Pienikin voi pärjätä – näin Silmien Klinikka on hyödyntänyt markkinointia menestyäkseen
”Markkinointi vie aluksi aikaa ja rahaa. Se kuitenkin kannattaa ja on hirvittävän tärkeää, varsinkin yrityksen alkutaipaleella.”
”Markkinointi vie aluksi aikaa ja rahaa. Se kuitenkin kannattaa ja on hirvittävän tärkeää, varsinkin yrityksen alkutaipaleella.”
Silmien Klinikka on toukokuussa 2021 Oulun keskustaan avattu pieni, palveleva silmäsairaala. Sen pääasiallinen tarkoitus on tuottaa ensiluokkaista, asiakaslähtöistä ja korkeat standardit täyttävää asiantuntijapalvelua. Tarjontaan kuuluvat silmälääkärin vastaanotto, päivystys, silmäleikkaukset ja silmien perusterveystarkastukset.
Silmäkirurgi Ossi Kaijanen voi olla monille jo tuttu näky. Ossi on esiintynyt yrityksen keulahahmona useissa mainoksissa. Kuva: Silmien Klinikka.
Kasvava liikevaihto, täydet ajanvarauslistat, tyytyväisiä ja kavereiden kanssa työskentelyä. Kenen arkea tämä on? Kenen tahansa, joka toimii kuten Silmien Klinikka. Jo useamman vuoden yhteistyössä Kaleva Median kanssa toiminut silmälääkärikeskus jatkaa kasvuaan. Koronavuonna ponnistanut pieni, palveleva klinikka on jatkanut markkinointiaan monin eri keinoin ja siten alkanut saada tukevaa jalansijaa yrityskentällä. Kilpailu on kovaa, mutta niin ovat kilpailuvaltitkin. On aika kerrata, mitä Silmien Klinikka on yhdessä Kaleva Median kanssa saanut aikaan.
”Ammattitaitoisen kumppanin kanssa markkinointi on tehokasta, eikä huteja tule läheskään niin paljon. Kaleva Medialla meitä on paitsi kannustettu kokeilemaan, myös kehotettu siirtämään tiettyihin kanaviin kuluva raha järkevämpään käyttöön, jos ne eivät ole olleet tarpeeksi tuottavia. Olemme olleet todella tyytyväisiä.”
MIRA HUTTUNEN – SILMIEN KLINIKKA
Paikallisella ja palvelevalla Silmien Klinikalla on selkeä ja tavoittelemisen arvoinen visio: halutaan tarjota maailman parasta silmälääkäripalvelua. Kuva: Silmien Klinikka.
Yhteistyö Kaleva Median kanssa alkoi Silmien Klinikan avattua ovensa keväällä 2021. Aika ei ollut yrityksen perustamiselle otollisin, mutta perustajat näkivät markkinoilla tarpeen hiotulle palvelukonseptille. Liikkeen avaamisen onnistuminen tarkoitti satsaamista markkinointiin; oli lähdettävä kokeilemaan, millainen markkinointi on Silmien Klinikalle parasta.
– Alkuun oli keskityttävä yhteen asiaan, kun ei ollut rahaa. Panostettiin printtimainontaan ja myöhemmin otettiin testiin Googlen hakusana- ja bannerimainonta. Ne toimivat loistavasti jo silloin, sillä avajaisaikaan tavoiteltu asiakasmäärä ylittyi puolella. Ilman Kaleva Median yhteistyötä kasvu olisi ollut erittäin haastavaa, toteaa Mira Huttunen, yksi Silmien Klinikan perustajista.
Yrityksen ensimmäiset vuodet opettivat paljon. Oikeanlaisia kanavia ja keinoja löytyi ja sopiva markkinoinnin kokonaisuus alkoi muotoutua. Kasvukaan ei suinkaan loppunut ensiaskeliin, vaan on jatkunut läpi aikojen: ensimmäisen vuoden liikevaihto lähes tuplattiin yrityksen toisena toimivuonna. Kolmannen vuoden kohdalla kasvua tulee jopa 25 %. Markkinointi toimii ja yrittäjät ovat tyytyväisiä.
– Oli helppo lähteä jatkamaan yhteistyötä. Varauskalenterissa ja liikevaihdossa asti näkyviä tuloksia tulee. Meillä on ollut esimerkiksi kampanjoita, joissa tarjotaan maksuton ennakkoarvio silmäleikkaukselle. Olemme laittaneet paikallislehti Forum24:än tai Kalevaan mainoksia näistä illoista. Jouduimme vastakin pitämään toisen ennakkoarvioillan, sillä yhden illan ajat olivat varattu loppuun kahdessa vuorokaudessa – kysyntää oli aivan valtavasti, Huttunen kertoo.
