Rukapalvelun kasvua ohjaa halu kehittyä joka päivä
”Lehden kautta saadaan välitettyä tunnelmaa ja kerrottua meidän ja yhteistyökumppaneidemme tekemisistä”
”Lehden kautta saadaan välitettyä tunnelmaa ja kerrottua meidän ja yhteistyökumppaneidemme tekemisistä”
Tailored Adventures Oy on kuusamolainen perheyritys, joka tarjoaa elämyksellisiä luonto-ohjelmia, majoitusta ja makumatkailua. Se järjestää myös tapahtumakokonaisuuksia ammattitaitoisesti, intohimolla ja ilolla. Yrityksellä on 30-vuotinen tausta ja se on erityisen pidetty muun muassa matkailijoiden, eräilijöiden ja yritysten keskuudessa.
Yksi Rukapalvelun tarjontaan kuuluvista elämyksistä on moottorikelkkailu revontulten loimotuksessa. Kuva: Rukapalvelu.
Revontulten alla, karun kauniiden maisemien keskellä kohoava, jylhä Rukatunturi on monelle suomalaiselle tuttu ja pidetty loma- ja vaelluskohde. Tykkylumipuut, kirjolohilammet, Petäjävaaran Kammi ja moni muu asia houkuttelevat retkeilijöitä, eränkävijöitä, turisteja ja lomailijoita luokseen vuodesta toiseen.
Mutta kuka hoitaa husky-valjakot, tuntee villeimmin pauhaavat kosket ja tietää parhaimman paikan katsella auringonnousua?
Lomakylän jokaisen asiakkaan viihtyvyydestä ja laadukkaasta matkailukokemuksesta pitää huolen Tailored Adventures Rukapalvelu Oy, tutummin Rukapalvelu. Mutta mitä vaaditaan pysymiseen asiakkaiden mielissä matkailualaa haastaneiden aikojen jälkeen? Mitä markkinointi merkitsee suomalaisten rakastamalle matkailuyritykselle ja mitä saatiin aikaan yhteistyössä Kaleva Median kanssa?
”Ensimmäiset lehden nähneet asiakkaat kyselivät, saako näitä mukaan ja me vastasimme, että totta kai – sitä varten ne ovat. He halusivat viedä lehtiä mukanaan kotiin asti, jotta voivat näyttää, millaisessa paikassa ovat olleet.”
Jokke Kämäräinen – Rukapalvelu
Kammille voi ajella mönkijällä upean luonnon keskellä. Kuva: Rukapalvelu.
Rukapalvelu on aloittanut yhteistyönsä Kaleva Mediaan nykyisin kuuluvan Koillissanomat-paikallislehden kanssa jo useita vuosia sitten. Vuonna 1992 julkaistiin ensimmäinen Rukapalvelun printtijulkaisu nimeltään Kammin Kuulumiset. Lehti ilmestyi useiden vuosien ajan keväisin ja syksyisin. Sen tarkoitus oli kertoa niin uusille kuin vanhoille asiakkaille, yhteistyökumppaneille ja työntekijöille Rukapalvelun, yhteistyökumppaneiden, lähialueiden ja yritysasiakkaiden kuulumisia.
Yhdessä Kaleva Median kanssa Rukapalvelu päätti muutaman vuoden tauon jälkeen alkaa tuottamaan Kammin Kuulumisia jälleen kahdesti vuodessa. Lehden suhteen haluttiin sekä uudistua että palata entiseen. Nimi Kammin Kuulumiset on säilynyt alusta saakka ja siksi sitä ei nytkään muutettu.
– Kammi on erämaapaikka, jonne asiakkaita viedään ympäri vuoden. Sinne voi mennä joko autolla tai sitten poroilla, moottorikelkalla, koirilla, patikoiden, lumikengillä ja vaikka hiihtäen. Kammilla kokoonnutaan tunnelmalliseen ravintolaan – kuin eräleiriin, kertoo toimitusjohtaja Jokke Kämäräinen.
– Kammin ravintola valittiin vuonna 2010 maailman romanttisimmaksi ravintolaksi. Siellä ihmiset lähentyvät nopeasti kertoen ja kuullen tarinoita ympäröivistä alueista ja eri aktiviteeteista, mitä tehdä, Kämäräinen jatkaa.
Lehteä lähdettiin suunnittelemaan ja ideoimaan yhdessä Kaleva Median ja Rukapalvelun voimin poikkeuksellisen vauhdikkaalla aikataululla. Lehden kautta haluttiin kertoa, että Rukapalvelu on innoissaan ja toiveikas tulevaisuuden ja sen tuomien mahdollisuuksien suhteen, vaikka ajat matkailualan yrityksillä ovat olleet viimevuosina vaikeita. Tavoitteena oli myös luoda hyvää, yhdessä tekemisen tunnelmaa yrityksen sisällä.
