Déjà vu – toisto lisää tunnettuutta

Missä minä olen tuon nähnyt, kun vaikuttaa niin tutulta? Näinkö sen tällä viikolla töihin ajaessa? Vai oliko se viikonloppuna mökiltä kotiin palatessa? Taisi olla itse asiassa joka päivä töihin mennessä ja sieltä palatessa. Ja kaupassa käydessä. Ja tankilla. Ja bussimatkalla koulun luokkaretkellä. Ja pyörälenkilläkin sen näin jossain.

Kaleva Median ulkomainonnan asiantuntija Antti Rahkola, mitä ulkomainonta on?

– Ulkomainontaa on kaikki mainonta, jota nähdään kodin tai työpaikan ulkopuolella – eli julkisessa tilassa tai paikassa. Digitalisaation myötä myös ulkomainonta on nykyään kasvavassa määrin digitaalista. Kansainvälisesti käytetään termiä DOOH (Digital Out of Home Advertising). Me täällä pohjoisessa Suomessa käytämme tutumpaa termiä ”digitaalinen ulkomainonta” tai pelkästään ”ulkomainonta”.

Miksi markkinoijalla kannattaa valita ulkomainonta?

– Ulkomainonnan yksi vahvuus on sen huikea tavoittavuus. Vuonna 2021 viikkotavoittavuus nousi Suomessa jo peräti 99 prosenttiin tehden ulkomainonnasta yhä ylivoimaisemman massamedian. Meillä Kaleva Medialla on myös ulkomainospaikat laajentuneet kattamaan koko pohjoisen Suomen. Meillä on lähes 60 jättimäisen suurta ulkomainonnan diginäyttöä.

Millainen tavoittavuus Kaleva Median ulkomainonnalla on?

– Yhteen laskettu kontaktipotentiaali viikossa on noin 3,3 miljoonaa pohjoisten kuluttajaa paikkakuntien ytimissä, kauppapaikolla ja maanteillä. Näyttöjä on Iisalmesta Ivaloon ja Kuusamosta Tornioon. Olemme myös Oulun keskustassa merkittävä toimija, sillä välitämme Kivisydämen sekä Rotuaarin diginäyttöjen mainospaikat.

Mikä on ulkomainonnan vahvuus verrattuna muuhun mediamainontaan?

– Kyllä ulkomainonnan selkeä vahvuus on sillä saavutettavat lukemattomat toistomäärät. Diginäytössä mainos näkyy yleensä kuudesta kymmeneen sekuntia vuorollaan ja jokainen mainos näkyy diginäytössä tyypillisesti useita satoja tai jopa tuhansia kertoja vuorokauden aikana. Digitaalinen ulkomainonta mahdollistaa sen, että sama mainos näkyy useassa eri paikassa, jolloin ulkona liikkuessa näet mainoksen toistuvasti eri yhteyksissä. Toisto tuo tutkitusti lisää tehoa mainontaan.

Millaisia mielikuvia ulkomainonta herättää?

– Kodin ulkopuolella vietetty aika on tutkimusten mukaan kasvanut kymmenessä vuodessa yli 33 %. Ulkomainonta mielletään osaksi nykyaikaista kaupunkikuvaa ja siihen suhtaudutaan hyvin positiivisesti. Ulkomainonta on käyttöliittymästä riippumaton ja tavoittaa hyvin kaikki ikäluokat perinteisen massamedian tavoin. Ei olekaan ihme, että jo 86 % Suomen suurimmista mainostajista on hyödyntänyt ulkomainontaa, eli se koetaan merkittäväksi mediavaihtoehdoksi asiakkaidemme keskuudessa.

Mikä on ulkomainonnan asiantuntijan oma kokemus ulkomainonnan toimivuudesta?

– Déjà vu ja ulkomainonta – jotain samankaltaista tuttuuden tunnetta ne molemmat aiheuttavat. Nyt kun tarkemmin ajattelen, minähän näin sen hankkimani tuotteen mainoksen viime viikolla lähes joka käänteessä. Ilmankos se myyjä vaikutti niin tutulta ja hankintapäätös helpolta. Näin se toistuva mainonta toimii myös ammattilaiseen.

 

Teksti: Antti Rahkola

Suurien kontaktimäärien ja nopean tavoittavuuden vuoksi ulkomainonta – etenkin digitaalisissa näytöissä – on äärimmäisen kustannustehokasta. Kaleva Media on ulkomainonnan markkinajohtaja Pohjois-Suomessa ja yksi suurimmista koko Suomessa.

Aloita siis paikallinen, alueellinen, tai pohjoinen katujen valloitus kanssamme.

Katso lisää ja innostu