Miten löytää työntekijöitä, jotka eivät etsi työtä?
”Asiakkaammekin arvostavat sitä kun tietävät, että me haetaan oikeasti kovimpia tyyppejä meille töihin”
”Asiakkaammekin arvostavat sitä kun tietävät, että me haetaan oikeasti kovimpia tyyppejä meille töihin”
Colleqium tarjoaa yrityksille kokonaisvaltaista taloushallinnon kumppanuutta. Erinomainen asiakaspalvelu ja menestyvä yritys syntyvät siitä, että yritykseen löydetään oikeat ihmiset. Colleqiumissa työskentelevät ammattilaiset jotka rakastavat numeroita ja joilla oikea asenne ratkaisee. Yrityksessä uskotaan, että numerotkin tuppaavat järjestymään paikoilleen, kun meininki on kohdillaan. Ja heillähän on.
YRITYKSEN NUMEROITA:
litraa kahvia vuodessa
TOIVE JA TAVOITE:
Colleqiumin yrittäjät Janne Leinonen (vas.) ja Jouko Saarimäki (kesk.) kuvaamassa Kasvun Paikka -tuotantoa Jani Halmeen kanssa. Kuva: Jussi Väätäinen, Kaleva Media.
Tilitoimisto Colleqium kääntyi markkinoinnin ammattilaisten puoleen hivenen yllättävästä syystä syksyllä 2020. Yrityksellä kun pyyhki hyvin. Mitattiin sitä sitten kannattavuuden, asiakkaiden määrän tai asiakasuskollisuuden näkökulmasta.
Kasvun esteenä oli sen sijaan pula hivenen kokeneemmista ammattilaisista. Sellaisista työntekijöistä, joita kaikki muutkin alan yritykset halajavat ja joista vastaavasti pidetään kaikin keinoin kiinni. Taloudenhallinnan osaajat eivät kovin herkästi vaihda työpaikkaa – merkitykselliseksi nousikin ymmärtää, miten heidät saataisiin houkuteltua töihin juuri Colleqiumiin.
Taloushallinnon työntekijöitä pitää herätellä. He eivät ole hakumoodissa vaan yleensä hyvin tyytyväisiä työhönsä, eikä silloin käydä rekrysivuilla katselemassa vapaita työpaikkoja.
Löytyisikö ratkaisu markkinoinnista?
Mainonta on joko mielenkiintoista tai yhdentekevää. Rekrytointimainonta on lähes aina näistä jälkimmäistä. Mutta kuka on sanonut, että rekrymainoksen pitää olla sellainen kuin se yhä 99 prosenttisesti on, eli tylsä?
”Omat fiilikset on onnellinen ja innokas. Tässä huomaa, mitä tarkoittaa kun on sellaiset ihmiset tekemässä jotka osaa.”
JANNE LEINONEN – COLLEQIUM
Miten tuoda hauskalla ja vähän itseironisella tavalla esille sitä, että kyseessä ei ole ihan tavallinen tilitoimisto? Kuva: Jussi Väätäinen.
Rohkeaa, räväkkää, hieman yllätyksellistä. Tällaista ilmettä ja kulmaa Colleqium halusi hyödyntää viestinnässään. Toteutus alkoi syksyllä 2020 kun Colleqium toteutti kumppanin kanssa brändiuudistuksen ja kotisivujensa uudistuksen. Kaleva Media liittyi mukaan rekrytointimarkkinoinnin uudistamisen kulmalla – katso videolta millaisia tunnelmia ja oivalluksia suunnittelupäivä sai aikaan.
Markkinointia suunniteltaessa oivallettiin, että massasta poikkeava rekrymainonta saattaa riittää yrityksen ainoaksi markkinoinniksi.
– Isossa kuvassa se, että me lähdetään asiakashankintaan ja brändin rakentamiseen rekrykylki edellä, musta se on aika makea idea. Ja kyllä asiakkaammekin arvostavat sitä kun tietävät, että me haetaan oikeasti kovimpia tyyppejä – me halutaan ne parhaat osaajat meille töihin, Saarimäki tuumaa.
