Markkinoinnin vaikutusten seuraaminen ei voisi olla vaivattomampaa
Kaleva Median markkinoinnin tuottajan aamu alkaa tilastoja tutkailemalla. Markkinointitutka paljastaa lahjomattomasti miten työssä ollaan onnistuttu ja miten kampanjointi toimii.
– Ei siitä päivä mene pilalle, vaikka Markkinointitutka olisi punaisella joidenkin lukujen osalta. Voisin ennemmin sanoa, että siitä saa hieman extramotivaatiota tehdä asioita paremmin. Ja useasti lukujen taustalla on jokin yksinkertainen syy, joka selviää vaikka kalenteria tutkailemalla, tai edelliseen vuoteen vertaamalla, Kaleva Median markkinoinnin tuottaja Jussi Väätäinen naurahtaa.
Aiemmin huippu-urheilun ja matkailuliiketoiminnan parissa työskennellyt Väätäinen on tottunut siihen, että luvut voivat heittelehtiä eikä se aina aiheuta isompia muutoksia valittuun linjaan.
– Jos joka maanantai pistäisin meidän markkinoinnissa kaiken uusiksi, niin eihän siinä olisi mitään mahdollisuutta pitkäaikaiseen seurantaan. Tuo jatkuva tekeminen tuottaa sitä perusliikennettä meidän sivuille ja sen heilahteluihin voi vaikuttaa esimerkiksi pyhäpäivät ja muut. Sama oli urheilussa ja matkailussa, kisatuloksilla ja kalenterilla oli suuri vaikutus kävijämääriin. Nykyään ilo tulee siitä, kun huomaa sitten jonkin muun toimenpiteen nostavan lukuja, joko orgaanisen tai maksetun liikenteen puolella, oli ne sitten sisältömarkkinointia tai vaikka ihan bannerimainontaa Googlessa tai somessa.
Kaleva Median yrityksille ja mainostajille suunnattu markkinointi pyrkii herättämään tunteita ja nostamaan palveluiden tunnettuutta.
– Toki meillä tehdään myös taktisempaa mainontaa ja kampanjointia, kuten vaikka vaalimainonnan osalta. Tärkeää tässä kaikessa on se, että seuranta eri kanavista ja kampanjoista on rakennettu jo suunnitteluvaiheessa kuntoon ja sitä voi tutkailla yhdestä näkymästä. Erityisesti sisältömarkkinoinnissa saadaan kiinni mistä kanavista kävijät tulevat ja samalla opitaan lisää niin omien kuin kumppaneiden mainoskanavien toimivuudesta. Tämä palvelee sitten myös meidän asiakkaitamme, kun olemme itse omien kanaviemme ja palveluidemme koeajajia, Väätäinen summaa.
Helppokäyttöisyys houkuttaa
Vaikka Väätäinen toteaakin hallitsevansa kampanjaseurannan sekä Google että eri some-palveluiden omilla työkaluilla, ajansäästö on suurimpia syitä miksi hän päätyi rakentamaan seurannan Kaleva Media omaan Markkinointitutkaan.
– Toki jos haluan penkoa jotain yksittäistä kampanjaa tarkemmin, voin mennä vaikka Google Analyticsiin ja saada tarkempia tietoja, mutta pääasiassa minulle riittää päivittäiseen seurantaan Markkinointitutkan antama tieto. Jos niissä luvuissa sitten pomppaa jokin erityinen tekemisemme suuntaan tai toiseen, niin tutkin tarkemmin asiaa CX asiantuntijamme kanssa, jonka kautta voidaan sitten antaa lisätietoa vaikka myynnille, että nyt tapahtuu verkossa jotain, mihin myynnillä voisi olla hyvä reagoida.
Markkinointitutkan vaivattomuus on ollut Väätäiselle ja Kaleva Medialle pääsyy koko palvelun kehittämiseksi.
– Vaikka kyseessä onkin meidän talon tuote, niin voin sitä rehellisesti suositella kaikille muillekin. Erityisesti pienyrittäjät ja yritykset, joilla ei ole omaa markkinointiorganisaatiota, teillä jos kenellä olisi hyvä seurata mistä ja miten se liikenne verkkoon tulee ja miten markkinointi eri kanavissa toimii. Sohiminen siellä täällä ilman asiaankuuluvaa seurantaa aiheuttaa vaan loven budjettiin, ilman tietoa miten ja mikä tekeminen missäkin toimii.
Asiakkaalle avaimet käteen palveluna
Kaleva Media data engineer Jukka-Pekka Jauhiainen on yksi heistä, jotka toteuttavat Markkinointitutkan teknistä puolta ja ovat asiakkaiden tukena palvelun rakentamisessa. Jauhiainen korostaa, että suurin osa työstä ei vaadi asiakkaan suunnalta isompaa teknistä osaamista.
– Asentaminen ei vaadi paljoa vaivaa asiakkaan päässä. Asennamme verkkosivuille lyhyen pätkän JavaScript-koodia, niin sanotun tagin eli seurantapikselin. Vastaavanlaisia käyttää esimerkiksi Google ja Meta eli entinen Facebook, mutta tässä meidän tapauksessa data virtaa Kaleva Median data-alustalle, eikä siihen pääse käsiksi muut kuin kalevamedialaiset. Tietoturva on meillä ehdottoman kunnossa ja dataan pääsee käsiksi vain ne henkilöt, jotka toimivat asiakkaan kanssa, Jauhiainen selventää.
Tietoturva on tärkeässä osassa palvelun perustamisessa ja datan käytössä. Nämä asiat tulee olla läpinäkyviä myös sivuston käyttäjille.
– Nykyinen GDPR eli yleinen tietosuoja-asetus määrittelee, että käyttäjällä tulee olla mahdollisuus kieltää muiden kuin välttämättömien evästeiden käyttö. Useimmiten asiakkaillamme on jo jonkinlainen evästebanneri verkkosivuillaan ja Markkinointitutkaa varten tarvittava suostumus voidaan pyytää käyttäjältä saman evästebannerin avulla.
– Käytännössä lähes kaikilla verkkosivuilla käytetään evästeitä ja näin ollen myös evästeiden käyttöön vaadittava hyväksyntä pitäisi myös pyytää käyttäjältä. Tarvittaessa voimme opastamme ja neuvomme asiakastamme evästeisiin liittyvässä suostumustenhallinnassa, Jauhiainen jatkaa.
Markkinointitutkaa on mahdollista laajentaa myös erilaisten konversioiden seuraamiseen, kuten uutiskirjeen tilauksen, yhteydenottopyynnön jättämisen tai oston tekemisen mittaamiseen.
– Asiakkaan kanssa määritellään ennen tagien asentamista, mitä halutaan mitata ja mitä dataa halutaan tulkita. Tämä ei sinänsä lisää asiakkaan työmäärä tai osaamista teknisesti, pääasiassa toimimmekin suoraan asiakkaan verkkopalvelun ylläpitäjän kanssa. Asiakkaan rooliksi jää määritellä nuo mittauspisteet yhdessä asiantuntijamme kanssa. Sen jälkeen data alkaa virrata nopeastikin ja markkinoinnin seuranta on mahdollista tietoturvallisesti, Jauhiainen kannustaa palvelun käyttöönottoon.
Kasvunrakentajasi markkinoinnin mittaamiseen
Katso esittelyvideo Markkinointitutkasta
Tutustu Kasvun alusta –datapalveluihin – mittaamista markkinoinnin ja myynnin johtamisen tueksi.