Tee itsestäsi numero
Tulevan kevään myötä uutismediat ja monet muutkin eri kanavat tulevat täyttymään eurovaaleista. Ansaitun näkyvyyden lisäksi kuka tahansa voi kuitenkin myös hankkia oman valokeilansa julkisuudessa.
Uudet vaalit tarkoittavat panostusta viestintään, mutta myös mahdollisuutta onnistua isosti
Tutkimuksemme mukaan uutismediat toimivat ykköskanavana kun kyse on vaaleista. Tutkimuksen mukaan äänestäjät hakevat äänestyspäätöksensä tueksi eniten tietoa sanomalehdistä – niin painetusta, kuin verkkomedioista. Jos siis tulisi nimetä vain yksi kanava, jossa näkyminen olisi kriittisintä, olisi vastaus hyvin ilmeinen. Eurovaaleista tullaan uutisoimaan laajasti, mutta journalististen juttujen lisäksi ehdokkailla on pitkästä aikaa mahdollisuus lunastaa paikkansa myös omalla viestinnällään ja mainonnallaan. Ansaittua palstatilaa ei riitä kaikille, mutta onneksi kuka tahansa pystyy toteuttamaan kaupallisia artikkeleita.
2019 eduskuntavaaleissa 71% Lapin vaalipiirin läpimenneistä teki natiivimainontaa Lapin Kansassa.
Natiivimainonta, esimerkiksi natiiviartikkeli, on tehokas tapa tuoda ehdokkaan viesti osaksi mediajulkaisujen lukijoiden uutispäivää. Natiiviartikkeli näkyy kuten journalistien tuottama sisältö eli se voi sisältää tekstiä, kuvia ja videoita, mutta se erotellaan toimituksellisesta sisällöstä mainos-merkinnällä.
Tarkoituksena on jäädä lukijoiden mieleen positiivisella tavalla, erottautua muista ehdokkaista ja herättää tunteita, sekä vaikuttaa äänestäjiin kertomalla ihan konkreettisesti, mitä ehdokas tulee ajamaan jos hänet valitaan. Mahdollisuus vaikuttaa lukijoiden äänestyspäätöksiin on iso.
Kun ehdokas uskaltaa olla aito ja persoonallinen, pääsee hän lähemmäksi äänestäjiä. Esimerkiksi toissa eduskuntavaaleissakin valittu kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä halusi kertoa omassa natiiviartikkelissaan henkilökohtaisten syiden kautta, miten hänen tiensä on johtanut eduskuntaan.
Pääset lukemaan artikkeleita klikkaamalla kuvia.
Haluatko tehdä itsestäsi numeron? Näillä vinkeillä pääset alkuun.
1. Kerro miksi juuri sinua kannattaa äänestää
Konkretia tulee olemaan isossa arvossa näissä vaaleissa. Kerro siis suoraan miksi juuri sinua kannattaa äänestää.
2. Kerro arvot, joita kannatat ja joiden puolesta puhut
Ole avoin arvoistasi ja anna ääni asioille, jotka koet tärkeiksi. Tämä tulee olemaan työtäsi, joten anna sen näkyä mieleenpainuvalla tavalla tarinoiden kautta jo vaalimainonnassa.
3. Uskalla olla aito ja persoonallinen – jää mieleen
Saat mahdollisuuden jos jäät mieleen. Kerro siis kuka olet. Puhu oman kokemuksen kautta. Tuomalla persoonasi esiin ja kertomalla tarinaasi, luot sitouttavampaa kontaktia äänestäjiin. Aloita rohkeasti keskustelu asioista, joissa olet itse vahvoilla, ja jotka ovat niin sinulle kuin kannattajille tärkeitä.
4. Kerro mitä asioita ja miksi aiot edistää jos sinut valitaan
Mitkä ovat tärkeimmät asiat, joita haluat ajaa eteenpäin jos tulet valituksi? Miksi? Avaa näitä asioita rohkeasti, sillä konkreettiset asiat jäävät paremmin ihmisten mieleen ja antavat vakuuttavamman kuvan sinusta ehdokkaana.
5. Ota yhteyttä asiantuntijaamme
Sisällöntuottajamme ovat kirjoittaneet satoja, elleivät jo tuhansia natiiviartikkeleita niin yrityksille, yhdistyksille kuin vaaliehdokkaillekin. Keksimme varmasti juuri sinulle sopivan kulman tuoda tarinasi julki, millä saadaan äänestäjät vakuuttuneiksi.
Ehdokas, älä jää yksin
Asiantuntijamme auttavat sinua rakentamaan monipuolisen ja toimivan vaalikampanjan.
yrityksille@kalevamedia.fi
08 5377 180