Ihmiset haaveilevat unelmakodeista, kauniista näkymistä ja järvenrantatonteista myös maailman myllertäessä

Maailman epävarma tilanne näkyy yleensä hyvin nopeasti kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Oma koti, asuminen ja asuntokauppa kiinnostavat ihmisiä yhä edelleen epävarmasta tilanteesta huolimatta. Siksi joka lauantai Kalevan tilaajille kopsahtaa postiluukusta oma Koti-Kaleva – viikoittain ilmestyvä asumisen liitelehti, jossa on monipuolisesti asumiseen ja sisustamiseen liittyviä teemoja. Koti-Kaleva auttaa lukijoitaan seuraamaan asuntomarkkinoita, arvottamaan omaa omaisuuttaan ja ehkä jopa rauhoittamaan ja kannustamaan itselle mahdollisiin hankintoihin ja unelmiin.

Usein kuluttajat eivät uskalla tehdä päätöksiä vaikeampina aikoina, vaikka oma taloustilanne sen mahdollistaisikin, jolloin yritykset joutuvat tukalaan tilanteeseen. Esimerkiksi asuntokauppa on paikoin lähes pysähtynyt, sillä isoja hankintoja harkitaan epävarmoina aikoina pidempään kuin tavallisesti. Kun sota ja energiakriisi jossakin vaiheessa mahdollisesti väistyvät, asuntokaupan voi ennustaa lähtevän hyvinkin voimakkaasti liikkeelle, jolloin patoutunut asunnonhankinta purkautuu.

Myös yritykset ovat saaneet osansa muutoksen tuulissa. Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan on kiihdyttänyt inflaatiota, mikä vähentää yksityistä kulutusta. Toisaalta palkkatason nähdään nousevan tänä vuonna jopa hintojen nousua nopeammin (HYPO talouskatsaus 1/2023).

Koti-Kaleva on asuntokaupan koti

Kiinnostavimman asuntotarjoaman lisäksi Koti-Kaleva -liite sisältää laadukasta toimituksellista sisältöä tyylikkäistä ja persoonallisista kodeista, uudiskohteista ja asumisen vinkkejä. Tekemämme lukijatutkimuksen mukaan Koti-Kaleva on lukijoilleen merkityksellinen, hyödyllinen, asiallinen ja viihdyttävä lehti. Kaiken ikäiset lukijamme kertoivat kyselyssä kokevansa, että Koti-Kaleva on tarkoitettu juuri heidän ikäisilleen ihmisille.

Syitä säännölliseen lukemiseen oli monia, mutta ehdottomasti suurin syy vastaajille oli se, että asuntomarkkinat ja asuminen kiinnostavat edelleen yleisesti. Lukijat seuraavat tarkasti hintatasoa, kartoittavat alan toimijoita toimeksiantoa silmällä pitäen, arvioivat ja vertailevat markkinoille tulevia kohteita – eikä sitä tehdä vain omaa kotia etsiessä, vaan silmät ovat auki myös läheisten unelmakotien varalle.

Lähes 60 prosenttia kyselyyn vastanneista koki, että mainokset ovat oleellinen osa Koti-Kalevan sisältöä ja olisi sääli, jos ne jäisivät poissa. Toimituksellisista artikkeleista taas etenkin Asuntopuntari ja Talotohtori kiinnostivat lukijoita. Toimituksemme seurannassa Koti-Kaleva nouseekin viikoittain 1–5 luetuimman joukkoon.

Ihmiset haaveilevat unelmakodeista, kauniista näkymistä ja järvenrantatonteista myös maailman myllertäessä. Se näkyy myös meidän Koti-Kalevan lukijoissa, jotka eivät lakkaa suunnittelemasta ja haaveilemasta, vaikka maailma ympärillä muuttuukin. Samoin se näkyy Koti-Kalevan mainostajissa, jotka haluavat mahdollistaa unelmien koteja ihmisille myös vaikeampina maailmanaikoina.

Tämä lämmittää mieltämme. Kiitos lukijat ja mainostajat – teemme parhaamme, jotta Koti-Kaleva olisi vastaisuudessakin teille merkityksellinen lehti.

Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä Kalevan lukijapaneelissa.

 

Teksti: anna suutarinen, Painotuotteiden ja jakelun asiantuntija, Koti-Kaleva

Anna Suutarinen

asiantuntija, paino- ja jakelupalvelut
040 518 5660
anna.suutarinen@kalevamedia.fi

Liite on fyysisesti luettavissa lauantain Kaleva sanomalehden välissä ja sähköisenä liitteenä Kalevan näköislehdessä. Helmikuusta 2022 lähtien Koti-Kaleva on ollut myös saatavilla veloituksetta kirjautuneille lukijoille. Tee Kaleva Media tunnus tai kirjaudu sisään, ja nauti lukuhetkistä!