Uutismediassa, eli luotettavassa mediaympäristössä, julkaistu artikkeli lisää mainonnan uskottavuutta ja tavoittaa massaa: se on tehokas tapa tuoda brändisi viesti osaksi kuluttajan uutispäivää.
Natiivimainonta
Natiivimainos on mediassa julkaistu kaupallinen artikkeli, jonka tarkoituksena on opastaa, neuvoa, viihdyttää ja sitouttaa kuluttajaa brändiin. Toteutus tapahtuu yleensä niin, että yrityksesi avainhenkilöitä haastatellaan ja haastattelun pohjalta kirjoitetaan kaupallinen artikkeli.
Natiivimainonnan keskiössä on kaksi asiaa: hyvin tuotettu ja mielenkiintoinen sisältö, sekä oikein valitut mediat jotka tavoittavat haluttua yleisöä. Tarjoamme ratkaisut molempiin.
Uutismedioissa julkaistu natiiviartikkeli erotetaan toimituksellisesta sisällöstä Mainos-merkinnällä. Asiantuntevat sisällöntuottajamme auttavat sisällön luomisessa ja tuottavat sen kokonaisuudessaan. He osaavat ottaa huomioon brändin, kanavan, kohderyhmän, tavoitteet ja muut sisällön tyyliin vaikuttavat seikat. Taustalla on hyvä suunnittelu ja kohderyhmäymmärrys – ymmärtämällä kohderyhmää ymmärrämme millaiset sisällöt puhuttelevat heitä.
Esimerkkejä natiivimainonnan mahdollisuuksista
Henkilöjuttu
Yritys on abstrakti ja hahmoton asia. Ihminen taas samaistuttava ja konkreettinen. Tämä selittänee sen, miksi lukijoita kiinnostavat enemmän ihmiset yritysten takana kuin yritykset itsessään. Kerrottaessa yrityksen ihmisistä tulemme kertoneeksi myös hyvin paljon asioita yrityksestä, mieleenpainuvasti.
Esimerkkejä:
LVI-Palvelu Pitkälä Oy: ”Veljesten piti saada töitä itselle ja parille hyvälle tyypille – nyt LVI-Palvelu Pitkälä työllistää toistasataa ihmistä”
K-Citymarket Rusko: Ruskon Citymarketin uudet kauppiaat löysivät kaupan alalta unelma-ammattinsa ja toisensa
Asiakastarinat
Asiakkaan kertomuksissa lukija voi nähdä itsensä ja sitoutua tähän tunnetasolla. Tarinassa voidaan nähdä samankaltaisuuksia omaan tilanteeseen: ”Tämä palvelu auttoi häntä, ehkä se auttaa minuakin”. Tarinan kautta lukija ymmärtää, mikä vaikutus tuotteella tai palvelulla tosiasiassa on elämään ja elämänlaatuun.
Uutinen
Uutisia luetaan, koska uudet asiat perinteisesti kiinnostavat ihmisiä. Napakka uutinen kertoo mielenkiintoisella tavalla, mitä yrityksessä tapahtuu, ja perustelee, miksi se on kiinnostavaa. Liikkeen muuttaminen, avajaiset ja vaikka syntymäpäiväjuhlat kampanjoineen ovat kiinnostavaa uutissisältöä.
Arvonnat ja kyselyt
Osallistuminen, vaikuttaminen ja mielipiteen kertominen kiehtovat ihmisiä. Kyselyllä voimme kerätä yritykselle haluttua dataa esimerkiksi asiakkaiden mielipiteistä yritystä kiinnostavissa kysymyksissä. Kyselyyn voidaan liittää myös arvonta, mikä on hyvä tapa kerätä jutulle lisää lukijoita. Itse juttu, johon kysely upotetaan, voi olla millainen tahansa.
Esimerkkejä:
K-Citymarket Rovaniemi: K-Citymarket Rovaniemi tekee mittavan remontin – asiakkaat saavat vaikuttaa uudistuksiin: ”Nyt saa kertoa toiveita!”
Listat
Listat ovat paitsi helppolukuisia ja suosittuja sisältöjä, myös antavat yrityksille mahdollisuuden kertoa tärkeiksi katsomistaan asioista. Listaamalla voidaan antaa vinkkejä sekä ennen kaikkea vahvistaa asiantuntijuutta yleisön silmissä. Ja mikä parasta, käytännössä mistä tahansa saa tehtyä listan!
Kysymys-vastaus
Kysymysten ja vastausten rytmi tekee jutusta mukavan ja jouhevan lukea. Käytännössä tämä artikkelityyppi on tavallinen haastattelu, jossa yrityksen asiantuntijalle esitetyt kysymykset on jätetty tekstiin näkyviin. Kuten listat, näitäkin juttuja voidaan tehdä käytännössä ihan mistä vaan yrityksen haluamasta aiheesta.
