Joukkoliikenneyhtiö Nobina laajensi Ouluun: satapäinen joukko uusia osaajia löytyi alta aikayksikön
Mainostamalla ihmisten tutussa ”kotimediassa” Nobina rakensi hyvää työnantajamielikuvaa ja sai avoimet työpaikat täytettyä lupaavilla osaajilla.
Mainostamalla ihmisten tutussa ”kotimediassa” Nobina rakensi hyvää työnantajamielikuvaa ja sai avoimet työpaikat täytettyä lupaavilla osaajilla.
Nobina-konserni on Pohjoismaiden suurin joukkoliikenneyritys. Se toimii Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Suomessa. Joka päivä miljoona ihmistä päättää matkustaa Nobinan kanssa kestävämmin. Suomessa Nobina liikennöi pääkaupunkiseudulla, Turussa ja kesäkuussa toiminta alkoi Oulussa. Nobina työllistää Suomessa noin 1700 henkilöä. Sen tavoite on täsmällisempi, turvallisempi, vastuullisempi ja kestävämpää kehitystä paremmin tukeva liikennöinti.
Nobina on Pohjoismaiden suurin ja kokenein linja-autoliikenteen liikennöitsijä. Nobina Suomi laajensi toimintaansa Ouluun vuonna 2024. Kuva: Nobina Finland.
Kun pohjoismaiden suurin joukkoliikenneyritys, Nobina, laajensi toimintaansa Pohjois-Pohjanmaalle, kaipasi yhtiö luotettavaa ja kattavaa markkinointiviestinnän kumppania liikennöinnin aloittamisesta tiedottamiseen sekä yli satapäisen henkilöstön rekrytointiin.
– Halusimme markkinointiviestinnän kumppanin, jonka kautta saisimme näkyvyyttä ja tunnettuutta mahdollisimman laajalti ennen kesällä 2024 alkavaa Oulun alueen liikennöintiä. Tavoitteemme oli kertoa Nobinasta paitsi joukkoliikenneyhtiönä, myös työnantajana sekä avata ihmisille meidän toimintaamme, kertoo Nobinan rekrytointikoordinaattori Hannele Oja.
Yhteistyön aloitus juuri Kaleva Median kanssa tuntui luontevalta, sillä Nobinalla koettiin, että Kaleva Medialla on laaja kattavuus Pohjois-Pohjanmaalla ja monipuolinen palveluvalikoima tavoittamaan riittävän laajasti ihmisiä. Yhteistyö sujui alusta lähtien hyvin ja ketterästi. Ja eipä aikaakaan, kun suuri joukkoliikenneyhtiö nousi satojen tuhansien pohjoissuomalaisten tietoisuuteen.
”Saimme puheluita, joissa ihmiset erikseen kertoivat bonganneensa meidät Kaleva Median kautta ja nähneensä niin sanotussa kotimediassaan – itselleen tutussa mediassa – jotain uutta ja mielenkiintoista. Näin monet löysivät tiensä rekrytointimme pariin ja saimmekin rekrytoitua meille juuri toivotun määrän linja-autonkuljettajia, asentajia ja toimihenkilöitä.”
Hannele Oja – Nobinan Rekrytointikoordinaattori
Nobinan arvot on kiteytetty: otamme vastuun, sekä kunnioitamme ja välitämme toisistamme. Kuva: Nobina Finland.
Yhteistyö alkoi Kaleva Median ja Nobinan edustajien välisellä palaverilla konkreettisista tarpeista, palvelukokonaisuudesta ja aikatauluista.
– Tämä palaveri saatiin järjestettyä hyvin ripeällä aikataululla ja pääsimme nopeasti yhteistyössä alkuun. Yhteyshenkilömme oli avulias ja ehdotti juuri meille parhaiten sopivia ratkaisuja. Päädyimme display-mainontaan Kaleva.fi:ssä sekä natiiviartikkeleihin, joihin suunnittelimme sisällöt ja julkaisuaikataulun yhdessä, Oja kertoo.
Ojan rooli yhteistyössä oli koordinoida ja viedä viestiä Kaleva Median ja Nobinan tiimien välillä. Sisältöä oli suunnittelemassa ja pohtimassa sekä Nobinan väkeä, että Kaleva Median ammattilaisia.
Kampanjan keskeisimmät tavoitteet olivat tunnettuuden lisääminen ja erityisesti rekrytointiviestin läpimeno mahdollisimman laajasti. Rekrytointitapahtumat olivat tässä asiassa Nobinalle erittäin tärkeitä, joten yritys halusi kohdentaa mainonnan tarkasti tiettyihin ajankohtiin. Display-mainoksissa ja natiiviartikkelissa haluttiin kertoa, mikä Nobina on, mitä ja miten se palvelua tuottaa, sekä millaista työtä olisi tarjolla. Linja-autonkuljettajan työn lisäksi asentajan työstä tehtiin pieni mainos.
