Mainoksilla maaliin – Siikalatvan kunta täytti kaikki avoimet opettajan paikat rekrykampanjalla
”Saimme monta pätevää opettajaa, eikä rekrytointiprosessia tarvitse käydä vähään aikaan. Näin markkinointi maksaa itsensä takaisin.”
”Saimme monta pätevää opettajaa, eikä rekrytointiprosessia tarvitse käydä vähään aikaan. Näin markkinointi maksaa itsensä takaisin.”
Siikalatva on vuonna 2009 syntynyt kunta nelostien kupeessa, Suomen keskipisteessä. Siikalatvalla asuu vajaa 5000 tuhatta asukasta ja se koostuu entisistä Kestilän, Piippolan, Pulkkilan ja Rantsilan kunnista.
Miltä kuulostaisi kotikonnut, jossa on rauhallinen miljöö, toimivat peruspalvelut, keskeinen sijainti sekä yhteisö, jolle kotiseutu on rakas ja tärkeä? Tätä kaikkea löytyy Siikalatvalta. Kuva: Siikalatvan kunta.
Siikalatvan kunnalla on pitkä historia yhteistyössä Kaleva Median kanssa. Monipuoliseen markkinoinnin kokonaisuuteen on kuulunut esimerkiksi kuntatiedotteen julkaisu paikallislehdessä, tienvarsimainontaa ja aina tarpeen mukaan myös printti- ja bannerimainokset. Vuosien 2023 ja 2024 vaihteessa Siikalatvan kunta tarvitsi uuden kunnanjohtajan. Kaleva Median ratkaisut kattoivat halutun hakualueen ja niin Siikalatvan kunta aloitti rekrytointikampanjan. Se sujui hienosti ja paikka saatiin täytettyä.
Myöhemmin keväällä kunnassa kohdattiin toisen kokoluokan haaste; kuten kevään korvalla yleensäkin, kouluissa tiedettiin vapautuvan monta opettajan virkaa, jotka haluttiin täyttää pätevillä henkilöillä. Vaikka virkoja oli vapaana vuodenvaihteen rekrytointikampanjaan nähden moninkertaisesti, luotti Siikalatvan kunta jälleen Kaleva Median ammattitaitoon. Millaisia seurauksia kevään suurella rekrytoinnilla oli pienelle pohjoiselle kunnalle?
”Jotain tapahtui meidän työnantajamielikuvallemme; saimme rekrytoinnin kautta kaikki avoimet paikat täytettyä, mutta myös muihin avoimiin työpaikkoihimme on tullut poikkeuksellisen paljon hyviä hakemuksia.”
Minna-Marika Kumpulainen – Siikalatvan kunnan viestintäkoordinaattori
Siikalatvan neljällä kirkonkylällä on alakoulu. Kaksi uutta koulua on otettu käyttöön tällä vuosikymmenellä ja seuraava uusi alakoulu on pian rakenteilla. Kuvassa Rantakankaan koulun apulaisrehtori Milla Hankonen. Kuva: Siikalatvan kunta.
– Tavoitteenamme oli saada päteviä hakijoita, jotta samat virat eivät aukeaisi seuraavana vuonna uudelleen. Halusimme kampanjan tavoittavan enemmän laadullisesti kuin määrällisesti, kertoo Siikalatvan kunnan viestintäkoordinaattori Minna-Marika Kumpulainen.
Kun kampanjasta oli sovittu, lähdettiin sitä yhdessä rakentamaan. Kampanjalle valittu alue kattoi Pohjois-Pohjanmaan eteläosan ja osittain myös Lapin maakuntaa. Prosessin edetessä Siikalatvan kunta oli oman Kaleva Median yhteyshenkilönsä kanssa tavalliseen tapaan yhteyksissä
– Asiointi hoituu aina nopeasti; meillä on hyvä keskusteluyhteys. Olemme antaneet Kaleva Medialle kehittävää palautetta ja siihen on reagoitu hyvin. Olemme saaneet sitä vastineeksi itsekin ja he ovat ehdottaneet, kuinka voisimme vielä parantaa mainoskampanjoitamme, Kumpulainen sanoo.
Siikalatvan kunnan viestintä loi rekrytointikampanjan materiaalin. Siihen haluttiin osallistaa kunnassa jo työskenteleviä henkilöitä ja niin osa opettajista antoi kasvonsa kampanjaan.
– Meillä on oikeasti hyvät, terveet ja uudet koulut, joissa on ihanat oppilaat ja opettajat. Ajattelemme, että opettajat ansaitsevat työskennellä kivassa ympäristössä, jossa on resursseja eikä liikaa kuormitusta. Oli helppoa saada henkilökunta mukaan kampanjaan, kun he pystyivät aidosti sanomaan, että täällä on hyvä olla töissä, kertoo Kumpulainen.
Kuntalaisten kiittelemä varhaiskasvatus on perheille maksutonta. Joka kirkonkylältä löytyy päiväkoti sekä perhepäivähoitajia. Perheiden tukena on myös perheneuvoja. Kuva: Siikalatvan kunta.
Kampanja saatiin valmiiksi ja se lähti maailmalle. Kampanjaraportti kertoo, että kohderyhmä tavoitettiin hienosti. Niin kertovat konkreettiset tuloksetkin; jokainen avoin virka saatiin täytettyä oikein pätevällä ammattilaisella ja hakemuksia tuli jopa yli tarpeen.
– Jotain tapahtui meidän työnantajamielikuvallemme; saimme rekrytoinnin kautta kaikki avoimet paikat täytettyä, mutta myös muihin avoimiin työpaikkoihimme on tullut poikkeuksellisen paljon hyviä hakemuksia, kertoo Kumpulainen.
Pienten kuntien resurssit ovat usein niukat; ne on jaettava huolellisesti ja kohdennettava tarkasti. Siikalatvan kunta sai panostukselleen vastinetta, ja Kumpulainen on erittäin tyytyväinen.
Saimme monta pätevää opettajaa, eikä rekrytointiprosessia tarvitse käydä vähään aikaan. Osaan paikoista tuli jopa niin paljon hyviä hakemuksia, että rekrytoijilla oli oikeasti vaikeuksia päättää, kenet valitaan. Positiivinen ongelma, jota meillä ei ole koskaan ennen ollut. Näin markkinointi maksaa itsensä takaisin.
Minna-Marika Kumpulainen – Siikalatvan kunnan viestintäkoordinaattori
Bannerimainonta on yhä yksi käytetyimpiä digitaalisen mainonnan muotoja, koska se tarjoaa monia mahdollisuuksia joustavalla hinnoittelulla.
Olipa kyseessä avajaiset, tarjouskampanja, tai tarkoitus vahvistaa brändinne tunnettuutta alueellisesti, printti tarjoaa kanavan tavoittaa isosti massaa.
Nosta viestisi valokeilaan, jossa se varmasti huomataan. Olemme ulkomainonnassa markkinajohtaja Pohjois-Suomessa ja tarjoamme diginäyttöjä Ivalosta Iisalmeen ja Kalajoelta Kuusamoon!