7 syytä miksi kokeilla natiivimainontaa
Hinnoittelu
Natiiviartikkelin hinta muodostuu kahdesta asiasta: sisällöntuotannosta ja valmiin artikkelin näkyvyydestä. Sisällöntuotanto alkaen 750 € + valokuvaus 250 €. Julkaisemisen hinta Kaleva Median uutismedioissa riippuu median tavoittavuudesta: paikallislehtien verkkosivuilla 450-550 € /viikko, Lapinkansa.fi:ssä 1050 € /viikko ja Kaleva.fi:ssä 2000 € /viikko. Sanomalehdissä artikkeli voidaan tuottaa puolen sivun tai koko sivun kokoisena, tarkemmat hinnat lehtien mediakorteissa. Volyymialennusta voi saada kun ostaa samalla kertaa viiden artikkelin sarjan. Hintoihin lisätään alv.
7 syytä miksi kokeilla natiivimainontaa
Hinnoittelu
Natiiviartikkelin hinta muodostuu kahdesta asiasta: sisällöntuotannosta ja valmiin artikkelin näkyvyydestä. Sisällöntuotanto alkaen 750 € + valokuvaus 250 €. Julkaisemisen hinta Kaleva Median uutismedioissa riippuu median tavoittavuudesta: paikallislehtien verkkosivuilla 450-550 € /viikko, Lapinkansa.fi:ssä 1050 € /viikko ja Kaleva.fi:ssä 2000 € /viikko. Sanomalehdissä artikkeli voidaan tuottaa puolen sivun tai koko sivun kokoisena, tarkemmat hinnat lehtien mediakorteissa. Volyymialennusta voi saada kun ostaa samalla kertaa viiden artikkelin sarjan. Hintoihin lisätään alv.
Asiakkaidemme kokemuksia natiivimainonnasta
”Olemme päättäneet panostaa digimarkkinointiin ja sisältöartikkeleihin, sillä ne ovat nähtävillä rajattomasti ja niitä voi jakaa somessa. Vaikka itsestä tuntuu, että näitä samoja asioita vain puhutaan uudestaan ja uudestaan, niin valtaväestölle asiat eivät ole kuitenkaan tuttuja. Samalla voimme mainostaa omia tuotteitamme ja palveluamme, korostaa erinomaisuuttamme painamatta kuitenkaan kilpailijoita alas.”
Sari Toivanen – Toivon Kuulo
Ohjaava natiivimainonta
Ohjaavalla natiivimainonnalla lisää silmäpareja brändisi kiinnostavien sisältöjen pariin.
Onko yritykselläsi valmista hyvää sisältöä kotisivuillanne, joka kaipaa lisää silmäpareja? Ohjaavalla natiivimainonnalla saat viestisi Kaleva Median ja valtakunnallisten medioiden laajalle lukijakunnalle ja kiinnostuneet vierailemaan sivuillanne olevien sisältöjen parissa.
Ohjaava natiivimainonta on kasvava mainonnan muoto, joka luo laadukasta kävijäliikennettä verkkosivuillenne ja sitouttaa lukijoita, jotka viettävät aikaa brändisi sisältöjen parissa.
Mainos sulautuu median artikkelien tyyliin, mutta se erotellaan toimituksellisesta sisällöstä mainos-merkinnällä. Artikkelin otsikkoa, kuvaa ja ingressiä voidaan varioida ja näin testata millainen yhdistelmä toimii parhaiten. Opit siis mistä kuluttajat tykkäävät ja voit tuottaa jatkossa entistä kiinnostavampaa sisältöä.
Monet mahdollisuudet
- Laadukasta kävijäliikennettä verkkosivullanne olevan sisällön pariin Kaleva Median ja valtakunnallisten medioiden laajasta lukijakunnasta.
- Sitouttava tapa rakentaa asiakassuhteita, kasvattaa yrityksen tunnettuutta ja jättää uskottava muistijälki brändistäsi.
- Hyvät kohdennusmahdollisuudet sijaintiin ja aihepiriin perustuen.
- Mainos sulautuu median artikkelien tyyliin.
- Sisällön toimivuus testataan. Voimme luoda mainoksestasi monta eri vaihtoehtoa, joissa muuttujina ovat otsikko, kuva ja ingressi.
- Parempi Google-löydettävyys.
- Ja monta muuta hyötyä.
Näkyvyys ja hinnoittelu
Ohjaava natiivimainonta näkyy erilaisilla etusivun ja aihesivujen nostopaikoilla sekä toimituksellisten artikkeleiden lopussa vaihtelevasti kunkin median mukaan.
Hinnoittelu on klikkipohjaista eli perustuu taattuihin kontakteihin. Maksat siis vain aidoista lukijoista: niistä, jotka ovat klikanneet natiivisisältöänne ja siirtyneet verkkosivuillenne lukemaan juttua. Niitä voi olla 800, 8000 tai vaikka 80 000. Klikkimäärä suunnitellaan kullekin sisällölle erikseen kampanjan tavoitteiden mukaan.
Asiantuntijamme
He ja yli 100 muuta Kasvunrakentajaamme ovat täällä sinua varten.