– Aikataulutus onnistui hyvin. Ei tarvinnut stressata, saadaanko artikkelit ja mainokset ajallaan näkyville. Yhteistyö oli alusta asti tiivistä; saimme apua aina sitä tarvitessamme, yhteyshenkilömme oli helposti tavoitettavissa ja mainosten julkaisemisen jälkeen meitä informoitiin tuloksista, muistelee Oja.
Nobina tarjoaa monipuolisia tehtäviä ja mahdollisuuksia olla rakentamassa kestävää tulevaisuutta ympäristöystävällisillä ja yhteiskuntaa palvelevilla liikenneratkaisuilla. Nobinalaisia on Suomessa jo noin 1700. Kuva: Nobina Finland.
Koitti kevättalvi ja aika rekrytapahtumille. Suunnitelman mukaisesti tapahtumia markkinoitiin Kaleva.fi:ssä display-kampanjalla sekä natiiviartikkelilla. Samaan aikaan Nobinan somekanavissa kävi kova kuhina, kun yritys alkoi nousta pohjoissuomalaisten tietoisuuteen.
Display-mainonnan vaikutus oli vakuuttava; karusellimainos Kaleva.fi:ssä sai huimat yli 160 tuhatta näyttökertaa ja yli 300 klikkausta. Saavutettu kiinnostus oli todella laajaa ja tavoitteisiin nähden vaikuttavaa.
Natiiviartikkeli sai yli 240 tuhatta näyttökertaa, noin 5000 lukukertaa ja sen parissa vietettiin keskimäärin jopa 2 minuuttia.
– Olen todella tyytyväinen kilkkausten määrään ja artikkelin lukuaikaan – nykyään ihmiset eivät välttämättä viihdy tekstien parissa kovin pitkään, mutta tämä sai suosiota, Oja kiteyttää.
Kampanjoinnin vaikutukset eivät näy pelkästään näyttökertoina tai lukuina; mainonnan avulla Nobina sai täytettyä avoimet työpaikkansa lupaavilla osaajilla ja hakemuksia tuli paljon.
– Olemme saaneet puheluita, joissa ihmiset ovat erikseen kertoneet bonganneensa meidät Kaleva Median kautta ja nähneensä niin sanotussa kotimediassaan – itselleen tutussa mediassa – jotain uutta ja mielenkiintoista. Näin monet löysivät tiensä rekrytointimme pariin ja saimmekin rekrytoitua meille juuri toivotun määrän linja-autonkuljettajia, asentajia ja toimihenkilöitä, Oja kertoo iloisesti.
Yhteistyö sekä markkinointiviestinnän tulokset ovat saaneet kiitosta ja hyvää palautetta paitsi ulkopuolelta, myös Nobinan sisältä.
– Olemme yhteistyön edetessä jakaneet tietoa sisäisesti, mitä teemme milloinkin. Sisäisissä viestintäkanavissa on annettu peukkua ja esimerkiksi natiiviartikkeli herätti hyvää mieltä; sen avulla linja-autonkuljettajien ja asentajien työtä nostettiin tietoisuuteen ja rekryn kautta mukaan saatiin myös uutta potentiaalia, Oja kertoo.
Nobina Suomen henkilöstöjohtaja Minna Gardemeister kommentoi myös olevansa erittäin tyytyväinen kampanjaan ja yhteistyöhön.
– Kiitos hyvästä ja vaivattomasta yhteistyöstä sekä tarpeisiimme vastaavasta laadukkaasta palvelusta! Kovien tavoitteidemme ja merkittävän rekrytointihaasteen huomioiden odotuksemme Kalevasta markkinointiviestinnän yhteistyökumppanina täyttyivät hienosti. Laajan kiinnostuksen herättäminen, potentiaalisten hakijakandidaattien huomion kiinnittäminen ja positiivisen näkyvyyden lisääminen onnistui yli odotustemme. Meitä myös sparrattiin oikeiden palveluratkaisujen äärelle ammattitaidolla. Kävijämäärät kanavissamme lisääntyivät merkittävästi ja Kalevan alustoilla määrät olivat huikeat.
Onnistuimme herättämään meille kallisarvoiset kysymykset: ”Kuka tänne pohjoiseen on tullut uutena toimijana?” ”Millainen tämä uusi toimija on?” ja ”Kenellä täällä on yli sata työpaikkaa tarjolla?”
Minna Gardemeister – Henkilöstöjohtaja, Nobina Suomi
Bannerimainonta on yhä yksi käytetyimpiä digitaalisen mainonnan muotoja, koska se tarjoaa monia mahdollisuuksia joustavalla hinnoittelulla.
Tuntuuko, että yrityksestäsi olisi hieman enemmän kerrottavaa, mutta uutiskynnystä ei ole vielä rikottu? Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön.
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?