Ideasta lehdeksi
”Yhteisen tulevaisuuden rakentaminen yritysfuusioiden keskellä vaatii selkeää, henkilöstöä sitouttavaa viestintää”
”Yhteisen tulevaisuuden rakentaminen yritysfuusioiden keskellä vaatii selkeää, henkilöstöä sitouttavaa viestintää”
Telian B2B-perheeseen kuuluva Telia Inmics-Nebula on ICT-yritys, jolla on vankkaa kokemusta pilvipalveluiden, edistyksellisten ICT-ympäristöjen ja loppukäyttäjäpalveluiden tuottamisesta. Vuonna 2021 yrityksessä on ollut henkilöstöä, eli tiniläisiä, noin 550.
24-sivuinen TINSIGHT lehti kolahteli henkilöstön eli tiniläisten postiluukkuihin juhannuksen kynnyksellä.
Telia Inmics-Nebulalla heräsi tarve strategian jalkauttamisesta henkilöstöön, kun yrityksessä alkoivat puhaltaa uuden strategian tuulet kolmen yrityksen fuusion myllerryksessä. Kaleva Media tarjosi ratkaisuksi henkilöstölle jaettavaa strategista printtijulkaisua. Idea sai hyvän vastaanoton, sillä ratkaisuna printtijulkaisu oli erilaisuudessaan sangen viehättävä tuolle digipainotteisen markkinoinnin mestarille. Kaleva Medialla oli näyttää esimerkkinä oma vastaavanlainen julkaisunsa, joka oli toiminut aiemmin erinomaisesti henkilöstön sitouttajana ja motivoijana.
Miten yhdistää kulttuurit ja sitouttaa henkilöstö alusta alkaen yhteisen tulevaisuuden rakentamiseen? Voisiko täysin uusi, vaikuttava ja innostava henkilöstöjulkaisu toimia apuna?
”Voin sanoa, etten ole kertaakaan vuosien varrella ollut mukana lehtiprojektissa, joka olisi ollut näin nopea, tehokas ja vieläpä niin hauska! Loistoesimerkki erinomaisesta yhteistyöstä, tätä on ollut mukava tehdä!”
MIRA SARANPÄÄ – TELIA INMICS-NEBULA
Lehdessä oli paljon sisältöä suoraan tiniläisten kynästä. Alkuun nostettiin CEO Jarno Kekäläisen terveiset.
Projekti lähti jouhevasti käyntiin aloituspalaverilla, jossa olivat mukana kaikki projektin osanottajat. Palaverissa käytiin läpi tavoite ja aikataulu sekä tehtävät ja vastuut henkilöittäin. Yhteisymmärrys siivitti työskentelyä ja asiakkaan näkemykset, tarpeet ja toiveet olivat etusijalla ohjaamassa projektin suuntaa.
Julkaisu ajoitettiin kesäksi juhannuksen ajalle lomalukemiseksi. Ulkoasun, kuten värimaailman, fontin ja asettelun lisäksi oli erittäin tärkeää kirkastaa, kenelle julkaisu tehdään, miksi ja millaisin tavoittein. Sanomalehtimäinen kokonaisuus kiehtoi tiniläisiä ja tyyliksi valikoitui kepeä ja humoristinen mutta perinteinen julkaisu.
Media-alan ammattilaisena Kaleva Media otti kaiken vetovastuun printtijulkaisun teknisestä puolesta ja tiniläisten tehtäväksi jäi vain ideoida sisältöjä. Ja sehän onnistui; materiaalia tuli niin paljon, että alkujaan 8-sivuisen suunnitelman sijaan päädyttiinkin tekemään 24-sivuinen näyttävä kokonaisuus. Laajentunut julkaisu ei koitunut kuitenkaan ongelmaksi – päinvastoin; mukaan remmiin hyppäsi Kaleva Medialta lisäavuksi vielä yksi graafikko. Yhdessä he huolehtivat taitosta, vedostamisesta, korjauksista sekä painatuksesta.
Strategisen viestinnän lisäksi lehteen sisällytettiin myös kepeämpiä kesäaiheisia sisältöjä, kuten matkailuvinkkejä kotimaahan sekä Ruska-koiran terveiset.
Ensimmäisestä TINSIGHT-lehdestä syntyi julkaisu henkilöstölle, eli tiniläisiä varten. Keitä he ovat, mistä he tulevat ja mihin he ovat yhdessä menossa. Tarinoita, jotka ovat osana muutosmatkaa ja jotka keskittyvät niin tiniläisiin, heidän asiakkaisiin kuin yrityksen strategiaankin.
Julkaisu valmistui nopealla aikataululla; pian näyttävä henkilöstölehti jo tipahteli vastaanottajien postiluukuista. Asiakkaalle huolettoman ja helpon projektin mahdollistamiseksi Kaleva Media huolehti loppuun saakka käytännön toimista ja julkaisujen postituksesta. Kaiken kaikkiaan välitön ja toimiva molemminpuolinen kommunikaatio jätti projektin osanottajille hyvän mielen.
Printtijulkaisut ovat edelleen tehokkaita tapoja tavoittaa ja sitouttaa niin henkilökuntaa, kuin kuluttaja- tai B2B-asiakkaitakin. Printtijulkaisujen asema on pysynyt vahvana suomalaisten arjessa mediakentän murroksesta huolimatta.
Myös TINSIGHT julkaisu on saanut lukijoissaan hyvin lämpimän vastaanoton. Projektissa mukana ollut Telia Inmics-Nebulan sisäisestä viestinnästä vastaava Mira Saranpää kertoi kuulleensa kommentteja siitä, miten lehti on ollut niin niin hieno, että osa lukijoista on mennyt aivan sanattomaksi. Huhu myös kertoo, että onpa jollain liikutuksesta ihan kyynelkin vierähtänyt.
Sanomalehtipaino sopii isoille, sanomalehtipaperille painettaville töille, kuten lehdille, järjestöjen ja yritysten asiakasjulkaisuille, monisivuisille mainoslehdille ja esitteille.
Apua jakeluun? Hoidamme mielellämme sinunkin julkaisusi, kirjeesi tai postipakettisi jakelun – varhain, varmasti ja kohdennetusti.
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?