Oulun Sydänkeskus tahdisti markkinointinsa Kasvun paikassa

Älykkäät ihmiset pystyvät muodostamaan ajatuksistaan yksinkertaisia lauseita. Siinä missä yksinkertaiset ihmiset muodostavat mielellään mahdollisimman monimutkaisia lauseita.

Yhdysvaltalainen markkinointiteoreetikko, professori E. Jerome McCarthy oli mitä ilmeisimmin älykäs ihminen. Vaikka varsin harva on kuullut hänestä, on jokainen kaupassa käynyt tai mainoskatkon televisiossa katsonut ihminen altistunut hänen ajatuksilleen. Häntä pidetään myös erääntyyppisenä markkinoinnin kantaisänä, jonka opukset ovat jo kolme sukupolven verran kuluneet hiirenkorville niin kouluissa, kuin yritysten nurkkahuoneissa.

McCarthy on tiivistämisen mestari. Yksi hänen keskeisimmistä markkinointistrategioistaan on vain neljän P-kirjaimen mittainen. Hänen mukaansa yrityksen menestys rakentuu noiden neljän muuttujan varaan, joista jokaisen osion pitää olla kunnossa ja herkeämättömän kehitystyön kohteena. Oli kyseessä sitten kaupan hyllyltä mukaan napattava tuote tai monimutkainen asiantuntijapalvelu.

Neljän P:n malli auttaa hahmottamaan myös Kasvun paikkaan viimeisimpänä osallistuneen Oulun Sydänkeskuksen kaupallista haastetta. Pienellä ja tiukasti erikoistuneella terveysalan yrityksellä menee ihan ok, mutta se ei nykymaailmassa riitä. Kaleva Median markkinoinnin huippuammattilaiset lähtivät ratkomaan P-kirjaimien avulla mistä ja miten kasvua voisi saada aikaan.

Katso jakso 1:
Toimeksianto eli brieffi

Ensimmäinen P on Product, tuote

Oulun Sydänkeskus on sydäntauteihin ja niiden ennaltaehkäisyyn erikoistunut lääkärikeskus, jossa työskentelee kymmeniä huippukardiologeja. Asiakaspalaute, sitoutuneiden omistajien kunniantunto, henkilöstön intohimo ja alalta virtaava arvostus sen todistavat vastaansanomattomasti: tuote itsessään on erinomaisessa kunnossa. Yritys osaa hommansa ja totisesti välittää asiakkaistaan. Kaupallistamisen haasteet eivät löydy täältä.

Toinen P on Price, hinta

Oulun Sydänkeskuksen hinnat ovat vertailututkimuksessa kilpailijoita matalammat. Ei ole syytä olettaa kasvun käynnistyvän hintoja entisestään pudottamalla. Kaupallistamisen haaste ei siis löydy täältä.

Kolmas P on Place, jakelu eli saatavuus

Oulun Sydänkeskus on nimeään laajempi toimija. Yhtiöllä on pysyvät toimipisteet Oulun lisäksi Rovaniemellä ja Turussa, sekä pienimuotoisempaa toimintaa ympäri Suomen. Saatavuuskin on siis kunnossa, etenkin pohjoisessa. Kaupallistamisen haaste ei löydä täältäkään.

Neljäs P on Promotion eli markkinointitoimenpiteet

Oulun Sydänkeskus on suoranainen malliesimerkki suomalaisesta asiantuntijayrityksestä. Loistava ja sielukas firma, joka tekee koko ajan enemmän kuin lupaa. Homma pelittää, mutta ihan ei olla siellä missä voitaisiin olla. Koska kukaan ei ole ehtinyt keskittyä markkinointiin. Eli kertomaan yhtiöstä ja sen erinomaisuudesta potentiaalisille asiakkaille. Tai tässä tapauksessa vaikkapa pohtimaan sellaista asiaa, että sanooko termi kardiologia yhtään mitään edes heille, kenen termi totisesti tuntea. Ja mitä oston esteitä on ihmisen ja tuotteen välillä. Miksi niin harva ottaa sydämensä sydämen asiaksi?

Kaupallistamisen haasteet löytyvät Oulun Sydänkeskuksen tapauksessa selkeästi neljännestä P:stä. Hyväkään tuote ei myy itse itseään, vaikka saatavuus ja hinnoittelu olisivat kohdallaan. Menestyvä yritys tarvitsee toiminnon, joka pumppaa firmaan niin happea kuin ravinteitakin ja pitää sitä kautta osaltaan kokonaisuuden hengissä ja vetreänä. Aivan kuten ihminen tarvitsee sydämen, tarvitsee yritys markkinointia. Ja siitä huolehtimista.

Katso tästä miten markkinoinnin huippuammattilaiset lähtivät nostamaan Oulun Sydänkeskuksen tunnettuutta ja tekemään sen toiminnasta ymmärrettävämpää.

Katso jakso 2:
Suunnitelma

Mitä ajatuksia videot herättivät? Ota yhteyttä niin keskustellaan lisää.

Jani Halme

Kirjoittaja on palkittu journalisti, joka toimii reportterina Kasvun paikka -ohjelmassa.

Kasvun paikka tiimi – Oulun Sydänkeskus:

Ritva Korhonen, Anu Rosberg, Mari Jauhola, Sanni Mäkinen, Petri Pesonen, Ville Toriseva

Katso yhteystiedot

Kasvun paikka -tuotanto

Toimittaja: Jani Halme
Kuvaaja: Petri Vilén / Kuva:suhde Oy
Leikkaus ja editointi: Johanna Viren / Kaleva Media
Tuottaja: Elina Autio / Työnalle
AD: Taru Staudinger / Työnalle
Vastaava tuottaja ja valokuvaus: Jussi Väätäinen / Kaleva Media

Katso yhteystiedot