Lehdessä on kautta aikojen julkaistu asiakasyritysten ja niiden henkilökunnan tai asiakkaiden kokemuksia ja ajatuksia siitä lisäarvosta, mitä Rukapalvelu on heille ja heidän toiminnalleen tuonut; asiakaskokemusten jakaminen on yksi Kammin Kuulumisten valttikortti.
– Erään kerran lehteen päätyi Nokian silloisen toimitusjohtaja Stephen Elopin palaute ja kiitokset kokemuksestaan meillä täällä Rukalla. Se nousi maailmallakin otsikoihin, Kämäräinen kertoo.
Lehden tuotannossa erittäin tärkeässä roolissa oli myös kaiken tiedon ja julkaistun materiaalin ajankohtaisuus ja paikkansapitävyys. Iso osa lehteen valituista kuvista oli peräisin Rukapalvelun laajasta ja joka päivä kasvavasta kuvavalikoimasta. Sisällöntuotanto jakautui tasaisesti Kaleva Median ammattilaisille ja Rukapalvelun omalle henkilöstölle.
Lehden jakelukanaviksi valittiin perinteisten printtiversioiden postittamisen lisäksi niiden jakelu majoituspaikoissa ja toimipisteissä. Lehden haluttiin olevan saatavilla myös digiversiona, jotta se leviäisi mahdollisimman laajalle ja lukeminen olisi kaikille helppoa.
Kammin pihalla pimeässä hehkuva tunnelmavalaistus luo kodikkaan ja kauniin näkymän. Kuva: Rukapalvelu.
Lehti valmistui nopealla aikataululla noin kuukaudessa. Se sai nopeasti hyvää palautetta työntekijöiden keskuudessa – lehti toimii yhtä lailla myös työntekijöiden tiedottamisvälineenä, sillä sen kertomat kuulumiset on koottu laajalta. Innostuneen vastaanoton Kammin Kuulumiset sai myös asiakkailta.
Yhteistyö Kaleva Median kanssa on sujunut mutkattomasti. Tyytyväisiä olivat niin projektin muut osallistujat kuin Kämäräinen itsekin. Yhteisen työskentelyn keskellä jaettiin kokemus hyvästä kommunikaatiosta, suunnitelmallisuudesta ja helppoudesta.
Tulevaisuudessa odottaa jo seuraava projekti Kaleva Median kanssa. Markkinointi tähtää hyviin tuloksiin ja sen vaikutuksia seurataan Rukapalvelussa joka päivä. Positiivisen mielikuvan rakentaminen ja viestintä kiinnostavasta, laadukkaasta ja halutusta kohteesta ovat Rukapalvelulle tärkeitä asioita. Ulkoisen markkinoinnin tulokset näkyvät myyntien kasvuna, sisäisen markkinoinnin vaikutus puolestaan työntekijöiden sitoutuneisuutena; he haluavat tehdä omat tehtävänsä aina viimeisen päälle – oli kyseessä sitten opas, kokki tai tarjoilija. Markkinoinnin jatkuvuuden takaaminen onkin erittäin tärkeää, kuten Kämäräinen kiteyttää:
– Yrittäjän on tärkeää tehdä joka päivä asiat huolellisesti ja tarkasti, olla täsmällinen ja pitää huolta perusasioista. Se ei kuitenkaan yksin riitä; joka päivä on tehtävä hieman paremmin, kehittyä vähän kerrallaan: ”minä vähän muutan tuota, teenkin nyt näin”. Markkinointi on tästä hyvä esimerkki. Sen on oltava jokapäiväistä, mutta siinä voi aina kehittyä – vähän kerrallaan.
”Jos yhdellä sanalla kuvailisin tätä yhteistyötä, sanoisin, että tämä oli hyvin vaivaton. Esimerkiksi kun jotakin on päätetty, hommat etenevät reippaasti ja aikatauluissa pysytään.”
JOKKE KÄMÄRÄINEN – TOIMITUSJOHTAJA, RUKAPALVELU
Sanomalehtipaino sopii isoille, sanomalehtipaperille painettaville töille, kuten lehdille, järjestöjen ja yritysten asiakasjulkaisuille, monisivuisille mainoslehdille ja esitteille.
Apua jakeluun? Hoidamme mielellämme sinunkin julkaisusi, kirjeesi tai postipakettisi jakelun – varhain, varmasti ja kohdennetusti, niin fyysisesti kuin diginäkin.
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?