Kaleva Median ylivoimaisesta paikallisymmärryksestä apua tapahtumamarkkinointiin
”Tapahtuma onnistui ihan viimeisen päälle!”
”Tapahtuma onnistui ihan viimeisen päälle!”
Länsi-Lapin Hevosystävät Ry on vuonna 1994 perustettu Meri-Lapin alueella toimiva voittoa tavoittelematon yhdistys. Sen pääasiallinen tarkoitus on ylläpitää raviurheilua, tukea raviurheilun nuorisotoimintaa ja järjestää raveja Laivakankaan raviradalla. Yhdistys myös vuokraa tilojaan yrityksille ja erilaisiin tapahtumiin.
Laivakangas on tuttu paikka torniolaisille. Ensimmäiset ravit on pidetty Laivakankaalla jo vuonna 1974. Tämän vuoden kevätmarkkinoilla oltiin hevosen selässä – kirjaimellisesti. Kuva: Facebook / Laivakangas ravirata
Aurinko paistaa ja ilmassa on lähestyvän kesän tuntu, kun tuhannet ihmiset kokoontuvat Laivakankaan raviradalle viettämään Kevätmarkkinoita. Valjastettuja hevosia, myyntikojuja ja iloisia ihmisiä näkyy kaikkialla. Tapahtuma on onnistunut erinomaisesti.
Kevätmarkkinat raveineen vaativat kuitenkin työtä onnistuakseen. Kuinka saada ihmiset liikkeelle ja osallistumaan paikalliseen tapahtumaan – etenkin koronavuosien jälkeen? Länsi-Lapin Hevosystävät Ry otti yhteyttä Kaleva Mediaan. Yhdessä alueen paikallisasiantuntijan kanssa tapahtumamarkkinointi voitiin aloittaa.
”Yhteyshenkilö tietää meidän kenttämme. Otin häneen yhteyttä ja kysyin tarjousta. Tarjouksen pohjalta rakennettiin kunnon markkinointisuunnitelma tälle tapahtumalle. Minulla oli todella kovat odotukset. Tapahtuma onnistui ihan viimeisen päälle! Vierailijoita oli kolmatta tuhatta ja parkkipaikat loppuivat kesken. Näkyi kyllä, että mainostaminen on toiminut.”
Henri Mäkinen – Länsi-Lapin Hevosystävät Ry
Kolea sää tapahtumapäivänä ei torniolaisia haitannut. Kuva: Facebook / Laivakangas ravirata
Laivakangas eli Länsi-Lapin Hevosystävät Ry koki valinnan markkinoinnin yhteistyökumppanista luontevana. Kaleva Media oli tuttu Pohjoisen toimija, jonka kanssa oli aiemminkin toimittu yhteistyössä.
– Tuttu yhteyshenkilö tietää meidän kenttämme. Otin häneen yhteyttä ja kysyin tarjousta. Sain hyvän, räätälöidyn paketin. Tarjouksen pohjalta rakennettiin kunnon markkinointisuunnitelma tälle tapahtumalle. Ei ollut mikään yksi postimerkin kokoinen mainos jossain paikallislehden puolivälissä, vaan tämä oli oikeaa markkinointia, kertoo Länsi-Lapin Hevosystävät Ry:n toiminnanjohtaja Henri Mäkinen.
Markkinointisuunnitelman rakentaminen aloitettiin pohtimalla kevättapahtumalle sopiva ajankohta, markkinointikeinot ja -kanavat. Kun kyseessä oli monipuolinen ilmaistapahtuma, päätettiin panostaa näkyvyyteen mahdollisimman paljon. Markkinoinnin kanaviksi valikoituivat ulkomainosnäytöt Tornion Prisman pihalla ja Kemin S-marketissa sekä printtimainonta sanomalehti Lapin Kansassa ja kaupunkilehti Lounais-Lapissa. Kyseiset kanavat valittiin hyvän alueellisen tavoittavuuden vuoksi; potentiaalinen tapahtumakävijäkunta oli altis näkemään juuri näissä kanavissa esitetyt mainokset. Printtimainokset olivat etusivun mainoksia, jotta huomioarvo olisi mahdollisimman suuri.
