Brilletillä eivät rillit mene huuruun – markkinoinnin avulla näkymä yrityskentällä on kirkas
”Katsokaa ensin, miten kilpailijat markkinoivat ja tehkää sitten itse aivan eri tavalla.”
”Katsokaa ensin, miten kilpailijat markkinoivat ja tehkää sitten itse aivan eri tavalla.”
Brillet on vuonna 2013 Rovaniemelle perustettu optikkoliike. Yrittäjillä on vuosien kokemus optiikan parista ja he tarjoavat asiakkailleen ensiluokkaista palvelua ja asiantuntemusta. Brilletin kehysvalikoima on laaja ja siinä nähdään useiden arvostettujen kehyssuunnittelijoiden nimiä. Myös palvelutarjonta on monipuolista ja osittain ainutlaatuistakin Lapin alueella. Brilletin toiminnassa näkyvät laatu, tyyli ja ammattitaito.
Yrittäjät Taina ja Pasi Hiukka ovat kokeilleet myös tapahtumamarkkinointia. Kuvassa helmikuussa 2020 jo toistamiseen järjestetyt Silmäniloa-messut Rovaniemellä.
Hiukan parempi optikkoliike Brillet perustettiin Rovaniemelle vuonna 2013 ohjaksissaan Pasi ja Taina Hiukka. Ennen yrityksen perustamista he palvelivat ketjuliikkeessä optikkoina. Brilletin räjähtävä alku ja hyvä, nopeasti saavutettu markkina-asema saivat monet tutut alalta kyselemään: ”Miten ihmeessä te tuon teitte?”
Toden totta; miten menestykseen vaikuttaa vuosien kokemus optiikan parissa? Mikä on markkinoinnin rooli kaikessa ja mihin yhteistyö Kaleva Median kanssa on johtanut?
”Yrittäjänä sitä helposti ajattelisi, että olisipa mahtava, jos ei tarvitsisi käyttää markkinointiin euroakaan ja asiakkaita tulisi liikkeeseen ovista ja ikkunoista. Se ei ole kuitenkaan realismia – markkinointia on tehtävä.”
Pasi Hiukka – Brillet
Brillet luottaa niin liiketoiminnassaan kuin markkinoinnissaan asiantuntijuuteen ja edelläkävijyyteen. Kuvassa yrittäjän esittelemä Blephex-laite, joka otettiin Suomessa ensimmäisenä optikkoliikkeenä Brilletissä käyttöön.
Kun Brillet avasi ovensa syksyllä 2013, yrittäjillä oli markkinointisuunnitelma valmiina ja työ aloitettiin välittömästi. Kauppaa ei voinut vain avata ja jäädä odottelemaan, josko ihmiset löytäisivät itse tiensä ammattilaisten pariin. Täytyi alusta asti tekeytyä tunnetuksi asiakkaiden silmissä; ketä ollaan, mitä tehdään ja miksi ollaan erilaisia, parempia kuin kilpailijat. Markkinointi oli laskettu heti mukaan budjettiin, josta se veikin suuren osan.
– Kyllä salaisuus räjähtävään alkuun on siinä, että paitsi tehtiin oikeasti paljon töitä, myös satsattiin iso raha markkinointiin. Yrittäjänä sitä helposti ajattelisi, että olisipa mahtava, jos ei tarvitsisi käyttää markkinointiin euroakaan ja asiakkaita tulisi liikkeeseen ovista ja ikkunoista. Se ei ole kuitenkaan realismia – markkinointia on tehtävä, pohtii Pasi Hiukka.
– Täytyy pysyä asiakkaiden mielissä. Jos pitää markkinoinnista hetken taukoa, se näkyy notkahduksena asiakasvirrassa.
Markkinoinnin keinoksi alkutaipaleelle valittiin henkilöbrändäys, tarinat, sekä näkyminen mainosten ja kaupallisten artikkeleiden muodossa monikanavaisesti niin printissä, verkkomedioissa kuin sosiaalisessa mediassakin. Koko Brilletin tiimi oli tunnettu alalla ketjuliikkeen palveluksessa työskentelevinä, joten mielikuva täytyi muuttaa. Henkilökunta laittoi itsensä likoon ja oli omilla kasvoillaan vahvasti mukana markkinoinnissa.
