uudistuessa ja laajentuessa tähdätään erityisesti kansainvälisille markkinoille.
Geopark Challenge on järjestetty ensimmäisen kerran vuonna 2011 Rokuan kansallispuistossa. Kaleva Media toimi kilpailun mediakumppanina vuosina 2013-2014 mahdollistaen jakelukanavan kilpailusta tuotetuille materiaaleille. Nyt yhteistyö laajennetaan Rokuan kilpailun mediakumppanuudesta laajemmaksi teknologiakumppanuudeksi, jossa Kaleva Median kehittämää sisältöalustaa lisensoidaan muille mediayhtiöille ja -toimijoille kansainvälisesti laajentuvan Geopark Challengen kautta.
– Geopark Challenge oli ensimmäinen NTRNZ media Oy:n tuottama TV-ohjelma vuonna 2011, ja jo tuolloin haaveilin formaatin kansainvälistämisestä. Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin ollaan siinä tilanteessa, että koko Unesco Global Geopark verkoston tukemana kilpailun muuttaminen kansainvälisesti järjestettäväksi tapahtumasarjaksi on lähempänä kuin koskaan, tapahtuman tekemisestä ja tuotannosta vastaavan NTRNZ median vastaava tuottaja ja perustaja Teemu Hostikka kertoo.
Kaleva Mediassa yhteistyö nähdään yhtiön arvojen mukaisena pohjoisen vireyden tukemisena.
– Yhdessä tekeminen, uudet sisältöformaatit ja uusimpien teknologioiden hyödyntäminen kiinnostavien sisältöjen rakentamiseksi ajavat Kaleva Mediaa tulevaisuuden mediataloksi. Haluamme olla arvojemme mukaisesti mukana Pohjois-Suomesta tulevissa mielenkiintoisissa konsepteissa ja tässä tapahtumassa ne yhdistyvät tutun toimijan kanssa saumattomasti, Kaleva Median kehitys- ja teknologiajohtaja Tommi Silfverhuth sanoo.
Teknologisen kumppanuuden lisäksi tapahtuman taustatahot omaavat yhteisen näkemyksen pohjoisen elinvoiman kehittymisen lisäksi ympäristöasioihin.
– On tärkeää, että Pohjois-Suomesta lähtöisin oleva formaatti ja sen jakelukanavat myös kehitetään Pohjois-Suomessa. Elokuussa 2021 käytävä 10-vuotisjuhlakisa on pilotti, jossa testaamme uutta monimediallista sisältökokonaisuutta, teknologioita sekä uutta kisaformaattia. Kilpailusta rakennetaan yli vuorokauden mittainen suora lähetys, sisältäen paikkatietoa ja suoraa videokuvaa. Tavoitteenamme on seuraavan viiden vuoden aikana laajentaa tämä formaatti viidelle eri mantereelle kymmenen osakilpailun muodossa, Hostikka valottaa tulevaa.
Geopark Challenge yhteistyö on osa Kaleva Median Arctify-hanketta, joka on osittain Business Finlandin rahoittama arktisten sisältöjen media-alustan kehittämishanke. Hankkeen tavoitteena on yhdistää ja jatkokehittää sisältö- ja data-alustojen toiminnallisuudet uutta liiketoimintaa ja palvelumalleja tuottavaksi skaalautuvaksi sisältöalustaksi.
Geopark Challenge kilpailun tekemistä ohjaa vahvat ympäristöarvot, ja esimerkiksi kaikki osanottomaksut ohjataan Rokua Geoparkin alueella vesistöjen ekosysteemien hyväksi tehtävään työhön. Lisätiedot tapahtumasta: geoparkchallenge.com