Kaleva Median lehtien tavoittavuuksissa kasvua, Kaleva on Suomen kolmanneksi tavoittavin päivälehti
Kaleva ylsi tilattavien päivälehtien kolmanneksi suurimpaan kokonaistavoittavuuteen MediaAuditFinlandin tekemässä Kansallisessa mediatutkimuksessa vuosimallia 2021.
Kaleva tavoittaa viikossa keskimäärin 410 000 lukijaa, kun mukaan lasketaan sekä painetun printtilehden että lehden eri digitaalisia versioita lukeneet kuluttajat.
Aamulehti tavoittaa viikossa 472 000 lukijaa. Helsingin Sanomat on listauksen ylivoimainen ykkönen 1,62 miljoonalla viikoittaisella lukijalla. Kaleva Median toinen maakuntamedia Lapin Kansa tavoittaa viikossa keskimäärin 200 000 lukijaa.
Painetun lehden osalta Kalevan jokaisella numerolla on keskimäärin 124 000 lukijaa. Luvut oikeuttavat listan neljänteen sijaan. Ykkösenä on Helsingin Sanomat ennen Aamulehteä ja Turun Sanomia. Kalevan luvut ovat nousussa, sillä vuoteen 2020 verrattuna kasvua on tullut 2,5 prosenttia.
Koillissanomilla puolet digilukijoita, Rantalakeus omassa luokassaan Suomen suurimpia
Koillissanomat tavoittaa painettuna ja verkossa kaikkiaan 27 000 ihmistä viikossa. Painetun lehden lukijoita on numeroa kohti keskimäärin 13 000, missä on kasvua lähes viidenneksen, eli 19 prosenttia. Edellisessä, vuoden 2020 mittauksessa. Koillissanomien paperilehti tavoitti 11 000 sitoutunutta lukijaa viikossa. Samoin kasvua on pelkän digin lukijoissa. Jako painetun ja verkkolehden välillä on Koillissanomien osalta mielenkiintoinen. Yli puolet, eli 52 prosenttia vastaajista käyttää vain digiversiota Koillissanomista.
Rantalakeus tavoittaa entistä isomman joukon alueen asukkaita. Kansallisen mediatutkimuksen mukaan painetulla lehdellä on viikoittain 19 000 lukijaa ja kokonaistavoitettavuus on 22 000 lukijaa. Viime vuodesta muutos on 6,1 prosenttia ylöspäin. Kerran viikossa ilmestyvien paikallislehtien joukossa Rantalakeuden kokonaistavoitettavuus on Suomen suurimpia. Digitilausten kasvuprosentti on tällä hetkellä noin 200.
Lue lisää: Kaleva, Rantalakeus, Koillissanomat