Kailatecin markkinointi porskuttaa kuin hyvin öljytty kone
”Emme olisi itse pystyneet tähän – olisimme kovin eri tilanteessa, jos emme olisi aloittaneet taannoin yhteistyötä Kaleva Median kanssa.”
”Emme olisi itse pystyneet tähän – olisimme kovin eri tilanteessa, jos emme olisi aloittaneet taannoin yhteistyötä Kaleva Median kanssa.”
Kunnossapidon tavaratalo Kailatec on perheyritys, joka perustettiin Oulussa vuonna 1985. Se toimii teollisuuden kunnossapidon vähittäis-, tukku-, ja maahantuontiliikkeenä ja sillä on Suomen laajimpiin kuuluva tuotevalikoima – niin kivijalkamyymälässä kuin verkkokaupassakin.
Kailatec on todellinen perheyritys, jossa on töissä Kailasuon sukua ja molemmat vävypojat. Liikkeessä kuuluu hersyvä nauru ja hurtti huumori. Kuva: Kailatec.
Elettiin vuotta 2021, kun kunnossapidon tavaratalo, Kailatec, aloitti yhteistyönsä Kaleva Median kanssa. Yhteistyö lähti aikoinaan käyntiin asiakastyytyväisyys- sekä mielikuvatutkimuksella, joiden pohjalta Kailatecille koottiin oma brändikirja. Brändikirjan avulla Kailatecille toteutettava brändiuudistus pääsi helposti käytäntöön.
– Kun saimme brändiuudistuksen alulle ja markkinointi lähti pyörimään, aloimme saada asiakkailta hienoa palautetta. Kommentit tulivat ensi kertaa perille asti; yrittäjät ja asiakkaat huomasivat markkinointimme ja pitivät pilke silmäkulmassa -tyylistämme, kertoo Kailatecin asiakaspalvelupäällikkö ja markkinointivastaava Terhi Kailasuo.
Onnistuneen alun myötä Kailatec halusi jatkaa Kaleva Media markkinoinnin kumppaninaan. Tuolloin ei vielä maailmaa ja rakennusalaa kohtaavista kurimuksista ollut tietoa, mutta pian nekin ajat koittivat. Millaisia ratkaisuja Kailatec on päätynyt markkinoinnin suhteen tekemään? Yhteistyö on saanut jatkua jo useamman vuoden – miksi yritys valitsee jopa vaikeina aikoina kumppanikseen juuri Kaleva Median?
”Mitattavuus on monenlaisessa markkinoinnissa hankalaa. Mutta jos jokin on selvää, niin se, että meidät on huomattu. Se pilke silmäkulmassa on nähty, ja samalla myös ammattitaitoisuus.”
Terhi Kailasuo – Asiakaspalvelupäällikkö ja markkinointivastaava, Kailatec
Selkeä ja yhtenäinen brändi-ilme näkyy kaikissa Kailatecin markkinointitoimissa, myös messuosastolla. Kuva: Kailatec.
– Markkinointia aloittaessa elettiin pian korona-aikaa. Siitä selvittyämme alkoikin sota Euroopassa ja vaikutti pakotteiden ja muun vastaavan kautta meihinkin. Samoin teki rakennusalan notkahdus; olemme joutuneet haastavien aikojen eteen, mutta koettaneet soljua siellä mukana, kertoo Kailasuo.
Vaikeat ajat lisäsivät markkinoinnin merkitystä; Kailatecillä haluttiin tarttua tilaisuuteen ja markkinointia lähdettiin kehittämään entisestään. Se kannatti, sillä pian ideariihi kukoisti ja yhteistyö Kaleva Median ja sen tytäryhtiön markkinointitoimisto Kolmannen Polven tiimin välillä oli vertaansa vailla.
