Lounastuotteen matka Kasvun paikassa käynnistyi suoralla toiminnalla
Valmisruokaa valmistavan Lounastuotteen matka Kasvun paikka -markkinoinnin kasvuohjelmassa käynnistyi vauhdikkaasti koronaepidemian johdosta. Poikkeustilanteen iskiessä Lounastuotteella lähdettiin ennakkoluulottomasti uudistamaan palvelupolkua ja yritys avasi verkkokaupan sekä ruoan kotiinkuljetuksen yhdessä Kaleva Median kanssa.
Yrityksen toimintaa koronaepidemia ei pysäyttänyt, mutta yrityksen rutiineihin poikkeusajalla on ollut huomattavaa vaikustusta.
– Korona-kirves iski myös meihin. Kukaan ei ollut valmistautunut kohtaamaan tätä ennakoimatonta uhkaa, joka ei ollut edes konkreettinen. Päällimmäisenä tunteena meillä oli ihmetys kuinka arkirutiiniimme voivat muuttua niin yhtäkkiä, mutta alkuhämmennyksen jälkeen valoimme uskoamme itseemme, että tämä loppuu vaikka kukaan ei voi sanoa milloin, Lounastuotteen Marianne Mehtälä-Helanen muistelee.
– Toivo on valtava voima kun siihen tukeutuu. Selviydymme tästä yhdessä ja yhteistyössä lähituottajiemme kanssa, Mehtälä-Helanen jatkaa.
Liiketoimintaan korona-aika vaikutti erityisesti kuluttajamyynnissä, yleisen kulutuksen hiljentyessä.
– Ensimmäinen viikko hiljensi palvelutiskimyyntiämme suurelta osin, mutta onneksemme se on palautunut liki koronakevättä edeltävälle tasolle. Olemme kiitollisia, että kuluttajat käyttäjät tuotteitamme ja lähiruoan arvostus on voimissaan. Teemme jatkossakin ruokaanne vaikka maailma on mullistuksia täynnä.
Lounastuotteen valmisruokia oli aikaisemmin myynnissä pääasiassa päivittäistavarakauppojen palvelutiskeissä, mutta uusi aika käänsi katseet myös omaan verkkokauppaan.
– Halusimme perustaa verkkokaupan, jotta voisimme palvella asiakkaidemme tarpeita muuttuneessa maailmassa. Mikä tulee olemaan uusi normaali? Kukaan ei sitä tällä hetkellä tiedä, mutta näiden toimenpiteiden myötä olemme valmiudessa reagoimaan muuttuneisiin tilanteisiin.
Täysin kivuttomasti verkkokaupan perustaminen ei sujunut. Lounastuote kokeili ensin Offerillan verkkokaupparatkaisua, mutta käytännön haasteet laittoivat suunnitelmat uusiksi ja yritys päätyi rakentamaan täysin oman verkkokaupan Kaleva Median kanssa.
– Alun perin halusimme verkkokaupan vauhdittamaan myyntiä poikkeusolosuhteiden aikana. Pienten viivästysten vuoksi päädyimme kuitenkin viilaamaan verkkokaupasta toimivampaa ratkaisua jatkoa ajatellen. Tällaisten pandemioiden aikana meidän on tulevaisuudessa mahdollista tarjota asiakkaillemme ruoka kotiovelle toimitettuna, tai minkä näen yhtenä suurena vaihtoehtona on ruuan toimittaminen yrityksille, joiden tavanomaiset lounasravintolat ovat suljettuna.
Liikevaihdon kannalta verkkokaupan perustaminen ei Lounastuotteen Mehtälä-Helasen mukaan ole välitön lottovoitto, mutta katseet ovat vahvasti tulevassa.
– Myynnillisesti emme näe verkkokauppaa ainakaan vielä tässä vaiheessa kovin suurena osana liikevaihtoamme, mutta olemme kuitenkin sen myötä varautuneet muuttuviin tilanteisiin. Ruuan verkkokauppa jatkaa yllättävän rajua nousuaan ja odotamme oman verkkokauppamme kehitystä mielenkiinnolla.
Ensivaiheessa tuoterepertuaari verkkokaupassa keskittyy yrityksen omien tuotteiden myyntiin, mutta myös jatkosuunnitelmat ovat jo hautumassa.
– Jatkossa meillä on myös tavoitteena kehittää verkkokauppayhteistyötä muiden lähialueiden yritysten kanssa ja tarjota heille myyntikanava tuotteilleen yhteisessä kokonaisuudessa, Mehtälä-Helanen suunnittelee.
Kokeile Lounastuotteen verkkokauppaa ja kotiinkuljetusta: verkkokauppa.lounastuote.fi