Yhdessä Kaleva Median kasvunrakentajien kanssa lähdettiin siis kohentamaan yrityksen työnantajamielikuvaa ja nostamaan tunnettuutta. Tavoitteena, että yhä useampi huipputyyppi hakisi Colleqiumille töihin – jotta yhtiö voisi tulevaisuudessa saada enemmän uusia asiakkaita, joita varten he pääsevät palkkaamaan taas lisää hyviä työntekijöitä.
– Sama kun kirjanpito vaatii ammattilaista, niin markkinointikin vaatii ammattilaista, ihan yhtä lailla, Saarimäki jatkaa.
Rekrykampanja toteutettiin isosti, näkyvästi ja monikanavaisesti. Mukaan valikoitui printtimainonta Oulun tavoittavimmassa sanomalehdessä Kalevassa, banneri- ja natiivimainontaa Kaleva.fi:ssä, datakohdennettua bannerimainontaa valtakunnallisessa display-verkostossa, sekä ulkomainontaa Oulun alueen vilkkaimmilla väylillä. Mainoksissa tuotiin hauskalla kulmalla esiin, millaista henkilöä Colleqium etsii, ja natiiviartikkelissa kerrottiin tarkemmin millainen Colleqium on työpaikkana ja miksi sinne kannattaa hakea.
Colleqium oli mukana Kaleva Median Kasvun Paikka -markkinoinnin kasvuohjelmassa syksyllä 2020. Kuva: Jussi Väätäinen.
Kampanjan aikaan Colleqium sai positiivista palautetta asiakkailtaan uudesta brändi-ilmeestään. Mainonta ei jäänyt muiltakaan huomaamatta.
– Isäukko sanoi, että lopettaa kohta Kalevan tilauksen jos mun naamaa vielä näkee, Leinonen sanoo naureskellen.
Hakemuksia tuli reilusti avoinna olevaan paikkaan. Hakijoissa korostuivat asiantuntevat controllerit, mikä ei juuri silloin ollut kuitenkaan se osaajarooli, jota Colleqium haki. Leinonen piti kuitenkin hyvänä asiana etenkin tulevaisuutta silmällä pitäen, että myös tällaiset asiantuntijaosaajat halusivat hakea heille töihin.
Lopulta hakijoista erottautui kuitenkin sellainen persoona, jollaisen Colleqium toivoi löytävänsä, ja hänet palkattiin alkuvuodesta 2021.
Haastattelimme Leinosta jälleen puoli vuotta myöhemmin lokakuussa 2021.
Puoli vuotta kampanjoinnin päättymisen jälkeen Colleqiumin osaajajoukko on kasvanut yhdellä uudella asiantuntijalla. Myös uusia asiakkuuksia on saatu ja Leinosesta tuntuu, että heidän tunnettuus on kasvanut.
– Meillä ei ollut uutta rekryä auki, mutta juuri pari kuukautta sitten palkattiin meille uusi osaaja, joka itse laittoi meille avoimen hakemuksen. Hän oli katsonut mitä tietoa meistä löytyy, tutustunut sisältöihimme, esimerkiksi Kasvun Paikan videoihin, ja sai mielikuvan, että meille olisi kiva hakea töihin.
Yrityksestä tuotetut sisällöt kestävät ajan patinaa. Leinonen kuitenkin kokee, että etenkin pienemmillä yrityksillä voi olla haasteena tuottaa sisältöjä itse, koska yrityksestä ei yleensä löydy henkilöä joka niitä ehtisi tuottaa muun työn ohessa. Tuotantoja voi olla aluksi myös hankala ostaa muualta, jos haluaa olla varma, että sisällöstä tulee omannäköistä.
”Koen, että markkinoinnissa on kaksi näkökulmaa: uusasiakashankinta ja työnantajamielikuva. Sisällöntuotannolla saattaa olla jopa suurempi vaikutus työnantajamielikuvaan. Onneksi sitä tuli tehtyä silloin aiemmassa kampanjassa.”
JANNE LEINONEN – YRITTÄJÄ, COLLEQIUM
Rekrytointi on yksi suurimmista yritysten tekemistä investoinneista. Uudet kanavat, palvelut ja mahdollisuudet haastavat myös rekrytoinnin ammattilaisia. Miten autamme sinua onnistumaan?
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?
Katso videot ja palaa suunnittelupöydän ääreen – näin Colleqiumin matka Kaleva Median Kasvun paikka -markkinoinnin kasvuohjelmassa eteni.