Kuinka tavoittaa nuoret, jotka kaipaavat lisätietoa kierrättämisestä?
”Kaleva Media on ohjannut meitä aktiivisesti kohti kohderyhmälähtöisyyttä tarjoamalla siihen soveltuvia palveluita.”
”Kaleva Media on ohjannut meitä aktiivisesti kohti kohderyhmälähtöisyyttä tarjoamalla siihen soveltuvia palveluita.”
Kiertokaari on pohjoissuomalainen, kuntien omistama jätehuoltoyhtiö. Suurin omistaja on Oulu, jonka lisäksi osakkeita omistavat Hailuoto, Ii, Lumijoki, Kempele, Pudasjärvi, Raahe ja Siikajoki. Toimialueeseen kuuluu myös Simo. Kiertokaari työllistää vakituisesti noin 30 henkeä ja vastaa Oulussa Ruskon jätekeskuksesta sekä muissa toimialueen kunnissa sijaitsevista, pienemmistä jäteasemista. Kiertokaari vastaa asumisessa syntyvien jätemateriaalien hyödyntämisestä sekä kehittää niiden uusiokäyttöä ja lajiteltujen materiaalien tuotteistamista uusioraaka-aineiksi. Lisäksi Kiertokaaren tehtäviin kuuluu lajitteluneuvonta ja jätteen synnyn vähentäminen.
Kiertokaaren visiona on olla kestävän kiertotalouden edistäjä. Toimintaa ohjaavia arvoja ovat vastuullisuus, asiakaslähtöisyys ja rohkeus. Kuva: Harri Tarvainen
Kiertokaari on tehnyt vuosien aikana markkinointia useita erilaisia keinoja hyödyntäen. Lehti-ilmoitusten ja kampanjoiden toteuttajana ja markkinoinnin kumppanina on saanut toimia myös Kaleva Media.
Monenlaista on siis tehty, mutta kohderyhmälähtöistä viestintää terävöitettiin kuitenkin vasta vuonna 2022, kun etsittiin vastausta kysymykseen ”Kuinka tavoittaa nuoret, jotka kaipaavat lisätietoa kierrättämisestä?”. Mikä lopulta valikoitui markkinoinnin keinoksi ja kuinka saavutettiin sisällöille reilusti yli miljoona näyttökertaa?
”Kaleva Media on ohjannut meitä aktiivisesti kohti kohderyhmälähtöisyyttä tarjoamalla siihen soveltuvia palveluita. Meitä kyllä aluksi vähän jännitti, että miten ihmiset suhtautuvat, kun kaltaisemme toimijat heittäytyvät näin ja ovat mukana viihteellisessä sisällössä. Opimme kuitenkin sen, että kannattaa olla rohkea markkinoinnin suhteen ja luottaa vaikuttajaan ja sisältöön.”
SARI ARFFMAN – VIESTINTÄVASTAAVA, KIERTOKAARI
Kiertokaaren tuottama entinen Jäteopas, nykyinen Lajitteluopas, on tuttu suurelle osalle Pohjois-Pohjanmaalla asuville. Opas jaetaan keväisin kotitalouksiin ja siitä löytyy paljon ajankohtaisista lajittelutietoa sekä ohjeita ja apua. Kuva: Instagram / Kiertokaari
– Kun aloitin itse Kiertokaarella, havahduin siihen, että viestintää ei ole tehty kovin kohderyhmälähtöisesti. Esimerkiksi nuorille kohdennettua viestintää ei ollut juuri lainkaan. Meidän Kaleva Median yhteyshenkilömme kartoitti tarpeitamme aktiivisesti ja niiden pohjalta ehdotti sitten brändi- ja asiakastutkimusta. En ollut tiennyt, että Kaleva Medialla olisi tällainen palvelu. Paketti vaikutti hyvältä ja kustannuksetkin olivat kohtuulliset, joten loppuvuonna 2021 toteutettiin tällainen kyselytutkimus, kertoo Kiertokaaren viestintävastaava Sari Arffman.
Kyselytutkimuksella pyrittiin selvittämään ihmisten ajatuksia ja asenteita liittyen kierrättämiseen. Tulokset näyttivät selkeästi, kuinka halukkaita nuoret ovat kierrättämään ja tukemaan kestävää kuluttamista. Ongelmaksi nousivat kuitenkin kokemukset avuttomuudesta ja neuvottomuudesta oikeanlaisen kierrättämisen suhteen.
– Huomasimme, että nuoret kaipaavat rohkaisua ja neuvoja. Yllätyin, kuinka paljon lisäinformaatiota kaipaavia nuoria oli. Kyselytutkimus oli meille siis erittäin hyödyllinen ja auttoi heti tavallisen neuvontatyömme suunnittelussa ja ennen kaikkea tarpeita omaavan kohderyhmän löytymisessä, Arffman summaa.
Kun yksi kohderyhmistä oli kyselytutkimuksen kautta löytynyt, tarvittiin lisätoimia. Lähdettiin yhdessä pohtimaan, kuinka kierrättämisestä kiinnostuneet nuoret tavoitettaisiin. Syntyi ajatus vaikuttajamarkkinoinnista ja niin mukaan hyppäsi Kaleva Median tytäryhtiö, vaikuttajamarkkinointiin erikoistunut Indieplace. Haluttiin löytää ja hyödyntää kanavia ja keinoja, jotka puhuttelisivat nuoria.
