Vastuullisempaa ulkomainontaa
Riittääkö ensi talvena sähköä kotien lämmittämiseen ja muihin perustarpeisiin? Mikä on välttämätöntä ja mistä olemme valmiita luopumaan? Kuluttaako digitaalinen ulkomainonta tarpeettoman paljon sähköä? Nämä kysymykset ovat toistuneet julkisessa keskustelussa syksyn mittaan usein. Kaikki ovat aitoja kysymyksiä, joihin on syytä etsiä vastauksia ja ratkaisuja.
Kaleva Median ulkomainonnassa käyttämät diginäytöt on toteutettu nykyaikaisella leditekniikalla, joka on jo itsessään energiaystävällinen. Lisäksi näytöissä on käytössä automaattinen himmennysjärjestelmä, joka pudottaa valotehoa illan hämärtyessä niin, että mainokset eivät häikäise katsojien silmiä. Suomessa on vuoden aikojen vaihtelun myötä suuren osan ajasta hämärää tai pimeää. Näin ollen himmennysjärjestelmä säästää energiaa erityisesti talviaikaan, jolloin sähkön tarve esimerkiksi kotien lämmittämiseen on suurimmillaan.
Kaleva Median ulkomainonnan diginäytöistä yli viidennes on ollut pimennettynä öiseen aikaan. Haluamme toimia vastuullisena markkinoinnin kumppanina ja olemme päättäneet olla mukana energiansäästötalkoissa myös siten, että pimennämme loputkin ulkomainonnan diginäyttömme keskiyön ja varhaisen aamun väliseksi ajaksi. Tällä toimenpiteellä säästämme energiaa silloin, kun suurin osa mainosten potentiaalisista katsojista ovat lämmittelemässä kotejaan.
Miten voin mainostajana olla mukana energiansäästötalkoissa?
Haastamme ulkomainonnan asiakkaamme mukaan energiansäästötalkoisiin. Muistutamme näin syksyllä iltojen pimetessä, että digitaalisessa ulkomainonnassa on suositeltavaa käyttää tummapohjaisia mainossisältöjä. Ne toimivat parhaiten kaikissa valaistusolosuhteissa eivätkä häikäise katsojia myöskään pimeällä. Sen lisäksi tummapohjaiset mainossisällöt ovat vastuullisia, koska ne käyttävät valkopohjaiseen sisältöön verrattuna huomattavasti vähemmän energiaa!
Nautitaan syksyisen luonnon väriloistosta ja pimenevistä illoista! Toivotan kaikille lämmintä talven odotusta.
Teksti: Antti Rahkola, ulkomainonnan asiantuntija
Suurien kontaktimäärien ja nopean tavoittavuuden vuoksi ulkomainonta – etenkin digitaalisissa näytöissä – on äärimmäisen kustannustehokasta. Kaleva Media on ulkomainonnan markkinajohtaja Pohjois-Suomessa ja yksi suurimmista koko Suomessa.
Aloita siis paikallinen, alueellinen, tai pohjoinen katujen valloitus kanssamme.