– Nämä alustat toimivat meille parhaiten. Halusimme, että siellä missä on ihmisiä, siellä on myös mainos. Meidän graafikkomme tuotti mainokset, jotka sitten Kaleva Median ammattilaisten kanssa sijoiteltiin oikeille alustoille sopivina ajankohtina, kiteyttää Mäkinen.
Markkinoinnilla haluttiin kertoa tapahtuman monipuolisesta tarjonnasta ja nostaa valittuja teemoja esille; lapsille oli järjestetty poniratsastusta, kotieläinpiha ja leikkikenttä. Markkinoilla tarjolla oli lähituotettua ruokaa kuten lihaa ja rieskaa. Lisäksi paikalla järjestettiin tietysti ravit. Markkinat organisoi Lapin AMK, kun taas ravit ja vastuu markkinoinnista oli Länsi-Lapin Hevosystävät Ry:llä.
– Minulla oli todella kovat odotukset. Lähdettiin tekemään markkinointia tarkasti suunnitelman mukaan. Markkinointi oli mielestäni aika suurta, kun ajatellaan, että kyseessä oli ilmaistapahtuma. Se kuitenkin kannatti, kertoo Mäkinen.
Tapahtuma oli menestys ja etenkin lapsiperheitä saapui paikalle sankoin joukoin. Heinäpaaleihin kirjoitettu kehotus ”saa koristella” toi perheen pienimmissä sisäisen taiteilijan esiin. Kuva: Facebook / Laivakangas ravirata
Tapahtumapäivä valkeni kirkkaana. Näytteilleasettajat ja hevosten taustavoimat saapuivat paikalle. Kaikki oli valmista ja yleisön olisi helppo tulla paikan päälle. Eikä tosiaan kulunut aikaakaan, kun yleisö kirjaimellisesti tuli paikan päälle.
– Parkkipaikat loppuivat kesken. Halli oli täynnä väkeä. Paikalla oli myös paljon ihmisiä, jotka eivät olleet ennen olleet ravitapahtumassa. Vierailijoita oli kolmatta tuhatta. Näkyi kyllä, että mainostaminen on toiminut. Muutamat tulivat kertomaan nähneensä mainoksen ja tulleensa paikalle katsomaan, millaista raveissa on. Osa tuli ostamaan markkinoilta jotain tiettyä paikallista rieskaa. Lapsiperheitä oli aivan tolkuttoman paljon, Mäkinen muistelee.
Konkreettiset tulokset kertovat markkinoinnin menneen maaliin. Tapahtuma yhdisti paitsi konseptina ravit ja markkinat, myös yrityksiä ja toimijoita.
”Meille on ihan elintärkeää, että paikalliset yritykset tekevät yhteistyötä meidän kanssamme. Olemme siitä hirveän kiitollisia. Olemmehan täysin voittoa tavoittelematon yhdistys – tuemme ravi- ja nuorisotoimintaa. Paikalliset yritykset mahdollistavat tämänkaltaiset tapahtumat. Ja suuri kiitos myös Kaleva Median henkilökunnalle ja yhteyshenkilöllemme. Yhteistyö on ollut todella ammattimaista ja asiakaslähtöistä. Tapahtuma onnistui ihan viimeisen päälle!”
Henri Mäkinen – Länsi-Lapin Hevosystävät Ry
”Printti on kuollut!” hokivat kaikki. Noh, vielä se porskuttaa – ja hyvin porskuttaakin. Haluatko lähteä mukaan uuteen mutta vanhaan, digijälkeisen ajan vallankumoukseen?
Olemme markkinajohtaja Pohjois-Suomessa ulkomainonnan osalta ja yksi suurimmista koko Suomessa. Aloita siis paikallinen, alueellinen, tai pohjoinen katujen valloitus kanssamme!
Lapin maakuntalehti tavoittaa eteläisestä Lapista käsivarteen ja päälaelle saakka. Lapin Kansa ilmestyy kuusi kertaa viikossa printtinä ja näköislehtenä verkossa.