Sisältösuunnitelman tuloksista iloinen vastaanotto: ”Tämähän toimii!”
”Ollaan saatu varmuutta ja uskoa omaan toimintaan, kun hommassa on tekemisen meininki ja kumppanina tutut ihmiset”
”Ollaan saatu varmuutta ja uskoa omaan toimintaan, kun hommassa on tekemisen meininki ja kumppanina tutut ihmiset”
K-Citymarket Rovaniemi on Keskon ketjuun kuuluva päivittäistavarakauppa. K-Citymarketeista löytyy Suomen monipuolisin ja laajin valikoima elintarvikkeita, käyttötavaroita sekä merkkituotteita. Kauppiasyrittäjät varmistavat myös pientuottajien ja lähiruoan tarjonnan myymälöissä.
Kuvassa Vornasten kauppiasperhe: Jenni, Laura, Jukka, Satu ja perheen koira ”konttoripäällikkö” Lumi.
K-Citymarket Rovaniemi on toiminut yhteistyössä Kaleva Median kanssa perinteisen taktisen markkinoinnin merkeissä jo vuosien ajan. Vuonna 2021 yhteistyö sai kuitenkin uuden käänteen, kun kauppias Jukka Vornanen ja tämän tyttäret Laura ja Jenni päättivät panostaa markkinointiin uusin tavoittein.
Päätöstä ennen oli toteutettu lähinnä K-Citymarket Rovaniemen omaa sekä Keskon ketjun markkinointia. Tavoitteena oli kuitenkin löytää uutta asiakaskuntaa – sellaista, jota aiempi markkinointi ei ollut puhutellut. Sosiaalisen median kanavat olivat olleet käytössä vain satunnaisesti ja yritys halusi siihen selkeän muutoksen. Kuinka kohdentaa viesti keskenään erilaisille ihmisille ja olla Aikasi arvoinen kauppa?
Rovaniemen K-Citymarketin sisältömarkkinoinnin tuotannossa some-kanavat ja niiden eri ominaisuudet, esimerkiksi Instagramin Story, ovat tärkeässä roolissa. Kuva: Laura Vornanen.
Työ aloitettiin kirkastamalla ketjun, perinteisen mainonnan ja kaupan roolia markkinoinnissa. Lisäksi tutustuttiin eri asiakasryhmien kulutustottumuksiin ja sisältöä pohdittiin niistä tehtyjen huomioiden pohjalta. Näihin nojautuen rakennettiin sisältösuunnitelma, jota lukujärjestyksen tavoin seurataan ympäri vuoden. Lukujärjestyksessä on selkeästi merkittynä, mitä julkaistaan ja milloin. Sisältösuunnitelmaa varten tutkittiin myös muun muassa ajan trendejä, verkkokaupasta saatavaa dataa ja ruokamaailman kuulumisia.
Työssä on ollut vahvasti läsnä sparraaminen ja kehittäminen. Sen lisäksi markkinointitiimi pohti, millainen on kaupan ”tone of voice”. Pohdittiin, käytetäänkö murretta vai kirjakieltä, korostetaanko kaupan erityispiirteitä, kuten erinomaista kalatiskiä tai millaisia videoita julkaistaan.
Tiesitkö? Tone of voice eli äänensävy tarkoittaa yrityksen tapaa viestiä asiakkailleen. Tone of voiceen vaikuttavat esimerkiksi sanavalinnat, käytetty murre ja kirjoitustyyli.
”Sisältösuunnitelma on mahdollistanut järjestelmällisen tekemisen. Meillä on ollut hyvä, jäsennelty runko, jonka mukaan on edetty. Suunnitelma on vaihdellut sopivasti ja se on ollut tarpeeksi monipuolinen. Meillä on paljon asiaa, jota haluamme asiakkaille kertoa ja sisältösuunnitelma on alusta asti mahdollistanut meille tällaisen monipuolisen tekemisen.”
Laura Vornanen – some- ja verkkokauppavastaava, K-Citymarket Rovaniemi
Myös kauppias itse osallistuu aktiivisesti sisältöjen toteutukseen. Kuva: Laura Vornanen.
K-Citymarketilla on erinomainen kanta-asiakasjärjestelmä, K-plussa. Se mahdollistaa asiakkaan profiloinnin, kohdennetun markkinoinnin sekä tulosten seuraamisen. Kun uutta marssia Kaleva Median kanssa oli takana kolme kuukautta, sai K-plussajärjestelmän tarjoama data sisältösuunnitelman tuloksista iloisen vastaanoton: ”Tämähän toimii!”
Suunnitelmallisen sometoiminnan akuutti seuraus on ollut valtavasti kasvanut suosio eri somekanavissa. Seuraajamäärät ovat lisääntyneet toivottua tahtia, eikä ihme; K-Citymarket Rovaniemi on somessa erittäin aktiivinen ja panostus julkaisujen laatuun on selvästi nähtävissä. Osan julkaisuista toteuttaa Kaleva Median sisällöntuottaja, osassa takana on K-Citymarket Rovaniemen oma markkinointitiimi.
– Kuukausittain sisältösuunnitelman läpikäynnin yhteydessä tarkastellaan myös edellisen kuukauden lukuja ja onnistumisia. Minusta se on ollut tosi hyvä työkalu niin meidän kuin yhteistyönkin kannalta. Kun olemme saaneet kattavan paketin tuloksista, pysymme koko ajan kartalla tekemisestä, kertoo Laura Vornanen.
Kaupan uudet markkinointisuuntaukset näkyvät myös asiakkaiden laajemmassa osallistamisessa. Hyvä esimerkki tästä on asiakkaiden osallistaminen tulevaan myymälän remonttiin; heidän mielipiteitään ja näkemyksiään haluttiin kuulla niin suunnitelmasta kuin valikoimastakin, jotta kauppa ja sen tarjonta vastaisivat parhaalla mahdollisella tavalla asiakkaiden toiveita. Asiakaslähtöisyys on tärkeässä roolissa ja toteutuu monikanavaisen vuorovaikutuksen ansiosta. Toiveita vastaanotetaan useiden eri kanavien, kuten asiakaspalautekanavan ja somen kautta, jotta kaikilla asiakkailla olisi varmasti mahdollisuus saada äänensä kuuluviin.
Tulevaisuus on K-Citymarket Rovaniemellä kirkas. Kaiken kaikkiaan yhteistyö Kaleva Median kanssa on sujunut mutkattomasti. Pitkän yhteisen historian vuoksi se on ollut myös luontevaa ja helppoa.
”Tähän pakettiin oli helppoa lähteä mukaan. Meillä on takana liki 30 vuotta yhteistä historiaa Lapin Kansan ja Kalevan kautta. Ollaan saatu varmuutta ja uskoa omaan toimintaan, kun hommassa on tekemisen meininki ja kumppanina tutut ihmiset.”
Jukka Vornanen – kauppias, K-Citymarket Rovaniemi
Sisältöjen tarkoitus on rakentaa luottamusta ennen ostotapahtumaa. Ilman suunnitelmaa sisällöt saattavat jäädä epäselviksi. Tehdäänkö seuraavaksi teille sisältösuunnitelma?
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?
Sisällöille on mahdollista saada kolmenlaista medianäkyvyyttä: omaa, ostettua ja ansaittua. On tärkeää aikatauluttaa sisältöjen julkaisu oikeaan aikaan, ja kouluttaa henkilöstöä jakamaan sisältöjä omissa kanavissaan. Anna meidän auttaa sinua viestiesi näkyvyyden parantamisessa.