Vaikuttajamarkkinoinnilla halutuksi matkustuskohteeksi
”Iso-Syöte tarjoaa jokaiselle jotakin, ja sinne kannattaa tulla niin läheltä kuin kaukaa”
”Iso-Syöte tarjoaa jokaiselle jotakin, ja sinne kannattaa tulla niin läheltä kuin kaukaa”
Asiakas:
Toimiala: Vapaa-aika
Toimeksianto:
Suomen eteläisin tunturialue Iso-Syöte on tunnettu monipuolisista rinteistään ja lumivarmasta kansallispuistomaisemasta. Upeat rinteet takaavat turvallisia laskuelämyksiä koko perheelle ja laaja latuverkosto on omiaan hiihtoretkille tykkylumipuiden maailmassa. Talvimatkailun lisäksi Iso-Syötteellä on tarjolla laajasti tapahtumia ja elämyksiä myös ympärivuotisesti. Syötteeltä löytyy muun muassa Bike Park ja marraskuussa 2019 avattu KIDE Hotel by Iso-Syöte.
Palvelumme:
Yhteistyön kesto:
Hintataso:
Tulokset:
Asiakas:
Toimiala:
Toimeksianto:
Suomen eteläisin tunturialue Iso-Syöte on tunnettu monipuolisista rinteistään ja lumivarmasta kansallispuistomaisemasta. Upeat rinteet takaavat turvallisia laskuelämyksiä koko perheelle ja laaja latuverkosto on omiaan hiihtoretkille tykkylumipuiden maailmassa. Talvimatkailun lisäksi Iso-Syötteellä on tarjolla laajasti tapahtumia ja elämyksiä myös ympärivuotisesti. Syötteeltä löytyy muun muassa Bike Park ja marraskuussa 2019 avattu KIDE Hotel by Iso-Syöte.
Palvelumme:
Yhteistyön kesto:
Hintataso:
Tulokset:
Kuva: Sara Vanninen.
Lähimatkailu on pandemian myötä noussut kuluttajien keskuudessa aiempaa kiinnostavammaksi. Iso osa kuluttajista odottaa tulevilta kotimaan matkoiltaan erityisesti rentoutumista ja stressittömyyttä. Hyvinvointimatkaajia kiinnostaa erityisesti hyvä ruoka.
Tällaista insightia Iso-Syöte sai kerättyä, ja yhteistyössä Kaleva Median kanssa suunniteltiin, miten havaintoja voitaisiin käyttää hyväksi markkinoinnissa.
Tavoitteena oli lisätä näkyvyyttä ja tietoisuutta. Iso-Syöte haluttiin esittää laajalle yleisölle kiinnostavana ja ennen kaikkea monipuolisena ja inspiroivana matkakohteena, joka palvelee matkailijoiden tarpeita personoiduista toiveista riippumatta. Fokuksessa oli erityisesti Oulun seudulla asuvat kuluttajat, mutta myös muut Suomen suuret kaupungit. Kohderyhmän keskiössä nuoret aikuiset ja lapsiperheet.
Vaikuttajilla on suuri vaikutus mielikuviin ja he luovat trendejä. Erityisesti pandemian aikana somen merkitys on korostunut ja vaikuttajamarkkinointi on ollut tehokas keino tavoittaa laajat kohdeyleisöt. Yhteistyön tavoitteena oli vaikuttajamarkkinoinnin kautta esitellä Iso-Syöte uudessa valossa: houkutteleva kotimaan kohde, johon on helppo saapua mistä vain. Erityisfokuksessa olivat majoituspalvelut ja laskettelu, mutta myös muut kilpailuvaltit huomioitiin, kuten herkullinen ravintolatarjonta, kansallispuiston liikuntareitit ja aktiiviloman mahdollisuudet eri kohderyhmille.
Kuva: Indieplace.
”Matkustaessa janotaan aitoja kokemuksia ja elämyksiä, mutta erityisesti kotimaan matkailussa päätyy helposti itse matkatoimiston rooliin. Vaikuttajasisällöllä rakennettiin valmiita matkapaketteja ja vinkkilistoja, joissa tuodaan esiin, kuinka Iso-Syöte monipuolisine palveluineen on vastannut kunkin vaikuttajan lomatoiveisiin täydellisesti.”
