Miksi raskaan kaluston korjaamiseen ja varaosiin erikoistunut Koskitraktori Oy suuntasi someen?
”Se, joka siellä on viimeisenä, häviää eniten.”
”Se, joka siellä on viimeisenä, häviää eniten.”
Koskitraktori Oy on Pirkka Ylikosken vuonna 2009 traktoreiden ja raskaan kaluston korjaamiseen ja varaosiin erikoistunut yritys. Se sijaitsee Pudasjärvellä ja työllistää 14 henkilöä. Yrityksellä on sekä kasvujohteinen historia että tulevaisuus.
Pudasjärvellä sijaitsevat myymälä ja korjaamo palvelevat asiakkaitaan upouusissa tiloissa. Kuva: Koskitraktori.
Traktoreiden ja raskaan kaluston korjaamiseen ja varaosiin erikoistuneella Koskitraktorilla on yrityksenä alalta yli 12 vuoden kokemus, henkilöstöllä vielä enemmän. Vuosien varrelle on mahtunut paljon investointeja, sillä yritys on pitkään ollut aktiivinen ja kasvuhaluinen.
– Meidän on tarvinnut tehdä nopeita päätöksiä monenlaisten investointien suhteen. Läheskään kaikki ratkaisut eivät ole olleet pitkään harkittuja – on vain tarvinnut päättää; avataanko uusi ovi vai ei. Se sitten määrittelee tulevaa, pohtii yrittäjä Pirkka Ylikoski.
Ovia on avattu paljonkin, mutta Koskitraktorilla oli pitkään eräs tietty tarve: näkyvyyttä haluttiin lisää. Vuonna 2021 Kaleva Median ammattilainen otti yhteyttä ja tarjosi ratkaisuksi somemarkkinointia. Ylikoski näki tilanteen mahdollisuutena, johon kannatti tarttua. Miksi tällainen toimija päätyi mainostamaan sosiaalisessa mediassa? Mitä avatun oven takaa löytyi?
”Kommunikointi oli maanläheistä ja mutkatonta; tieto liikkui ja asiat hoituivat. Kaleva Median ammattilaiset kertoivat aina, miten kampanjoissa on onnistuttu ja millaisia tuloksia saavutettu.”
Pirkka Ylikoski – Koskitraktori Oy
Uusi myymälä oli tärkeä hanke moneltakin kantilta katsottuna – siksi rakennukseen haluttiin tuoda mukaan myös kulttuurillista puolta. Kuvassa kuvataiteilija Eero Österberg työstää myymälään tilattua teosta ”Näky – metsän korjuuta ennen ja nyt”, joka on Ylikosken mukaan hatunnosto kaikille maa- ja metsätalouden elinkeinojen parissa työskennelleille ja eläneille ihmisille ennen ja nyt. Kuva: Koskitraktori Oy.
– Yhteistyö alkoi palavereilla, joissa Kaleva Median ammattilaiset väänsivät minulle rautalangasta, että mikä on homman nimi ja mihin pyritään. Tuntui heti, että tämä on hieno juttu, muistelee Ylikoski.
Palavereissa käytiin läpi suuntaviivoja ja määriteltiin Koskitraktorin tarpeita. Päätettiin, että halutaan kasvattaa kävijämääriä kotisivuilla, houkutella lisää paikallista työvoimaa rekrymainonnalla ja vahvistaa Koskitraktorin asemaa niin kuluttajien kuin yrityspäättäjienkin mielissä maanlaajuisella B2B-kampanjalla sekä paikallisesti B2C-kampanjalla Instagramissa, Facebookissa ja paikallisessa sanomalehdessä. Palaverien jälkeen ryhdyttiin tositoimiin ja mainoksia alettiin toteuttaa.
Kuukautta myöhemmin pidettiin uusi palaveri, jossa tarkasteltiin siihenastisia tuloksia. Kaleva Median ammattilaiset pitivät huolen siitä, että kampanjat etenivät suunnitelmien mukaan. Palautetta ja onnistumisia jaettiin puolin ja toisin.
– Kommunikointi oli maanläheistä ja mutkatonta; tieto liikkui ja asiat hoituivat. Kaleva Median ammattilaiset kertoivat aina, miten kampanjoissa on onnistuttu ja millaisia tuloksia saavutettu, Ylikoski kertoo.
Työtä tehdään suurella sydämellä. Vuonna 2021 Koskitraktori valittiin Pudasjärven vuoden yritykseksi ja veljekset Pirkka (keskellä), Veli-Heikki ja Tuomo Ylikoski vuoden yrittäjiksi. Kuva: Koskitraktori Oy.
Jo lyhyen ajan jälkeen vaikutuksia oli nähtävissä; somemainonnan pyörittyä kolmen kuukauden ajan näyttökerrat ovat laskettavissa satoina tuhansina. Myös kommentointia somekanavissa oli alusta asti paljon ja mukava palaute kannusti eteenpäin.
Kaiken kaikkiaan somemarkkinointi on mahdollistanut Koskitraktorille hyvin kustannustehokasta näkyvyyttä. Eritoten maanlaajuinen B2B-kampanja on tuottanut toivottuja tuloksia. Lisääntyneen tunnettuuden valossa Koskitraktorin tulevaisuus on kirkas ja täynnä mahdollisuuksia. Yritykselle ja yrittäjälle ominainen ketteryys, sopeutumiskyky ja heittäytyvä mieli ovat digitalisoituvan ajan luomissa haasteissa suuria valtteja.
”Somemarkkinointi on ikään kuin jatkumo – haluamme toteuttaa sitä tasaiseen tahtiin. Jos haluaa kasvaa ja kehittyä, suunnata ajatuksia siihen, mitä 10 vuoden päästä ja matkalla sinne tapahtuu, täytyy siirtyä sosiaaliseen mediaan. Se, joka siellä on viimeisenä, häviää eniten.”
Pirkka Ylikoski – Yrittäjä, Koskitraktori Oy
Sosiaalisessa mediassa julkaistavat mainokset tavoittavat niin nykyiset kuin tulevatkin asiakkaasi. Tuotannon asiantuntijamme auttavat sinua saamaan sosiaalisessa mediassa viestisi perille.
”Printti on kuollut!” hokivat kaikki. Noh, vielä se porskuttaa – ja hyvin porskuttaakin. Haluatko lähteä mukaan uuteen mutta vanhaan, digijälkeisen ajan vallankumoukseen?
Rekrytointi on yksi suurimmista yritysten tekemistä investoinneista. Uudet kanavat, palvelut ja mahdollisuudet haastavat myös rekrytoinnin ammattilaisia. Miten autamme sinua onnistumaan?