Konkreettinen esimerkki kustannustehokkaasta markkinoinnista on Huttusen tekemä laskelma:
– Laskin, paljonko ennakkoarvioillan pitäminen maksaa, kun otetaan huomioon myös markkinointi- ja työntekijäkulut. Plussalle jäädään, hyvinkin, hän toteaa.
(Huomaathan, että mainoksissa esitetyt tarjoukset ovat menneitä eivätkä ole juuri nyt voimassa.)
Lähtökohtana inhimillisyys. Yrityksen tarina on saanut alkunsa halusta palvella asiakkaita asiakaslähtöisyyttä ja korkeita laatustandardeja vaalien. Kuva: Silmien Klinikka.
Yhteistyö Silmien Klinikan ja Kaleva Median ammattilaisten välillä on muodostunut mutkattomaksi ja lämpimäksi. Informaatio kulkee, mielipiteitä uskalletaan sanoa suoraan ja avoimuuden kulttuuri on läsnä.
– Mutkattomuus on mukavinta; kaikenlaisista asioista voi puhua, kertoa onnistumisista ja avautua myös siitä, jos jokin epäilyttää. Yhteyshenkilömme eivät koskaan tuputa meille mitään, vaan toimivat hyvin tarvelähtöisesti. He oikeasti kuuntelevat ja omaksuvat meidän toiveemme ja tarpeemme. Koen välillämme luottamusta ja tuntuu, kuin tekisi kavereiden kanssa töitä. Käymme välillä pelaamassa padeliakin, Huttunen nauraa.
Viimeaikojen ponnistus on ollut brändin kirkastaminen luovan konseptoinnin keinoin. Sanomaa ja viestiä on kirkastettu, voittavia kilpailuetuja löydetty ja sloganeita, ilmettä ja mielikuvia rakennettu. Konseptointi valmistui ajallaan ja pääsi ensimmäisenä yrityksen sisäiseen käyttöön.
– Olemme olleet todella tyytyväisiä. Huomaa heti, että konseptointi on ammattilaisten tekemä; emme olisi itse ikinä saaneet tuollaista aikaan noin nopeasti. Se pitää sisällään myös out of the box -näkemyksiä, joita voi saada vain ulkopuoliselta tekijältä. Se, että meillä on kaksi yhteyshenkilöä – printti- ja digipuolen ammattilaiset – ei ole tuottanut kerrassaan mitään haasteita. Viestit kulkevat hyvin ja sovitut tuotteet ja sisällöt putkahtavat ajallaan, Huttunen sanoo.
Kasvu edellyttää yrittämistä, oppimista, onnistumista ja taas uutta yrittämistä. Silmien Klinikankin tarina on edennyt juuri niin.
– Markkinointi vie aluksi aikaa ja rahaa. Se kuitenkin kannattaa ja on hirvittävän tärkeää, varsinkin yrityksen alkutaipaleella. Ja ammattitaitoisen kumppanin kanssa se on tehokasta, eikä huteja markkinoinnin keinojen ja kanavien kanssa tule läheskään niin paljon. Kaleva Mediallakin meitä on paitsi kannustettu kokeilemaan, myös kehotettu siirtämään tiettyihin kanaviin kuluva raha järkevämpään käyttöön, jos ne eivät ole olleet tarpeeksi tuottavia, Huttunen kertoo.
Varauskalenterit ovat olleet lähes tupaten täynnä perustamisesta saakka. Yritys on tehnyt toimitilalaajennuksia ja yrittää löytää lisää työvoimaa, hyviä silmälääkäreitä, jotta tarjonta vastaisi kysynnän määrää. Markkinointia aiotaan jatkaa hamaan tulevaisuuteen.
”Olemme oppineet markkinoinnista paljon ja sitäkin enemmän säästäneet aikaa. Markkinointi on ehdoton sijoitus, eikä kulu. Ja kun se sijoitus poikii kasvua, voidaan jälleen investoida markkinointiin enemmän. Se on sitä luonnollista kasvua.”
Mira Huttunen – Hallintojohtaja, Silmien Klinikka
Hakusanamainonnalla varmistat palveluidesi löydettävyyden Googlen hakutuloksissa ja tavoitat ostoaikeissa olevat asiakkaasi oikeaan aikaan ja oikeilla laitteilla.
Oulun seudun kaupunkilehteä jaetaan viikoittain 85 000 kappaletta. Haluatko tavoittaa oululaiset tehokkaasti ja näkyvästi?
Sosiaalisessa mediassa julkaistavat mainokset tavoittavat niin nykyiset kuin tulevatkin asiakkaasi. Tuotannon asiantuntijamme auttavat sinua saamaan sosiaalisessa mediassa viestisi perille.