Jopa kirjanpitäjät markkinoivat – mutta yllättävästä syystä

Markkinointi käsitetään usein varsin kapeasti. Yleensä sanasta tulee mieleen mainonta. Ilmoittelua lehdissä, televisiossa, internetissä tai vaikkapa ulkomainospaikoilla. Visuaalisia houkutuksia, joilla pyritään edistämään kaupan hyllyltä tai sen pihalta löytyvän tavaran menekkiä. Maksettu mainonta on toki keskeinen osa markkinointia, mutta keinoja on paljon muitakin.


Viestinnällä pyritään vaikuttamaan toimittajien ja muiden vaikuttajien mielipiteeseen. Myynninedistämisellä pyritään vakuuttamaan kaupan alan ammattilaiset myytävän tuotteen tai palvelun menekistä. Asiakkuusmarkkinointi vastaavasti on sitä, että pidetään yhteyttä ihmiseen, joka on jo ostanut halutun tuotteen. Yhteydenpitämisen tavoitteena on lisätä lojaliteettia. Eli sitä että ihminen pysyisikin asiakkaana, ehkä ostaisi vähän lisääkin. Asiakkuusmarkkinointi on yleistynyt viime vuosina hurjan paljon ja sen vuoksi meidän lompakot tursuavat erilaisia kanta-asiakaskortteja ja sähköpostit täyttyvät uutiskirjeistä.

Toisinaan törmään myös siihen, että vain tietyn tyyppiset yritykset kokevat hyötyvänsä markkinoinnista. Kuluttajille tuotteitaan myyvät yritykset tietävät, että kukaan ei voi harkita heidän tuotteitaan jos ei tiedä niistä. Väitän, että sen sijaan aivan liian moni yrityksille palveluitaan myyvä yritys aliarvioi markkinoinnin voiman menekkinsä kohentamisessa. Aivan liian moni yritys ajattelee, että kyllä se viidakkorumpu toimii ja kyllä hyvä tuote itsensä myy. Ja toimii sen mukaisesti. Eli ei toimi.

Katso jakso 1: Toimeksianto eli brieffi

”Liiketoiminta rakentuu ihmisiin kohdistuvan luottamuksen ja sitä kautta syntyvän vahvan yrityskulttuurin varaan. Colleqiumilla se on kunnossa, mutta liian harva tietää siitä. Vielä.

Siksi olikin suorastaan kohottavaa nähdä, minkälainen yritys oli halunnut mukaan Kaleva Median Kasvun paikka -ohjelmaan. Oululainen Colleqium toimii taloudenhallinnan alalla. Kansankielellä he ovat siis kirjanpitäjiä. Eli he työskentelevät toimialalla, jossa pikemminkin toimitaan sen eteen, ettei kukaan vaan huomaisi ja varmistetaan että ollaanhan kaikessa toiminnassa taatusti tapetin värisiä. Mielellään harmaan tapetin. Onneksi Colleqium on veistetty eri puusta. Tulevaisuuden puusta.

Colleqium kääntyi markkinoinnin ammattilaisten puoleen hivenen yllättävästä syystä. Yrityksellä kun pyyhkii hyvin. Mitattiin sitä sitten kannattavuuden, asiakkaiden määrän tai asiakasuskollisuuden näkökulmasta. Kasvun esteenä on sen sijaan henkilöstövaje. Pulaa on nimenomaan hivenen kokeneemmista ammattilaisista. Sellaisista ihmisistä, joita kaikki muutkin alan yritykset halajavat ja joista vastaavasti pidetään kaikin keinoin kiinni. Eikä taloudenhallinnan toimialan ihmiset lähtökohtaisestikaan ole kaikkein kiihkeimpiä työpaikan vaihtajia.

Colleqium on tyylipuhdas moderni asiantuntijayritys, koska se on pohjimmiltaan täysin työntekijälähtöinen. Asiantuntijaliiketoiminnassa kaiken ytimessä ovat – niin – ne asiantuntijat. Asiakaslähtöisyyskin jää vain korulauseeksi, jos laskunmaksajalle ei ole tarjottavissa poikkeuksellisen kunniantuntoista osaamista. Liiketoiminta rakentuu ihmisiin kohdistuvan luottamuksen ja sitä kautta syntyvän vahvan yrityskulttuurin varaan. Colleqiumilla se on kunnossa, mutta liian harva tietää siitä. Vielä.

Katso jakso 2: Suunnitelma

Kasvun paikassa lähdettiin siis tällä kertaa kohentamaan markkinoinnin keinoin yrityksen työnantajamielikuvaa ja nostamaan sen tunnettuutta. Tavoitteena on se, että yhä useampi huipputyyppi hakisi heille töihin. Jotta yhtiö voisi ottaa enemmän uusia ja hyviä asiakkaita. Joita varten he pääsevät palkkaamaan lisää hyviä työntekijöitä.

Tällaisen myönteisen nosteen taifuunin Kasvun paikan tiimi pyrkii nyt saamaan vauhtiin.

Jani Halme

Kirjoittaja on palkittu journalisti, joka toimii reportterina Kasvun paikka -ohjelmassa.

Kasvun paikka tiimi – Colleqium:

Jyrki Paananen, Annariitta Nousiainen, Mari Jauhola, Petri Pesonen, Ville Toriseva

Katso yhteystiedot

Kasvun paikka -tuotanto

Toimittaja: Jani Halme
Kuvaaja: Petri Vilén / Kaleva Media
Leikkaus ja editointi: Johanna Viren / Kaleva Media
Tuottaja: Elina Autio / Työnalle
AD: Taru Staudinger / Työnalle
Vastaava tuottaja ja valokuvaus: Jussi Väätäinen / Kaleva Media