Muutoksen ja pysyvyyden tasapaino
Kaleva Median digi- ja sisältömarkkinointipalveluiden johtaja Karoliina Haikonen palaa uudessa kirjoituksessaan markkinointiuransa alkuaikoihin ja siihen, mistä hänen työuransa alkoi ja mikä asia pätee edelleen – 20 vuoden jälkeen.
Ensimmäisessä markkinoinnin työssäni yli 20 vuotta sitten vastasin messukonsepteista ja tuote-esitteistä. Web-sivut ja power pointit olivat vasta tuloillaan, sosiaalista mediaa ei ollut vielä keksitty. Mielessäni kävi, että mihin minua enää tarvitaan, kun olen saanut työn alla olevat esitteet ja konseptit tehtyä? Opin kuitenkin nopeasti, että aina tulee uutta tekemistä – yritysmaailmassa vain muutos on ikuista.
Miksi asiat sitten muuttuvat? Megatrendit ja niiden vaikutus omaan yritykseen voivat tuntua kaukaiselta ja ymmärtäähän sen. Esim. vastuullisuus, maailman monimutkaistuminen tai teknologian sulautuminen kaikkeen ovat niin kovin isoja asioita. Jollain aikataululla megatrendit kuitenkin vaikuttavat yritysten arkeen ja markkinointi on luontaisesti se taho, joka viestii muutoksista asiakkaille.
Muutoksia on moninaisia. Strategia, organisaatio tai brändi voivat muuttua ja yritys voi kasvaa tai saada uuden omistajan. Lainsäädäntö tai uusi teknologia voi muuttaa totuttuja toimintatapoja. Digitalisaation mahdollistama asiakkaan ostoprosessin muutos ohjaa yrityksen kehittämään palvelumalleja, prosesseja, myyntiä ja markkinointia. Tärkeintä on ymmärtää miten muutokset vaikuttavat asiakkaisiin ja varmistaa, että se tuo näille lisäarvoa. Samalla kun markkinointi edistää muutosviestintää, on elintärkeää, ettei unohdeta yrityksen ydinviestejä.
Vaikka monet asiat muuttuvat, yksi on ja pysyy: asiakaslupaus
Kävin kesällä Jyskissä etsimässä ulkokalusteita ja huomasin siellä sattumalta heidän asiakaslupauksensa: skandinaavinen laatu ja huipputarjoukset kaikkien saataville. Se herätti positiivisia tunteita, etsimmehän kalusteita sillä ajatuksella, että ne kestävät vuosikymmeniä. Lupauksen ytimessä tulee siis olla asiakkaan kokema hyöty. ”Arvolupaus (asiakaslupaus) on lause tai virke, joka ilmaisee selkeästi ja ytimekkäästi, mitä yrityksesi tarjoaa, ja kuinka se ratkaisee asiakkaan ongelman tai parantaa asiakkaan nykyistä tilannetta.”
Oman kokemukseni mukaan kilpailuetuja ja asiakaslupausta ei mietitä yrityksissä tarpeeksi. Ehkä siksi, ettei se ole mitenkään helppoa. Täytyy ymmärtää asiakkaiden tarpeet, omat kyvykkyydet ja oma strategia. Mielellään myös markkinatrendit ja -muutokset sekä kilpailijoiden vahvuudet/ heikkoudet. Siitä kaikesta pitää leipoa relevantti lupaus, joka erottuu kilpailijoista. Kirsikkana kakussa: sen pitää herättää myös tunteita. Vaikka mitä sanoisit, me ihmiset teemme ostopäätöksiä tunnepohjalta.
Kun tässä muuttuvassa maailmassa teknologiat kehittyvät, strategiat uudistuvat ja palvelumallit vaihtuvat, asiakaslupaus saisi pysyä ennallaan. Koska brändimielikuvan rakentuminen kestää vuosia, punaisen langan pitää kulkea johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti mukana muutoksissa.
Teksti: Karoliina Haikonen