Alle 3000 asukkaan Vaalan kunta rikkoi mainosartikkeleillaan ennätyksiä
”Voin suositella Kaleva Median markkinointiapua erityisesti kaikille Oulun ympäryskunnille. ”
”Voin suositella Kaleva Median markkinointiapua erityisesti kaikille Oulun ympäryskunnille. ”
Vaala on Pohjois-Pohjanmaan itäosaan sijoittuva pieni kunta. Vaalan kunnassa asuu 2626 ihmistä ja alue sijoittuu aivan Oulujärven tuntumaan. Vaalan naapurikuntia ovat muun muassa Kajaani, Liminka, Muhos ja Puolanka.
Tiesitkö, että Vaala on suomen kauneimman junareitin varrella? Tullessasi Vaalaan Oulusta näet pian ”Seuraavana, Vaala” -kuulutuksen jälkeen upean Oulujärven selän ja pian pääsetkin jo hyppäämään pois junasta idylliseen Vaalan kuntaan. Kuva: Brandstein
Oulun ja Kajaanin välissä, Oulujärven tuntumassa levittäytyvä pieni Vaalan kunta tarkoittaa kotia hieman yli 2600 suomalaiselle. Vaalassa ymmärrettiin paikkakunnan sisältämä potentiaali; luonto, joka kutsuu matkailijoita helmaansa pohjolan kauniisiin maisemiin, sekä taide- ja kulttuuritoiminta, joka tarjoaa nähtävää niin paikallisille kuin ulkopaikkakuntalaisillekin. Tuli tarve kertoa pohjoissuomalaisille, mistä Vaala on tehty.
Pienessä kunnassa ei ajatuksen synnyttyä jääty lepäilemään laakereilla, vaan tartuttiin toimeen ja aloitettiin mainonta yhteistyössä Kaleva Median kanssa. Vaalan kunnan vähäisistä henkilöresursseista ja pienestä, yhden hengen markkinointitiimistä huolimatta tulokset olivat sanalla sanoen uskomattomia.
”Tämä oli todella positiivinen kokemus. Yhteistyökumppaniltammekin tuli palautetta, että hienoa, kun tällaisia artikkeleita julkaistaan Kalevassa.”
Jenna Suutari – Vaalan viestinnän asiantuntija
”Mökkiläinen joka ei suostu poistumaan” artikkeliin haastateltiin Vaalaistunutta Outi Puoskaria. Kuvassa Puoskari istuu rantamökkinsä lempipaikassa; terassiportaalla. Kuva: Ia Samoil
Vaalan viestinnän asiantuntija Jenna Suutari jatkoi edeltäjänsä aloittamaa yhteistyötä Kaleva Median kanssa. Tavoitteena markkinoinnilla oli puhutella uusia asukkaita sekä kutsua ihmisiä tutustumaan Vaalaan matkailumielessä. Kaleva Medialta tarjottiin kolmen natiiviartikkelin, eli verkkolehdessä julkaistavan, maksetun mainosartikkelin pakettia.
– Teimme sopimuksen ja siitä alkoi tiivis yhteydenpito. Olimme alkuun yhteyksissä puhelimitse ja myöhemmin sitten Teamsin välityksellä, kertoo Suutari.
Alkuvaiheessa oli valittava, miten ja millä tyylillä natiiviartikkelit kirjoitetaan. Ensimmäiseen artikkeliin valikoitui mainosmainen näkökulma, toisen tyyli oli uutismaisempi ja viimeisessä sävy oli informatiivinen. Monipuolisuuden tyyleissä ja sisällöissä mahdollisti artikkeleiden sarjamainen luonne; yksittäinen artikkeli olisi jättänyt monta hyvää ja toimivaa sisältötyyliä käyttämättä.
– Päätimme, että sisällöntuottajan sijaan kirjoitankin artikkelit itse; se oli samalla hyvää tutustumista kuntaan, sillä olin juuri aloittanut työssäni. Myös valokuvaaja tuli Vaalan kunnasta. Kirjoitettuani artikkelit lähetin ne ja muut materiaalit sähköpostitse Kaleva Medialle. Siellä oli asiantuntija, joka luki sisällöt ja auttoi korjaamaan tarvittaessa. Koin yhteydenpidon todella hyvänä, sillä vaikka olin itse kiireinen, Kaleva Medialta tiedotettiin, miten kampanja on edistynyt ja mitä tapahtuu seuraavaksi, Suutari muistelee.
Kunnan upein vetonaula on sen luonto ja kulttuuri. Saharanta on Vaalan suosituin uimaranta. Kuva: Brandstein
Artikkelit julkaistiin kolmen viikon välein toisistaan Kalevan verkkolehdessä. Eri kulmalla kirjoitetut tekstit olivat loistovalinta, sillä koskaan ei voi tietää, mikä tyyleistä on ylitse muiden. Mainosmainen, ensimmäisenä julkaistu artikkeli keräsi vajaat 6000 lukukertaa. Sen sijaan toinen artikkeli, uutismainen haastattelu otsikolla Mökkiläinen, joka ei suostu poistumaan, keräsi kymmenkertaisen määrän lukukertoja, vajaat 70 000! Eri lähestymistapoja kannatti siis rohkeasti kokeilla.
– Oli hieno fiilis, kun sain nähdä luvut. En meinannut uskoa, että artikkelia oli luettu niin paljon. Kaleva Mediallakin oli tarkistettu, että luvut todella ovat oikein, Suutari kertoo.
Otsikko olikin huomiota herättävä ja sai lukijat pysähtymään ja viihtymään parissaan; keskimääräinen lukuaika oli jopa 3 minuuttia. Koko natiiviartikkelisarjasta saatu palaute, nähdyt lukukerrat ja -ajat kertovat onnistumisesta. Ja mikä tärkeintä, Vaalan kunnalle saatiin näkyvyyttä.
Tämä oli todella positiivinen kokemus. Yhteistyökumppaniltammekin tuli palautetta, että hienoa, kun tällaisia artikkeleita julkaistaan Kalevassa. Voin suositella Kaleva Median markkinointiapua erityisesti kaikille Oulun ympäryskunnille. Kaleva Media on erittäin hyvä alusta lähteä markkinoimaan. Ja mitä natiivimainontaan tulee, rohkaisen kokeilemaan sitä; se sisältää paljon mahdollisuuksia, joita voi luovuuden puitteissa käyttää vapaasti. Kannattaa oikeasti kokeilla!
Jenna Suutari – Vaalan kunta
Tarinat ovat puhutelleet ihmisiä kautta aikojen. Jos ollaan tarpeeksi kiinnostavia ja luodaan tarpeita, tulevat asiakkaat luoksesi. Miten sinä voisit hyödyntää sisältömarkkinointia?
Tuntuuko, että yrityksestäsi olisi hieman enemmän kerrottavaa, mutta uutiskynnystä ei ole vielä rikottu? Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön.
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?