Älykäs markkinoija tietää, mitä tehdä. Viisas tekee, mitä tietää.
Kuinka menestyä maailmassa, joka tuntuu päivä päivältä monimutkaisemmalta, ja jossa yllätykset ovat lähes arkipäivää, on varmasti monen yrityksen agendalla. Avataan aluksi maailmaa, jossa elämme.
Jos et osaa konseptoida markkinointiasi, et tee kehenkään vaikutusta – vaikka sinulla olisi käsissäsi miljoona kiloa dataa tai tuhat kanavaa.
Päivän muotisana on tiedolla johtaminen, vaikka tiedolla on johdettu itse asiassa kautta aikojen, niin liiketoimintaa kuin markkinointia. Nykyään tiedonkeruu on vain huomattava paljon nopeampaa, jopa reaaliaikaista. Yrityksillä on mahdollisuus reagoida markkinoiden ja ihmisten käyttäytymisen muutoksiin huomattavasti nopeammin kuin aikaisemmin. Meillä pitäisi olla siis entistä paremmat pelit ja vehkeet tehdä entistä vaikuttavampaa markkinointia. Mutta missä tällainen markkinointi luuraa?
Kasa dataa ei hyödytä ketään, jos sitä ei osata tulkita. Sekään ei vielä riitä, jos tulkintaa ei osata konseptoida eli kiteyttää yrityksen tai palvelun arvoa asiakkaille niin, että he kokevat palvelun itselleen merkitykselliseksi ja edes sen verran erilaiseksi, että he huomaavat sitä haluavansa. Mitäänsanomaton viesti, oli se sitten missä miljoonassa kanavassa tahansa, ei tee vaikutusta kehenkään.
Teknologian kehittyminen on mahtavaa. Samoin on suorastaan huikeaa, miten paljon meillä on kanavia, joille voimme saada kohderyhmiämme koukkuun. Kun datasta, teknologiasta ja kanavista hullaantuu liikaa, vaarana on joutua tilanteeseen, jossa markkinointia ohjaa sanat markkinoinnin automaatio, ostoputki, tiktok tai ”mikäkanavamilloinmissäkin”.
Markkinointi ei ole monimutkaista. Se on jopa liikuttavan yksinkertaista kun ymmärtää, että kaikki lähtee relevantista ja erilaistavasta konseptista, joka pohjautuu asiakas- ja markkinaymmärrykseen. Kaikkein käsittämättömintä on huomata, että tämä konseptointivaihe on tyystin sivuutettu. Aletaan vaan keksimään kivoja viestejä putkiin ja eri kanaviin ilman, että niillä on mitään kytköstä brändiin ja toisiinsa, saatika käyttäjilleen sen syvempää merkitystä. Hyvä konsepti on vahva kuin kerrostalon kivijalka, jolle voi rakentaa niin monta kerrosta kuin haluaa, erilaisia asuntoja, ikkunoita ja ovia. Mutta ilman kivijalkaa talo ei pysy kasassa. Sinne ei voi laittaa yksiäkään verhoja tai siellä ei voi leipoa tai tanssia yhdessäkään asunnossa.
Miksikö nostan tämän asian esille? Siksi, että olen seurannut aitiopaikalta pohjoisen yritysten markkinointia muutaman vuoden ajan. Pohjoinen tarvitsee yrityksiä, jotka kasvavat ja pitävät alueen elinvoimaisina myös seuraaville sukupolville. Kasvu on taloudellisen pääoman lisäksi myös henkistä pääomaa. Siirrymme yhä lisääntyvässä määrin arvosta arvoihin, jossa rahan rinnalle nousevat arvot: vastuullisuus, eettisyys, läpinäkyvyys, luottamus, monimuotoisuus, solidaarisuus ja hyvän tekeminen. Hyvä konseptointi rakentaa kestävää pohjoisen tulevaisuutta. Hyvä konseptointi kasvattaa yritysten kilpailuetua. Hyvä konseptointi vaatii markkinointikumpppanin, joka pystyy rakentamaan paikallisymmärrystä hyödyntäen markkinoinnin kivijalan ja sen mukaisia monikanavaisia toimenpiteitä, jotka tähtäävät asetettuihin tavoitteisiin. Hyvä kumppani on ennemmin viisas kuin älykäs. Älykäs tietää mitä tehdä. Viisas tekee, mitä tietää.
Anna Kärävä, brändi ja kulttuurijohtaja, Kaleva Media