Viisi täsmävinkkiä hyvään vaalimainontaan

Vuoden 2025 alue- ja kuntavaalit ovat aivan nurkan takana. Vaaleissa valituksi tuleminen vaatii paljon työtä ja panostusta näkyvyyteen. Kriittisintä on saada tuotua ehdokkaan viesti ja sanoma esille ytimekkäästi, selkeästi ja mieleenpainuvasti, tavoittaen äänestäjiä kattavasti.

Vaikuttavan mainonnan tekemisen ei kuitenkaan tarvitse olla vaikeaa tai kallista. Jos ehdokkaana tuskastelet mistä lähteä liikkeelle mainonnan suunnittelussa, seuraavat viisi vinkkiä auttavat sinut helposti alkuun.

1. Laadukas ja persoonallinen kuva

Vaalimainoksesta katsotaan ensin kolme pääasiaa: kuva, otsikko ja ehdokkaan nimi. Laadukkaalla kuvalla saat mainokseen visuaalista vaikuttavuutta ja luotettavuuden tuntua – ammattikuvaajaan sijoittaminen ei siis ole oikea paikka kitsastella. Aitoutta ja persoonallisuutta kannattaa käyttää hyväksi. Hyvällä kuvalla voit helpoimmin erottua muista ja jäädä mieleen.

2. Panosta tekstiin – mieti ytimekäs ja puhutteleva viesti

Mikä erottaa sinut muista ehdokkaista? Miksi juuri sinua kannattaa äänestää? Ilman tärkeää ja selkeää sanomaa vaalipiirisi ihmisillä ei ole syytä äänestää sinua. Kiteytä siis olennainen äänestäjiäsi puhuttelevan viestin muotoon. Selkeä ja puhutteleva viesti on yleensä informatiivinen ja konkreettinen. Mitä ovat arvot, joita kannatat ja joiden puolesta puhut? Entä mitä asioita aiot ajaa? Anna yleisölle kosketuspintaa ja he tarttuvat siihen – tai säästä aikaasi ja ulkoista sisällöntuotanto teräväkynäiselle ammattilaiselle.

3. Johdonmukaisuus kaikessa viestinnässäsi

Jotta toisto toimisi, täytyy nähtyjen mainosten olla ulkoisesti samankaltaisia. Saadaksesi irti maksimaalisen hyödyn mainoksista, johdonmukaisuuden pitää kulkea mukana kaikessa viestinnässäsi. Toista siis samoja värimaailmoja, sloganeita, mainoksen elementtien asettelua ja muita tunnistettavia piirteitä niin mainoksissa, tapahtumissa, kuin omissa somekanavissasikin. Tarjoamme mainonnan suunnitteluun ja toteutukseen laajan kirjon mahdollisuuksia – tutustu niihin halutessasi lisää tästä.

4. Toista, toista, ja toista – monimediaisesti

Mitä aiemmin aloitat vaalimainontasi, sitä enemmän ehdit toistaa itseäsi ja jäädä paremmin ihmisten mieliin. On tärkeää vaikuttaa äänestäjiin aktiivisesti koko kampanjan ajan. Noin puolet äänestäjistä tekee päätöksensä jo ennen ennakkoäänestyksen alkamista, ja kolmannes ennakkoäänestyksen aikana. Hyvin pieni osa jättää siis päätöksentekonsa vasta vaaliviikolle. Siksi on tärkeää suunnitella mainonta niin, että tavoitat äänestäjiä jo hyvin varhaisessa vaiheessa, sekä kriittisimmissä ajankohdissa, eli juuri ennen ennakkoäänestystä, sen aikana, ja lopulta myös vaaliviikolla. Muista myös panostaa monikanavaiseen näkyvyyteen; omilla sometileilläsi tavoitat vain pienen osan kannattajistasi. Perinteiset massamediat, kuten sanomalehdet, radio ja tienvarsimainonta, tavoittavat paljon laajemmin ja niissä näkymällä nimesi ei varmasti jää huomaamatta.

5. Anna äänestäjille mahdollisuus tutustua sinuun lisää helposti

Kuten jo todettu, hyvään vaalimainokseen mahtuu vain muutama oleellinen elementti. Pieni mainostila ei ole oikea paikka kattavalle agendalle. Mainoksen tehtävä on saada äänestäjä kiinnostumaan sinusta ehdokkaana, ja tarjota mahdollisuus tutustua lisää teemoihin, joita aiot ajaa. Pidä siis huoli, että nimeäsi googlettamalla löytyy joku ”kotipesä”, jonne olet nostanut lisää äänestäjiä puhuttelevaa informaatiota. Kyseinen kotipesä voi olla mitä tahansa Facebook-sivun ja omien kotisivujen väliltä. Sama sääntö pätee nykyään niin yrityksiin kuin ehdokkaisiinkin – jos ei sitä löydy netistä, on käytännössä sama kuin sitä ei olisi olemassakaan.