Natiivimainonta nosti uuden ravintolan rovaniemeläisten tietoisuuteen
”Halusin Massimolle mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja vastinetta rahoille. Odotukset täyttyivät enkä voi muuta kuin suositella!”
”Halusin Massimolle mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja vastinetta rahoille. Odotukset täyttyivät enkä voi muuta kuin suositella!”
Ravintola Massimo on kesäkuussa 2022 ovensa Rovaniemellä avannut, napolilaiseen pizzaan erikoistunut pizzeria. Pizzerian ainutlaatuisuus perustuu suoraan Italiasta haettuihin raaka-aineisiin ja keskeiseen tavoitteeseen autenttisesta ravintolakokemuksesta. Massimo on kahvilakonditoria Chocodelin yrittäjän, Jouko Rajasen perustama brändi, jonka toimitilat sijaitsevat Chocodelin yhteydessä.
Se oli yksi puhelinsoitto, josta kaikki lähti liikkeelle. Choco Delin ja Lapin Krassin yrittäjä Jouko Rajanen sai huhtikuussa kuulla, että hänen kahvilansa vieressä olevaan tilaan olisi vuokralainen etsinnässä. Viikon kuluttua puhelinsoitosta oli Rajasella selkiytynyt yritysidea, sisustussuunnitelma ja jopa menukin. Kuva: Ida Lohela-Park / Kaleva Media
On kesäkuu 2022. Aurinkoisista kesäpäivistä huolimatta kauppakeskus Revontulessa, etenkin tietyssä liiketilassa käy kova vilske; ravintola Massimon toimitiloja remontoidaan ja pizzan paistamiseen ja asiakkaiden palvelemiseen valmistaudutaan.
Ravintolatilojen valmistuttua avataan ovet. Avajaispäivämäärää ei ole kuulutettu, lentolehtisiä ei ole jaettu eikä avajaisilmoituksia levitetty. Sen sijaan Kaleva Media on kirjoittanut Massimosta kertovan natiiviartikkelin, joka on julkaistu Rovaniemen tavoittavimmassa uutismediassa, Lapinkansa.fi:ssä. Kuluu alle kaksi päivää ja ravintola on typötyhjä – ei asiakkaista, vaan raaka-aineista. Pizzat loppuvat kesken, ovi käy, asiakkaita on joka puolella ja ravintolan suosio nousee kuin höyry kuumasta pizzasta. Miten kaikki tapahtui ja kuinka pizzeria sai tuhansien ihmisten suosion niin lyhyessä ajassa?
”Minulla on ennestään kaksi yritystä ja osasin asettaa Kaleva Medialle ja markkinoinnille odotuksia: halusin Massimolle mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja vastinetta siihen käytetyille rahoille. Odotukset täyttyivät enkä voi muuta kuin suositella, niin positiivinen kokemus minulla natiivimainonnasta on!”
Jouko Rajanen – Yrittäjä
Ravintolasta haluttiin luoda paikka, jossa on mukavaa ja viihtyisää käydä syömässä yksin, kaksin tai suuremmalla porukalla. Pizzerian näyttävä päätiski on Rajasen käsialaa. Kuva: Ida Lohela-Park / Kaleva Media
Ideaa pizzeriasta oli juuri alettu toteuttamaan ja liiketilaa remontoimaan, kun yrittäjä Jouko Rajanen kävi keskustelua tulevan ravintolansa markkinoinnista Kaleva Median yhteyshenkilön kanssa.
– Koen, että tällaiset yhteistyökuviot ovat henkilökysymyksiä. Tulimme yhteyshenkilön kanssa hyvin juttuun – hän kuunteli meitä ja me häntä. Halusimme mainostaa ja kertoa asiakkaille, mitä meillä on tarjolla. Nousi esille ajatus natiiviartikkelista ja se tuntui omalta, kertoo Rajanen.
Yhteistyö alkoi vauhdikkaasti, kun päätös natiivimainonnasta oli tehty. Kaleva Median ammattilainen haastatteli Rajasta, joka kertoi yksityiskohtaisesti Massimon taustoista ja tavoitteista; siitä, kuinka haave napolilaisesta pizzeriasta oli ollut olemassa jo muutaman vuoden, ja siitä, kuinka oikeanlaiseen lopputulokseen johtavaa pizzareseptiä oli haettu ja kehitetty pitkään lopulta siinä onnistuen. Artikkelin tarkoitus oli tehdä yritys tunnetuksi ja kasvattaa suosiota ihmisten keskuudessa jo ennen pizzerian avaamista.
