10 hyödyllistä vinkkiä: näin teet toimivaa mainontaa
Mainonnan keinojen, kanavien ja työkalujen jatkuvasti kasvavassa viidakossa moni mainostaja potee tuskaa: miten teen mainontaa joka toimii, miten saan ääneni kuuluviin ja tavoitan oikeat yleisöt? Tarjontaa ja kilpailua kuluttajien ajasta on enemmän kuin koskaan. Yksi asia ei kuitenkaan ole muuttunut: sisältö ratkaisee.
Yhtä ainoaa keinoa hyvän sisällön ja toimivan mainonnan tekemiseen tuskin on, mutta hyvin mietityllä ja ymmärrykseen perustuvalla markkinoinnilla päästään aina parempiin tuloksiin kuin umpimähkäisellä huitomisella. Oheisessa Suomen Lehdistön koostamassa listassa on 10 asiantuntijavinkkiä siihen, miten tehdä toimivaa mainontaa. Poimi ne siis talteen!
1. Herätä huomio nopeasti
Mainoksen täytyy erottua, jotta sitä pysähdytään katsomaan. Huomio pitää herättää parissa sekunnissa. Digissä toimii liikkuva kuva, printissä pysäyttävä juliste. Elementtejä ei kannata ympätä liikaa, ettei viesti jää piiloon.
2. Satsaa otsikkoon
Jos otsikko ei toimi, mainos ohitetaan.
3. Tunne kohdeyleisösi
Mieti, kenelle mainos tehdään. Valitse viesti vastaanottajan mukaan ja mieti hetkeä, jolloin vastaanottaja sen kohtaa.
4. Ansaitse aika
Ihminen joutuu päivittäin tekemisiin tuhansien viestien kanssa. Mainoksen pitää ansaita aika, joka sen parissa vietetään.
5. Luo miellyttävä mielikuva
Positiivisuus myy kielteisyyttä paremmin. Herätä siis myönteisiä tunteita.
6. Kiteytä viesti
Mitä mainoksella halutaan sanoa? Miten asiakas hyötyy tuotteesta tai palvelusta? Mikä ongelma voidaan ratkaista? Yksinkertainen viesti menee parhaiten perille.
7. Tuo mainostaja esiin
Mainoksesta ei ole hyötyä, jos mainostajan nimi jää hämärän peittoon.
8. Digissä muista toisto ja isot pinnat
Digimainos tarvitsee riittävästi toistoa, jotta se kerää tarpeeksi huomiota. Isot mainospinnat kuten välisivun mainos digilehdessä huomataan perusbanneria paremmin. Digissä huomio pitää herättää printtiä nopeammin.
9. Mobiilissa vähemmän on enemmän
Hyvä mobiilimainos on tehty varta vasten mobiiliin, sisältää vain vähän elementtejä ja on erottuva. Puhelimen näytölle ei kannata ahtaa montaa sanaa.
10. Kohdenna harkitusti
Mitä tarkempaa kohdennus on, sitä huolellisemmin sanoman pitää olla muotoiltu. Älä kohdenna liikaa.
Jos kaipaat asiantuntija-apua oman kampanjasi suunnitteluun, kohdentamiseen, kanavien valintaan tai vaikka kohdeyleisöjesi ymmärtämiseen, ota yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi tai Kaleva Median palvelupisteeseen.
Tehdään yhdessä mainontaa joka toimii!
Lähde: suomenlehdisto.fi – Kymmenen kikkaa toimiviin mainoksiin