TikTok-estradi otetaan haltuun kuten karaokelava: heittäytymisellä ja rohkeudella yritystilisi erottuu massasta

Tili perustettu, oman yrityksen nimi varattu ja profiilikuvakin asennettu. Mitäs nyt? TikTok sovelluksen etusivua selatessasi sisältöä tulee vastaan laidasta laitaan ja olo on sama kuin alkuillasta karaokebaarissa. Selaat biisilistaa ja haluaisit jonkun helpon biisin, mikä sopisi omalle äänelle, mutta mikä ei ole puhki laulettu. Jotain säväyttävää, mutta ei liian outoa ja monimutkaista. Pian kello onkin jo sen verran, että valomerkki välähtää ja viimeisiä lauluja viedään. Saatat huokaista helpotuksesta, mutta samalla harmittaa se, ettei kotiin tule lähdettyä uutta kokemusta rikkaampana.

Tämä kuvio saattaa olla tuttu monestakin asiayhteydestä. Haluaisit aloittaa uuden asian tekemisen, mutta jokin pitelee sinua paikoillaan. Kuvion toistuessa voi into hiipua kokonaan ja toteat, ettet halua enää huijata itseäsi innostumalla uudelleen.

Kaikki karaokea laulaneet tietävät, että tärkeintä ei ole pelkkä laulutaito vaan vähintään puoliruokaa ovat hauskanpito ja heittäytyminen. Sama mentaliteetti pätee myös TikTokissa. Tarjolla olisi hurja määrä erilaisia trendejä, sketsiaihioita ja haasteita mihin voisi lähteä. Älä kuitenkaan lamaannu, vaan kokeile rohkeasti jotain. Kun ensimmäisen videon saa julkaistua, on mukava seurata miten se saa katselukertoja ja tykkäyksiä. Ne sitten taas motivoivat luomaan seuraavia sisältöjä.

TikTokissa eletään hetkessä – tämä näkyy myös sisällöissä

Ajankohtaisuuden ja hetkessä elämisen ansiosta TikTokissa on myös paljon vilkkaasti vaihtuvia trendejä. Jokin ajatus ja sisältö voi sovelluksessa olla ajankohtainen vain viikon, mutta onneksi jotkut sisällöt toimivat siellä käytännössä aina (kyllähän Ukkometso ja Aikuinen nainenkin iskevät yleisöön joka kerta, kun tunnetta on pelissä!). Esimerkiksi jo klassikoiksi muodostuneita #myday hashtagilla julkaistuja videoita on TikTokissa 1,6 miljardia ja #beforeandafter sisältöjä löytyy peräti 21,6 miljardia kappaletta.

My Day -sisällöt ovat nimensä mukaan videoita, joissa henkilö kuvaa omaa tuiki tavallista päiväänsä. Oma arki voi tuntua hyvinkin tavalliselta ja staattiselta, mutta muille se on täysin uutta. Nämä videot ovat hyvä keino rikkoa ennakkoluuloja vaikka tiettyä työtehtävää ajatellen. Kaikki eivät esimerkiksi tule ajatelleeksi, että ravintolapäällikön arki voi sisältää todella paljon samoja työtehtäviä, mitä kuuluu tarjoilijalle ja kokille. Se, että esihenkilö tekee hommia ”kädet savessa” yhdessä henkilökunnan kanssa ja videolta välittyy hyvä fiilis työpaikalta, auttaa taas työnantajamielikuvan kanssa.

TikTokissa ollaan avoimia ja keskustelua syntyy usein hyvinkin helposti

Voikin olla, että joku tulee #myday- videoosi kysymään mitä kouluja olet käynyt, kun olet päässyt ravintolapäälliköksi. Tämän pohjalta voikin tehdä sitten ihan oman videon, jolla vastaa kysymykseen kertoen hieman enemmän itsestä. Samaan videoon voisi myös haastatella työkavereita ja he pääsisivät kertomaan taustoistaan ja urapolustaan, ehkä jopa tulevaisuuden tavoitteistaankin.