– Jatkoimme mainosten tekemistä, kuten aluksi, mutta pian mukaan tuli ajatus myös verkkosivujen uusimisesta. Toivoimme uusia sivuja, jotka tukisivat brändiämme ja kertoisivat, mitä teemme ja keitä olemme. Luottamus Kaleva Mediaan oli niin suuri, että päätös tuli luontevasti. Yhteyshenkilömme ovat päässeet niin syvälle Kailatecin sieluun, että emme edes harkinneet siihen muita toimijoita, Kailasuo kertoo.
Verkkosivuprojekti lähti käyntiin, eivätkä uudet brändi- ja markkinointitoimet jääneet siihen. Yhteistyössä on suunniteltu jo kaksi kertaa Kailatecin brändin mukainen messuosasto, josta yritys on saanut hienoa palautetta jopa messujärjestäjiltä. Työpöydällä on ollut myös messuesitteitä, joita Kailatec hyödyntää niin ikään toista kertaa.
Kuluvana vuotena Kaleva Median kanavissa on nähty Kailatecin natiiviartikkeleita. Myös radiomainonta on herättänyt yrityksen mielenkiinnon ja toukokuussa 2024 radioaalloilla kuultiin Kailatecin uusi äänimainos, joka jatkaa brändin tarinaa.
– Meille tehtiin brändikirjamme sekä tiimihaastattelun pohjalta hyvät käsikirjoitukset radiomainokseen. Mainoksen tekijä löysi juuri sen ajatuksen, jonka mainokseen halusimmekin, kertoo Kailasuo.
Jokainen Kailatecin myyjistä on erikoistunut tiettyyn tuoteryhmään. Isompienkin järjestelmien suunnittelu ja tarviketoimitukset onnistuvat ammattitaitoisen henkilöstön ansiosta. Kuva: Kailatec.
Kailatecin markkinointiratkaisut ja kokeilunhalu puhuvat tulosten puolesta. Mutta millaisia tuloksia eri ratkaisuilla on saatu aikaan?
– Mitattavuus on monenlaisessa markkinoinnissa hankalaa. Mutta jos jokin on selvää, niin se, että meidät on huomattu. Se pilke silmäkulmassa on nähty, ja samalla myös ammattitaitoisuus. Viesti on kulkenut, sillä emme ole koskaan saaneet niin paljon hyvää palautetta markkinoinnista, kuin viime vuosina, Kailasuo kertoo.
– Markkinointimme on jalkautunut osaksi arkea; kehittelemäämme slogania ”eihän se ole kuin korjata” viljellään myymälässämme ahkerasti ja se sopii lähes joka tilanteeseen, hieman muunneltuna versiona. Myös radiomainoksista tuttu supersankari Mähönen on lähtenyt elämään omaa elämäänsä niin asiakkaiden kuin henkilökunnan keskuudessa, ja uusia radiomainoksia on jo suunnitteilla, hän jatkaa.
Innostuneita asiakkaita on näkynyt yhä enenevissä määrin. Ja mikä tärkeintä; yhteistyö on ollut kaikille mukavaa.
”Minusta tuntuu, että teen ystävien kanssa töitä. Vaikka välissä olisi joku henkilö vaihtunutkin, niin tunne on pysynyt samana. Emme olisi itse pystyneet tähän – olisimme kovin eri tilanteessa, jos emme olisi aloittaneet taannoin yhteistyötä Kaleva Median kanssa. Heiltä löytyy alan ammattilaiset ja tiimistä osaajat; lopputulos on aina meidän brändimme näköinen.”
Terhi Kailasuo – Asiakaspalvelupäällikkö ja markkinointi, Kailatec
Tuntuuko, että yrityksestäsi olisi hieman enemmän kerrottavaa, mutta uutiskynnystä ei ole vielä rikottu? Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön.
Tuoreena paikallisradiona tarjoamme mainostajille monipuolisia ja joustavia mainonnan ratkaisuja, joilla vahvistat yrityksenne brändiä. Kuuluvuusalue kattaa laajasti jo Pohjois-Pohjanmaata ja Lappia.
Lisäämme brändien paikallista haluttavuutta ja läheisyyttä ihmisiin. Luomme paikallisia sankaritekoja, oli markkina missä tahansa.