Hanna Vartiainen – Indieplace
Kuva: Sara Vanninen.
Iso-Syötteestä luotiin mielikuva stressittömänä ja helppona, sekä helposti saavutettavana talvimatkailun keitaana: kotimaan tarkasti varjeltuna salaisuutena, joka tuotiin laajan yleisön tietoisuuteen.
Vaikuttajien tuottamaa materiaalia oli mahdollisuus hyödyntää myös muussa mainonnassa. Sisältöjä päädyttiin hyödyntämään monipuolisesti Kaleva Median uutismedioiden printtimainonnassa sekä verkon natiiviartikkeleissa.
Vaikuttajamarkkinointia toteutettiin luovasti. Kolme eri kohderyhmän keskenään omaavaa vaikuttajaa Sara Tickle, Iina Hyttinen ja Eeva Kolu lähetettiin hiihtolomalle Iso-Syötteelle. Julkaisuihin kuului jokaiselta Instagram ja Instagram Stories -julkaisuja, joiden lisäksi Sara julkaisi blogipostauksen. Blogiteksti on tärkeä, sillä siihen voi törmätä esimerkiksi googletettaessa lähimatkailusta ja/tai Iso-Syötteestä. Instagramissa on puolestaan helppo kiinnittää kohderyhmän huomio ja luoda visuaalisesti kiinnostavaa sisältöä. Lisäksi Instagram Storya voidaan hyödyntää muun muassa seuraajien osallistamisessa.
Vaikuttajasisällöillä rakennettiin valmiita matkapaketteja ja vinkkilistoja, joissa tuotiin esiin, kuinka Iso-Syöte monipuolisine palveluineen on vastannut kunkin vaikuttajan lomatoiveisiin täydellisesti. Yhteistyöhön kuului erilaisten elämysten testaus ja tämän jälkeen oman pakettimatkan koostaminen. Vaikuttajayhteistyöhön räätälöitiin osallistavaksi elementiksi myös kilpailu, jossa vaikuttajien seuraajat pystyivät voittaa pakettimatkan.
Kampanjassa mukana 3 vaikuttajaa
Vaikuttajien julkaisut saivat yli 500 000 katselukertaa
Laajasti levinneet ja tavoittaneet julkaisut olivat ansaitun median arvoltaan 16 800 €
Kuva: Sara Vanninen.
Vaikuttajavalinnat olivat onnistuneet ja toivat esiin Iso-Syötteen palveluja monipuolisesti eri kohderyhmille. Myös Indieplacen mittaristojen valossa yhteistyö oli erityisen onnistunut – paitsi lukujen, myös sisällön laadukkuuden ja tavoitteidenmukaisuuden kannalta. Vaikuttajien julkaisemat sisällöt keräsivät kampanja-aikana yhteensä 531 000 näyttökertaa, tavoittivat 159 000 eri ihmistä, ja julkaisujen engagement-rate oli poikkeuksellisen korkea 11,2% kun keskiarvo on noin 6% luokkaa.
”Vaikuttajien kanavien kautta näyttäydyimme kiinnostavana kohteena ja seuraajat reagoivat postauksiin hyvin. Erityisesti päävaikuttaja oli nappivalinta tarpeisiimme.”
Veinalotta Terentjeff – Markkinointipäällikkö, Hiihtokeskus Iso-Syöte & KIDE Hotel by Iso-Syöte
Indieplace on Suomen markkinajohtaja ja vaikuttajamarkkinoinnin pioneeri. Halutko kokeilla millaisia konsepteja saisitte ideoitua Suomen kokeneimman toimiston kanssa?
Natiivimainonnassa – eli kaupallisessa artikkelissa – median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon!
”Printti on kuollut!” hokivat kaikki. Noh, vielä se porskuttaa – ja hyvin porskuttaakin. Haluatko lähteä mukaan uuteen mutta vanhaan, digijälkeisen ajan vallankumoukseen?