Brilletin vahvuus on ammattitaidon lisäksi yrittäjien ennakkoluuloton asenne ja valmius kokeilla kaikenlaista. Markkinoinnin saralla omalla tavallaan toimiminen onkin yksi menestystekijöistä. Kaleva Median ammattilaiset ovat olleet markkinoinnissa mukana alusta asti tuoden oman näkökulmansa ja uusia ideoita markkinointiin. Yhteistyö on toiminut mainiosti, sillä avuksi markkinointiin on haluttu ulkopuolisten näkemyksiä.
– Kun on jokin idea, prosessi Kaleva Median kanssa lähtee mainiosti liikkeelle. Kun me olemme vähän tällaisia hulluja, niin he varmaan ajattelevat, että meillä voi kokeilla kaikenlaista – että me kyllä lähdemme mukaan kaikkiin ideoihin, Hiukka nauraa.
– Ja niin olemme lähteneetkin. Pitää uskaltaa olla erilainen ja hullu, niin kyllä ihmiset huomaavat meidät.
Monikanavaisuus ja eri keinojen aktiivinen hyödyntäminen taidetaan Brilletissä. Uusimpana tulokkaana sisältömarkkinoinnin keinojen joukossa ovat videot, joissa käsitellään asiantuntevien artikkelien tapaan ajankohtaisia, kohderyhmää puhuttelevia aiheita. Video mahdollistaa asiakkaan lähestymisen eri tavalla ja laadukas julkaisu herättää luottamusta ja mielenkiintoa. Paljon ideoita sisältöihin syntyy suomalaiselle tutussa paikassa, nimittäin saunassa.
– Muun muassa metsästysaiheinen video sai alkunsa miesten saunaillassa mökillämme. Pääosassa on hyvä ystäväni, jonka kanssa muodostimme käsikirjoituksen raakaversion saunan lauteilla, kertoo Hiukka.
– Myös Silmäniloa-messut keksimme vaimon kanssa mökkisaunassa.
Brillet on virkistänyt Rovaniemen optista alaa jo vuodesta 2013. Vuosien varrella on koettu kaikenlaista, mutta hauskaa on ollut ja yrittäjät ovat kiitollisia siitä, että heidät on otettu kaupungissa niin hyvin vastaan.
Monikanavaisuuden toteuttaminen on näkynyt selkeästi asiakasvirrassa ja yhteydenotoissa. Esimerkiksi Silmäniloa-messuja järjestettäessä markkinointia toteutettiin muun muassa printti- ja bannerimainonnan, sisältömarkkinoinnin videoiden, natiivimainonnan, television ja sosiaalisen median kautta. Tunnettuus kasvoi ja monet innokkaat messukävijät ilmoittivat jo viikkoa ennen tapahtumaa tulevansa paikalle. Markkinointiin kannatti panostaa, sillä messuilla kävi liki 700 henkilöä.
Markkinoinnille on määritetty suuntaviivat ja toimintaperiaatteet; hintoja ei mainita mainonnassa koskaan, eikä esimerkiksi alennusmyyntejä ole ollenkaan. Tästä huolimatta markkinointi toimii erinomaisesti. Esimerkiksi marraskuussa 2019 julkaistiin artikkeli kuivista silmistä. Vuodenaika oli otollinen ja artikkeli sai paljon huomiota. Seuraavana päivänä puhelin kävi kuumana ja ihmisiä käveli sisään liikkeeseen.
– He osoittivat minua ja sanoivat, että ”Sie oot se kaveri, joka mainittiin siinä artikkelissa, auta mua!”, kertoo Hiukka.
Ammattitaito ja kokemus puhuttelevat. Uusia kanavia ja keinoja mietitään ja etsitään jatkuvasti ja julkaisuissa noudatetaan markkinoinnille kehiteltyä runkoa. Eri kohderyhmille suunnattua markkinointia on tulossa lisää. Näkymä tulevaisuuden markkinoilla on kirkas. Markkinointiin panostetaan jatkossakin samoin periaattein kuin alusta saakka.
”Haluan rohkaista kaikkia yrittäjiä panostamaan markkinointiin – se tuo rahat takaisin. Mutta kannattaa miettiä, miten sen rahan käyttää. Katsokaa ensin, miten kilpailijat markkinoivat ja tehkää sitten itse aivan eri tavalla. ”
Pasi Hiukka – Brillet
Tarinat ovat puhutelleet ihmisiä kautta aikojen. Jos ollaan tarpeeksi kiinnostavia ja luodaan tarpeita, tulevat asiakkaat luoksesi. Miten te voisitte hyödyntää sisältömarkkinointia?
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?
Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon.