Kun Eespert Konemyynti Oy julkaisee mainoksen lehdessä, alkaa yrittäjällä puhelin soida
”Digimainonta se ei tavoita Enontekiön mummuja ja pappoja.”
”Digimainonta se ei tavoita Enontekiön mummuja ja pappoja.”
Eespert Konemyynti Oy on rovaniemeläinen ilmalämpöpumppuihin erikoistunut yritys. Sen perusti yrittäjä Lauri Ylipaavalniemi vuonna 1996. Eespert Konemyynti Oy on myynyt jo satoja ilmalämpöpumppuja koteihin, kouluihin ja yrityksiin Lapin alueella.
Viime aikoina ilmalämpöpumppujen kysyntä on kasvanut hurjasti. Ylipaavalniemen kokemuksen mukaan ostopäätöksessä vihreät arvot ovat tärkeämpiä naisille. Miehet taas katsovat energiasäästöä enemmän siitä kulmasta, että säästää siinä rahaa. Kuva: Eespert Konemyynti Oy
Mikä merkityksellinen ajanjakso alkoi ennen Mauno Koiviston toista virkakautta? Tietysti yrittäjä Lauri Ylipaavalniemen kokemus printtimainonnasta.
Elettiin vuotta 1987, kun Ylipaavalniemi aloitti mainonnan Lapin alueen sanomalehti Lapin Kansassa. Silloisessa työpaikassaan hän paitsi vastasi ilmalämpöpumpuista ja niiden hankkimisesta, varastoinnista, asennuslogistiikasta ja laadunvarmistuksesta, hoiti myös tuotteiden markkinoinnin.
Vuodet vierivät ja Ylipaavalniemi perusti oman yrityksen, Eespert Konemyynti Oy:n. Ilmalämpöpumppujen myynti jatkui – ja niin jatkui printtimainontakin. Miksi kokenut yrittäjä turvaa markkinointinsa printtimainontaan vuodesta toiseen? Mikä on tämän menestyvän lappilaisen yrityksen salaisuus?
”Luvut, joita markkinoinnin kautta tulee, tulevat printtimainonnasta. Se on kylmä fakta. Printtimainonnalla kerron itsestäni, että täällä mie oon, soittele ja mie tuun käymään.”
Lauri Ylipaavalniemi – Eespert Konemyynti Oy
Ylipaavalniemen kokemuksen mukaan usein käy niin, että kun yhteen kotitalouteen asennetaan pumppu, tulee pian naapurustosta puheluita samanlaisen pumpun toivossa. Kuva: Eespert Konemyynti Oy
Printtimainonnan hyötyjä tarkastellessa voisi kuvitella, että tämä mainonnan muoto vaatii paljon onnistuakseen. Todellisuudessa prosessi on hyvin yksinkertainen.
– Homma alkaa siitä, kun ilmalämpöpumppujen valmistaja kertoo meille jälleenmyyjille aloittavansa TV-mainonnan. Meidän tulee olla heti valmiina mainostamassa samaa tuotetta printissä. Varastoa täytyy täydentää hyvissä ajoin ja hankkia eri ympäristöihin soveltuvia tuotteita, kertoo Ylipaavalniemi.
– Ilmalämpöpumput ovat näkyvillä kotitalouksissa ja sijoittelulla ja tuotteiden värillä on merkitystä. Teetätän mainokset paikallisessa mainostoimistossa, jossa ne osataan tehdä estetiikan, sisustustrendit ja värimaailman huomioiden, hän jatkaa.
Kun varasto on täytetty ja mainokset teetetty valmistajan tulevien TV-mainosten aikataulun ja sisällön mukaan, materiaali lähetetään eteenpäin. Kaleva Median ammattilaiset määrittelevät mainokselle ilmestymisajankohdan, esiintyvyystiheyden, koon ja sijoittelun lehteen.
– Meidän printtimainoksemme pitävät TV-mainosten sisältöä hengissä. Kaleva Median ammattilaiset etsivät mainoksille parhaan julkaisuajankohdan ja sijoittelun lehdessä. Se on win-win-tilanne, kiteyttää Ylipaavalniemi.