Jos luovuus sakkaa, TikTok Creative Center auttaa

TikTok tarjoaa yrityksille myös oman työkalunsa, TikTokin Creative Centerin. Voit hyödyntää sitä uusien sisältöjen ideointiin, sekä oikeiden hashtagien löytämiseen. Creative Centeristä voi etsiä esimerkiksi mitä hashtagia on käytetty Suomessa eniten eilen tekniikkaan ja elektroniikkaan liittyen. Hashtageja klikkailemalla saat tarkempaa tietoa siitä, minkä ikäisiä hashtagia käyttävät ovat ja mistä muista hashtageista he ovat kiinnostuneita.

Voikin olla, että yksi suosituista hashtageista on hetki sitten julkaistu #iphone14. Tarkemmista tiedoista näet, että 63 % juuri tuota hashtagia käyttäneistä ovat 18-24 -vuotiaita ja heitä kiinnostaa myös uudet tekniikan ja elektroniikan laitteet, sekä ns. life hackit. Pääset myös helposti katsomaan suosituimpia sisältöjä, mitä tuolla tunnisteella TikTokiin on julkaistu ja saat listauksen siitä, mitkä muut hashtagit liittyvät tähän aihepiiriin. Oikeita hashtageja käyttämällä voit siis ohjailla sisältöäsi ja saada sen näkyväksi juuri oikeille kohderyhmille.

Sisällöissä voit:

  • Kertoa omia henkilökohtaisia tarinoita ja kokemuksia
  • Taklata ennakkoluuloja ja kertoa miten asiat oikeasti ovat
  • Antaa vinkkejä, miten asioita voisi tehdä
  • Kuvata Unpacking -sisältöjä, eli avata esimerkiksi postista tulleen paketin
  • Vastata saamiisi kysymyksiin
  • Osallistua ajankohtaisiin trendeihin
  • Ottaa kantaa ajankohtaisiin asioihin ja uutisiin esimerkiksi greenscreeniä hyödyntäen
  • Kertoa kokemuksistasi tuotteita koskien
  • Kertoa omasta arjestasi esimerkiksi #myday -videolla
  • Tehdä sketsejä
  • Jakaa erityisosaamistasi muille kouluttamalla.

Ota ensin orgaaninen näkyvyys haltuun, panosta vasta sitten maksettuun näkyvyyteen

Jos TikTokiin haluaa tehdä maksettua mainontaa, on silloin ehdoton nyrkkisääntö ”Don’t make ads, make TikToks”. Kun tämän kääntää toisinpäin, on ajatus näinkin yksinkertainen: sellainen sisältö mikä toimii TikTokissa muutenkin, toimii siellä myös hyvin mainoksena. Kannattaakin siis ottaa ensin sovellus sellaisenaan haltuun!

PS. Jos mielenkiintosi heräsi ja haluat lisää käytännön oppeja, järjestämme lähitulevaisuudessa TikTok työpajan Oulussa. Puolen päivän kestoisen maksuttoman työpajan tarkoituksena on tutustuttaa yritykset tähän energiseen kanavaan esimerkkien avulla. Jos haluat lisätietoja tapahtumasta ja saada siitä muistutuksen sähköpostiisi, kannattaa tilata meidän uutiskirje tästä linkistä.

Teksti: Rosa Kaakkurivaara

Rosa Kaakkurivaara

asiakkuuspäällikkö, Kolmas Polvi Oy
044 799 5740
rosa.kaakkurivaara@kalevamedia.fi

Rosa on Kokkolassa asuva, Rovaniemellä taiteita opiskellut lappilaisen rehdillä huumorilla varustettu läppäkone, sekä aktiivinen TikTokkaaja niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Aiempi työkokemus sosiaalisen median tuottajana on kartuttanut ymmärrystä eri alustojen ongelmista ja hyödyistä myös asiakkaan näkökulmasta. Nykyään Rosa toimii digitaalisen markkinoinnin myyntipäällikkönä. Asiakkaille pidettävät käytännönläheiset workshopit ovat työssä mieluisinta.

Rosa ja yli 120 muuta kasvun rakentajaamme auttavat pohjoisen yrityksiä kasvamaan markkinoinnin keinoin paikallista ihmisymmärrystä hyödyntäen. Ota yhteyttä, mikäli haluat liiketoimintasi kasvu-uralle.

Katso lisää ja innostu