– Ajattelin, että natiiviartikkeli tällaisella hetkellä on ainutkertainen tilaisuus. Oli tärkeää saada mahdollisimman monet ihmiset kuulemaan, keitä olemme, mitä teemme ja miten. Artikkelin teossa oltiin joustavia ja päivämäärien siirtäminen tilaremontin vuoksi ei haitannut. Kaleva Median ammattilainen kävi ottamassa kuvia artikkelia varten. Katsoimme yhdessä, mistä kuvat otetaan ja lopuksi saatiin valita, mitkä päätyvät artikkeliin, Rajanen muistelee.
Miltä kaupallinen artikkeli, eli natiiviartikkeli, sitten ihan käytännössä näyttää kun se julkaistaan uutismediassa? Klikkaamalla kuvaa voit siirtyä lukemaan Ravintola Massimolle toteutetun artikkelin.
Kun artikkeli julkaistiin, siinä ei mainittu avajaispäivää ollenkaan. Se kertoi vain, mitä Massimo tekee, miksi ja miten. Ei kuitenkaan kulunut aikaakaan, kun artikkeli nousi Lapin Kansan uutissivuston viikon luetuimmaksi artikkeliksi. Natiiviartikkelin voima oli mykistävä; lukukertoja kertyi miltei 17 000.
– Avatessamme ovia meillä ei ollut mitään käsitystä siitä, kuinka paljon asiakkaita tulee. Meillä ei ollut myöskään kokemusta pizzoihin kuluvien raaka-aineiden määristä. Täytyi vain katsoa kristallipalloon ja arvioida luvut. Kun asiakkaita alkoi tulla, oltiin pian tilanteessa, jossa leipurit suorastaan huusivat apua, että ”pohjat loppuvat kesken!”, kertoo Rajanen.
Kaikki pizzoihin käytetyt raaka-aineet tulevat tuoreina, eikä niitä pakasteta. Siksi pohjien loppuminen kesken tiesi uuden raaka-ainelähetyksen odottelua. Se ei kuitenkaan vähentänyt asiakkaiden hyvää palautetta, vaan sitä kuultiin paljon niin tuotteista kuin palvelukokonaisuudestakin.
– Olin yllättynyt – odotin jopa kritiikkiä, mutta ei; palaute on ollut todella hyvää ja asiakkaita riittää. Minulla on ennestään kaksi yritystä ja osasin asettaa Kaleva Medialle ja markkinoinnille odotuksia: halusin Massimolle mahdollisimman paljon näkyvyyttä ja vastinetta siihen käytetyille rahoille. Odotukset täyttyivät enkä voi muuta kuin suositella, niin positiivinen kokemus minulla natiivimainonnasta on! Rajanen kiteyttää.
Massimosta on kuultu muillakin paikkakunnilla ja asiakkaita on tullut kauempaakin. Suosionsa ansainnut ja siitä yllättynyt pizzeria ei kuitenkaan jää paikoilleen; jo nyt on katse tulevaisuudessa ja kehityksessä. Pizzalistaa tullaan uudistamaan, vaihtoehtoja lisäämään ja kokonaisuutta tuotteistamaan enemmän. Eikä markkinointikaan jää yhteen natiiviartikkeliin.
”Olemme Kaleva Median yhteyshenkilön kanssa jo katsoneet uutta suunnitelmaa. Sitä saa yrittää ja touhuta kaikenlaista, mutta jos ei markkinoi, huomaa pian olevansa yksin. On pakko pysyä näkyvillä ja saada asiakkaat kiinnostumaan, mihin ei esimerkiksi pelkkä sosiaalinen media riitä. Natiiviartikkeli tuntui meille omalta jutulta ja syksyllä on tiedossa toinen samantyylinen. Eikä homma stressannut tippaakaan, päinvastoin. Kaikki meni erittäin hyvin.”
Jouko Rajanen – Ravintola Massimo
Tarinat ovat puhutelleet ihmisiä kautta aikojen. Jos ollaan tarpeeksi kiinnostavia ja luodaan tarpeita, tulevat asiakkaat luoksesi. Miten sinä voisit hyödyntää sisältömarkkinointia?
Tuntuuko, että yrityksestäsi olisi hieman enemmän kerrottavaa, mutta uutiskynnystä ei ole vielä rikottu? Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön.
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?