– Saimme yhteistyöhön kanssamme kolme muuta pohjoissuomalaista jätehuoltotoimijaa; Lapin jätehuoltokuntayhtymä Lapecon, Napapiirin Residuum Oy:n ja Perämeren Jätehuolto Oy:n. Seuraavaksi valittiin vaikuttaja, joka toimisi viestinviejänä meidän ja kohderyhmän välillä. Valitsimme pohjoissuomalaisen TikTok- ja YouTube-vaikuttaja Andreas Tolosen, jolla on valtakunnallinen yleisö, kertoo Arffman.
Vaikuttaja teki kolme erillistä kampanjalähtöä. Ensimmäisessä kanavina käytettiin TikTokia, Instagramia ja YouTubea, kun taas kahdessa jälkimmäisessä kanavana toimi pelkkä TikTok. Yhteisenä tavoitteena kuului: ”Nostaa lajittelun ja kierrättämisen tärkeyttä niin, että sisältöä katsovat nuoret havahtuisivat vähintäänkin ajattelemaan asiaa”. Asiaa lähestyttiin huumorin kautta, jotta sisältö saisi katsojan pysymään parissaan mahdollisimman pitkään.
Sosiaalisen median kanavat korostuvat viestinnässä, kun tavoitteena on tavoittaa nuoria. Myös sisällön muodolla on väliä: erityisesti Instagramissa ja TikTokissa lyhyet videot toimivat parhaiten – siksi myös Kiertokaari on alkanut panostamaan kyseisten sisältöjen tuottamiseen. Kuva: Instagram / Kiertokaari
Kun tuloksia vaikuttajamarkkinoinnin kampanjasta käytiin läpi, silmät laajenivat jopa alan ammattilaisilla. Menestys oli valtava; kuusi erillistä julkaisua keräsivät yhteensä yli 1 200 000 näyttökertaa. Myös katsojien tallentamat julkaisut yllättivät; saadut yli tuhat tallennusta tämän kaltaisissa kampanjoissa on harvinainen määrä. Kaupallisessa yhteistyössä tehty YouTube-video ”Ajetaan sohvalla ulkomaille!” on yhä tänä päivänä vaikuttaja Andreas Tolosen katsotuin sisältö.
– Tämä vaikuttajamarkkinoinnin kampanja oli todella toimiva. Meitä kyllä aluksi vähän jännitti, että miten ihmiset suhtautuvat, kun kaltaisemme toimijat heittäytyvät näin ja ovat mukana viihteellisessä sisällössä. Opimme kuitenkin sen, että kannattaa olla rohkea markkinoinnin suhteen ja luottaa vaikuttajaan ja sisältöön – hän kyllä tietää, mikä kohderyhmään puree, Arffman kiteyttää.
Kampanjan myötä Kiertokaari alkoi panostamaan myös omiin sosiaalisen median kanaviinsa. Yritys otti harjoittelijoita kesäksi 2022 tuottamaan sisältöä Instagram Reelseihin ja TikTokiin. Sisältö suuntautui muihinkin kohderyhmiin kuin nuoriin, mutta viimeksi mainittu on edelleen ryhmä, jolle pyritään aktiivisesti kohdentamaan sisältöä.
– Opettelemme vielä esimerkiksi TikTokin käyttöä, mutta siitäkin on tullut yksi markkinointikanavistamme. Ajattelen, että jos vaikuttajan kanssa tehdyllä kampanjalla tavoittaa noin paljon ihmisiä, sisällön täytyy tulla huomatuksi eikä rahaa ole heitetty hukkaan, Arffman pohtii.
Kiertokaari jatkaa tulevaisuudessakin monipuolista markkinointiaan. Vaikuttajamarkkinoinnista saatu hyvä kokemus pitää sen vahvana ehdokkaana keinoksi, jolla lähestytään tulevina vuosina muitakin kohderyhmiä. Menossa mukana saa olla Kaleva Media.
”Kaleva Media on ohjannut meitä aktiivisesti kohti kohderyhmälähtöisyyttä tarjoamalla siihen soveltuvia palveluita. Yhteistyö on ollut sujuvaa ja joustavaa. Kaleva Medialla on syvät, pohjoisen juuret ja meille on tärkeää, että yhtenä yhteistyökumppaninamme on paikallinen ammattilainen.”
SARI ARFFMAN – VIESTINTÄVASTAAVA, KIERTOKAARI
Indieplace on Suomen markkinajohtaja ja vaikuttajamarkkinoinnin pioneeri. Haluatko kokeilla millaisia konsepteja saisitte ideoitua Suomen kokeneimman toimiston kanssa?
Räätälöityjen kuluttaja- ja markkinatutkimustemme avulla pääset sukeltamaan syvemmälle nykyisten tai potentiaalisten asiakkaidesi käyttäytymiseen ja ajatusmaailmaan.
Tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, jotka osaavat uudistaa ja uudistua. Saammeko auttaa yritystäsi strategisen markkinoinnin suunnittelussa ja konseptien luomisessa?