Sipuleita kuorivasta kesätyöntekijästä tuli isona rekrymarkkinoinnin asiantuntija

Annariitta Nousiainen työskentelee Kaleva Medialla rekrymarkkinoinnin myyntipäällikkönä.

Aurinkoisena pakkaspäivänä oululaisen Annariitta Nousiaisen voi löytää tietokoneensa äärestä töitä tekemästä – tai sitten hevosen selästä nauttimassa elämästä rakkaan harrastuksensa parissa.

”Heppahöperyys on koko elämän kestävää. Mitä ihania onnistumisen iloja hevosharrastus tarjoaakaan niin lapsille kuin aikuisillekin”.

Ansku-lempinimellä tunnetun naisen tunnistaa Kaleva Medialla hersyvästä naurustaan, rauhallisesta ja ystävällisestä olemuksestaan sekä usean vuosikymmenen ajalta karttuneesta mahdottoman suuresta tietotaidostaan markkinoinnin alalta.

Sipuleita kuorimasta suoraan syvään päätyyn

Annariitta ei ole perheensä ensimmäinen kalevamedialainen, sillä hänen äitinsä työskenteli Kalevalla kunnioitettavat 40 vuotta.

Ansku itse tuli Kalevalle töihin ensimmäistä kertaa 16 vuoden ikäisenä, jolloin hän sai kesätöitä Kalevan keittiöstä.

”Siellä me kuorittiin sipuleita – ja tiistaisin oli aina ovienpesupäivä”, Annariitta muistelee nauraen.

Kesätöiden loputtua Annariitta ei kuitenkaan palannut enää Kalevan keittiöön. Hän sai ensimmäisen vakipaikkansa Kalevan kirjakustantamo Kustannus Pohjoisesta vuonna 1987. Ansku toimi kirjakustantamossa myyntisihteerinä yli 10 vuotta. Nuorempana hän toimi oikolukijana, ilmoitusten laskutuksessa ja vastaanotossa.

”Ovi kävi tiuhaan ja ihmisiä näki työpäivien aikana paljon. Kun ei ollut sähköpostia, oli ihmisten tuotava kaikki ilmoitukset paikan päälle paperille kirjoitettuna, jonka jälkeen jonkun piti tarkistaa, oikolukea ja näpytellä tekstit kirjoituskoneella järjestelmään. Meillä oli talon sisällä myös sellainen koliseva putkiposti, jonka avulla lähetimme postia toisille osastoille”, Ansku muistelee.

Ensimmäinen iso murros graafisella alalla tapahtuikin 90-luvun lopussa. Silloin automatisaatiossa tapahtui suuri harppaus, jonka myötä monet työtehtävät jäivät historiaan. Jo ennen sitä oli kursseilla ja koulutuksissa kerrottu suuri ja ihmeellinen uutinen: internet oli tulossa.

Muutokset näkyivät myös Annariitan työssä. Kirjapainosta hän hyppäsikin uusiin B2B-myyjän saappaisiin ja perusti yhdessä kollegoidensa kanssa pk-yrityksille oman myyntiryhmän. Elettiin printin kulta-aikaa ja digimainonnan saloja vasta opeteltiin.

”Se oli ihan sensaatiomaista.”

Myyntiryhmän jälkeen Ansku aloitti rekrymarkkinoinnin puolella. Ansku muistelee tuota aikaa edelleen erityisellä lämmöllä.

”Minun kouluttajanani toimi yksi Hanski, joka oli aivan ihana tyyppi. Kuljettiin yhdessä asiakkaissa, sparrailtiin ja opin hirveästi uutta. Se oli yksi antoisimmista ajoista rekrymainonnan töissä – sai sparrailla hienojen asiantuntijoiden kanssa, jotka käyttivät rekrymainonnassa jo tuohon aikaan digimarkkinointia hyväkseen todella taitavasti.”

Asiakkaat ovat työn suola

Höyhtyältä kotoisin olevalle Annariitta Nousiaiselle pohjoinen merkitsee ennen kaikkea rakasta kotiseutua. Pohjoisessa on kaikki, mitä tarvitsee – ja pieni ja kotoisa Höyhtyä tuntuu Anskusta edelleen maailman parhaalta asuinpaikalta.

Annariitan mielestä hänen työnsä suola on ympärillä olevat ihmiset.

”Kun saa kuunnella ja auttaa, ratkoa yhdessä asiakkaiden kanssa välillä kinkkisiäkin pulmia ja kokea yhdessä myös upeita onnistumisen tunteita.”

Annariitta uskoo, että kun työssään kuuntelee tarkalla korvalla asiakkaiden ajatuksia, pelkoja, toiveita ja iloja, osaa tulevaisuudenkin nähdä kirkkaammin. Yksin ei voi pärjätä, eikä kukaan tiedä kaikesta kaikkea. Onnistuneessa markkinoinnissa kyse onkin ennen kaikkea yhteistyöstä.

”Et voi olla asiantuntija, jos et kuuntele asiakkaita. Keskustelut asiakkaiden kanssa ovat tärkeitä signaaleja, jotka näyttävät jo hyvissä ajoin etukäteen, mitä kohti markkinoinnissa kannattaa suunnata ja minkälaisia asioita matkan varrella on otettava huomioon.”

Pohjoisen oma työpaikka

Rekrymarkkinoinnin asiantuntijana Annariitta tietää, että yksi työpaikan vahvuuksista työnantajamielikuvan luomisessa on se, että työpaikka tarjoaa työntekijöilleen monipuolisesti urapolkumahdollisuuksia. Usein työntekijät arvostavat sitä, että uran kehittyessä ja osaamisen karttuessa ei töissä tarvitse jämähtää paikoilleen vaan on mahdollisuus edetä uusiin, erilaisiin tehtäviin ja ottaa uudenlaista vastuuta.

Annariitta itsekin on kulkenut pitkän matkan kesätöistä Kalevan keittiöltä pohjoisen oman mediatalon rekrytointimarkkinoinnin asiantuntijaksi, joka on auttanut urallaan lukemattomia asiakkaita monenlaisissa vaiheissa ja maailman mullistuksissa.

Mutta mikä on pian 40 vuotta Kaleva Medialla työskennelleen Annariitan mielestä asiakastyössä kaikkein tärkeintä?

”Pitää olla aina rehellinen ja reilu. Haluan auttaa asiakkaitani siinä, missä he apua tarvitsevat ja tarjota heille mahdollisuuksia menestyä tulevaisuudessa yhä paremmin. Tällä alalla oppiminen ei lopu ikinä – eikä yhtä oikeaa tapaa tehdä ole olemassakaan.”

Teksti: Anna Asplund

Annariitta Nousiainen

asiakkuuspäällikkö
040 766 9402
annariitta.nousiainen@kalevamedia.fi

Anskun lisäksi yli 100 muuta Kaleva Median kasvun rakentajaa ovat täällä teitä, pohjoisen yrityksiä varten. Me tunnemme pohjoisen. Osaamme auttaa, kun yrityksesi haluaa tavoittaa seikkailijat, vastuunkantajat ja uteliaat. Vastuulliset ja valveutuneet. Pohjoisen ihmiset.

Katso lisää ja innostu