Mitä uutta, kiinnostavaa tai siistiä tapahtuu – se kannattaa kertoa myös muille

Petteri Parhi on ollut mukana ideoimassa useita natiiviartikkeleita.

Natiiviartikkelit jatkavat yhtenä tehokkaimmista markkinointikeinoista niin digitaalisessa mediaympäristössä kuin perinteisessä printtimediassakin. Ne sitouttavat lukijan ja antavat brändille mahdollisuuden syvällisempään tarinankerrontaan ja tiedonvälitykseen tutussa, luotettavassa ja turvallisessa ympäristössä. Satojen julkaistujen natiiviartikkelien kerryttämän datan perusteella tiedämme, että natiivimainonta uutismediassa kiinnostaa ja natiiviartikkeleita luetaan tarkasti.

Markkinoijan työkalupakissa ne soveltuvat monen tarkoitukseen, halusitpa kasvattaa asiantuntijamielikuvaa, vahvistaa asiakassuhteita tai tehdä yrityksestä entistä lähestyttävämmän.

Hyvä natiiviartikkeli on sellainen, jonka luettuaan asiakas kokee hyötyneensä artikkelin lukemisesta ja kiinnostuu aiheesta lisää. Laadukas natiiviartikkeli koskettaa, tarjoaa hyödyllistä tietoa sekä uusia näkökulmia – ja ohjaa ihmiset tehokkaasti artikkelissa mainittujen tapahtumien, palveluiden ja tuotteiden pariin.

Menestystarina kannattaa uusia

Hyvin onnistuneen natiiviartikkelin sisältöjä kannattaa käyttää hyödyksi uudelleen. Jo aiemmin julkaistua artikkelia voidaan tarvittaessa päivittää ajankohtaisemmaksi tai päivittää uudella otsikolla – mutta jos itse asia ei ole muuttunut miksikään, voi natiiviartikkelin julkaista uudelleen – vaikka sellaisenaan vain valitsemasi mediatilan hinnalla.

Jos pöytälaatikossasi on siis jo aiemmin julkaistuja natiiviartikkeleita, jotka ovat edelleen relevantteja, niitä kannattaa käyttää hyödyksi nostamalla ne uudelleen julkaisuun.

Natiivimainonnan uusi mediamuoto tarinanatiivi kertoo tarinasi audiovisuaalisessa muodossa

Yksi natiivimainonnan ehdottomista hyödyistä on se, että siinä voi käyttää monipuolisesti erilaisia mediamuotoja: tekstiä, kuvia, videoita, infografiikkaa tai vaikka sosiaalisen median postauksia. 

Uusin natiivimainonnan muotomme on Tarinanatiivi, joka on saanut inspiraationsa sosiaalisen median tarinamuotoisista julkaisuista.

Tarinanatiivi on perinteistä natiiviartikkelia visuaalisempi ja rennompi – ja siinä voidaan käyttää hyödyksi tekstin, kuvan ja videon lisäksi myös ääntä.

Miltä tarinanatiivi käytännössä näyttää? Tutustu uuteen tarinanatiiviin näiden esimerkkien kautta:

1. Mitä kokea kesällä Münchenissa? Tutustu Lufthansan tarinanatiiviin tästä.

2. Keminmaan kunta toi tarinanatiiveissaan esille asukkaidensa arkea. Katso koko tarina tästä.

3. Oulun kaupunki käytti tarinanatiivia hyödykseen asukkaidensa osallistamisessa. Tutustu tarinanatiiviin tästä.

Tarinanatiivissa kannattaa hyödyntää visuaalisesti erottuvaa kansikuvaa. Tarinan lopussa viimeisellä sivulla ohjataan lukija haluttuun toimenpiteeseen, esimerkiksi siirtymään mainostavan tahon verkkosivuille.

Entä minkälaiset natiiviartikkelit ovat menestyneet medioissamme tänä vuonna kaikkein parhaiten?

1. Ajankohtaiset ilmiöt ja ihmisten tarinat houkuttelevat lukemaan.
Tutustu talvella varsin ajankohtaisesta aiheesta kirjoitettuun artikkeliin, joka kiinnosti yli 23 000 lukijaa: Oululainen taksiyrittäjä Kari yllättyi sähköautoja koeajaessaan erityisesti yhdestä asiasta

2. Natiiviartikkeli on erinomainen tapa markkinoida tulevaa tapahtumaa.
Kun Toppilan K-Supermarket sai upean tunnustuksen, päättivät kauppiaat järjestää juhlat. Tutustu artikkeliin, jonka luki yli 17 000 silmäparia: Suomen paras K-Supermarket järjestää juhlakahvituksen asiakkailleen – ”Ilman teitä ei olisi meitä”

3. Mitä uutta tapahtuu se kannattaa kertoa natiiviartikkelin avulla kaikille muillekin.
Tutustu Oulun Baarin uudesta palvelusta kertovaan artikkeliin, joka sai lähes 17 000 ihmistä klikkaamaan artikkelin pariin: Toppilan Pesukunkku on avannut ovensa – uusi 50-metrinen autojen pesukatu on Suomen pisin ja pohjolan nopein.

Vinkki! Natiiviartikkelia kannattaa hyödyntää myös muissa kanavissa.

Kiinnostavat sisällöt toimivat tunnetusti myös somessa. Jos haluaa kaksinkertaisen hyödyn, natiiviartikkeli kannattaa nostaa yrityksen omassa somessa jakeluun, jolloin artikkeli kerää yhä laajemman yleisön. Lisätehoja jakeluun voit saada lisäämällä natiiviartikkelillesi somenoston Kaleva Median some-kanavissa.

Somenosto Kaleva Median some-kanavissa toimii erinomaisesti esimerkiksi tapahtumamarkkinoinnissa. Tutustu artikkeliin, jonka somenosto onnistui talvella jopa yli odotusten: Uuden Nallikarin Aallon avajaisia vietetään 24.2. – Nallikarin Aalto kutsuu nauttimaan laadukkaasta majoituksesta ja upeista elämyksistä meren äärellä.

Tarvitsetko apua sisällöntuotannossa?

Markkinointitoimisto Kolmas Polvi tuottaa monipuolista ja vaikuttavaa markkinointia yrityksellesi.

  • Natiiviartikkelit
  • Videotuotannot
  • Sosiaalisen median sisällöt
  • Blogit, uutiskirjeet ja verkkosivuston sisällöt
  • Asiakaslehdet ja -julkaisut

Anna meidän kertoa yrityksesi tarina. Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä, kuinka voisimme parantaa yrityksesi liiketoimintaa merkityksellisten sisältöjen avulla.

Teksti: Petteri Parhi

Petteri Parhi

asiakkuusjohtaja
040 531 8123
petteri.parhi@kolmaspolvi.fi

Kaikki eivät suinkaan ole samanlaisia, samasta puusta veistettyjä. Täällä asuu monenlaisia ihmisiä, joiden tavoittaminen ja aktivoiminen vaatii erilaisia keinoja ja kanavia. Me tunnemme pohjoisen. Osaamme auttaa, kun yrityksesi haluaa tavoittaa seikkailijat, vastuunkantajat ja uteliaat. Vastuulliset ja valveutuneet. Pohjoisen ihmiset.

Katso lisää ja innostu