Lauri Ylipaavalniemi on ollut myyntityössä 1960-luvun alusta saakka. Hän on myynyt ilmalämpöpumppuja jo yli 15 vuotta – enemmän kuin kukaan Lapissa. Kuva: Eespert Konemyynti Oy
Kun mainos on julkaistu, ovat seuraukset välittömiä. Lapin Kansan vaikutusalue on suuri ja lehti jaetaan ensimmäiseksi Rovaniemelle, jossa se putoaa postilaatikoihin aamuyöstä.
– Lehteä luetaan aamulla. Myöhemmin päivällä se leviää Kemiin ja Tornioon, illalla tunturikohteisiin. Arkisin lehden elinkaari on pitkä, viikonloppuisin vielä pidempi. Maksullinen, tilattu lehti toimii printtimainonnassa parhaiten, sillä ilmaislehtien vaikutusalue on usein pieni. Kun laitan saman rahan Lapin Kansaan, mainos leviää koko Lappiin.
Mainoksen levittyä alkaa Ylipaavalniemellä puhelin soida. Kysymykset koskevat niin asiantuntijakäyntejä, vaihtolaitteita kuin uutuusmallejakin. Ja kun yhteen kotitalouteen asennetaan pumppu, tulee pian naapurustosta puheluita samanlaisen pumpun toivossa.
– Digimainonta se ei tavoita Enontekiön mummuja ja pappoja. Heille on tärkeää, että pääsevät leikkaamaan mainoksen irti lehdestä ja laittamaan sen jääkaapin oveen. Ja kun naapuri tulee kahville, siinä sitten puhutaan, että ”tuommonen olisi tarkoitus hankkia”, Ylipaavalniemi kertoo.
– Sitten soitetaan, että ”oliko sulla vielä niitä koneita?”
Printtimainonta näkyy kassavirrassa. Vuonna 2020 ilmalämpöpumppuja myytiin neljässä kuukaudessa lähes sataan talouteen. Vuoden 2022 aikana niitä myytiin jo lähes 400 kappaletta.
– Luvut, joita markkinoinnin kautta tulee, tulevat printtimainonnasta. Se on kylmä fakta. On ollut tilanteita, joissa olen esitellyt ja myynyt ilmalämpöpumpun johonkin talouteen. Ostopäätös on tullut printin kautta ja ostaja on ollut tyytyväinen. Pihaa kolatessaan hän kommentoi asiaa naapurilleen ja eräänä päivänä mie saan puhelun, että ”Olen nyt neljä talvea kuunnellut tuon naapurin repostelua, niin tuletko käymään ja laitetaan pumppu meillekin”, muistelee Ylipaavalniemi.
Eespert Konemyynti jatkaa printtimainontaa yhteistyössä Kaleva Median kanssa. Muita mainonnan muotoja on myös kokeiltu, mutta printti on vienyt joka kerta voiton. Mitä Ylipaavalniemi sanoisi yrittäjälle, joka harkitsee printtimainontaa?
– Sanoisin, että kokeile ehdottomasti. Mainoksista saa palautetta heti. Pyydä tarjous Kaleva Medialta ja keskustele mahdollisuuksista. Pyydä sieltä ammattilaista käymään – se kyllä tulee, Ylipaavalniemi kehottaa.
”Minä en ole valmis luopumaa printtimainonnasta. Pohjoisen mummuilla ei ole tablettia eivätkä ne näe digimainoksista paikallisen myyjän yhteystietoja. Printtimainonnalla kerron itsestäni, että täällä mie oon, soittele ja mie tuun käymään.”
Lauri Ylipaavalniemi – Eespert Konemyynti Oy
”Printti on kuollut!” hokivat kaikki. Noh, vielä se porskuttaa – ja hyvin porskuttaakin. Haluatko lähteä mukaan uuteen mutta vanhaan, digijälkeisen ajan vallankumoukseen?
Tuntuuko, että yrityksestäsi olisi hieman enemmän kerrottavaa, mutta uutiskynnystä ei ole vielä rikottu? Natiivimainonnalla tuot sisältösi massojen tietoon.
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?