Energiaa asiakasvirtaan sisältömarkkinoinnin avulla
”Asiantuntevat sisällöt ovat merkittävässä roolissa asiakashankinnassamme”
”Asiantuntevat sisällöt ovat merkittävässä roolissa asiakashankinnassamme”
Unibed on suomalainen, laadukkaisiin ja ergonomisiin sänkyihin erikoistunut perheyritys. Yritys tarjoaa asiakkailleen kauniiden ja mukavien vuoteiden ja oheistuotteiden lisäksi asiantuntevaa palvelua, hyvinvointia ja energiaa. Asiakkaat kohdataan yksilöinä ja jokaiselle halutaan tarjota paras mahdollinen nukkumiskokemus.
Kuva: Unibed.fi
Unibed aloitti yhteistyönsä Kaleva Median kanssa alkuvuonna 2020, kun yritys muutti uusiin toimitiloihin Oulun kauppakeskus Valkean viereen. Tilaa tarvittiin kuitenkin pian lisää ja yritys laajensi viereiseen kulmatilaan kesäkuussa 2021. Uuden myymälän tilat ovat avarat ja mahdollistavat upean showroomin ja miellyttävän palvelukokemuksen Unibedin asiakkaille.
Uusista toimitiloista huolimatta haasteita kuitenkin oli; yrityskentällä oli saatava näkyvyyttä, lisättävä tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja johdettava asiakasvirtaa kivijalkamyymälään. Muuton yhteydessä Unibedin Sami ja Anna-Kaija Pikkuaho päättivät laittaa yrityksen markkinoinnin uuteen uskoon. Kuinka onnistua ja saavuttaa tavoitteita? Tarvittiin lujaa ammattitaitoa markkinoinnin saralla – ja näin matkalle lähti mukaan Kaleva Media.
Kuva: Unibed.fi
”Kun on kokemusta, pystytään tekemään asiakkaalle yksilöllinen sänky. Kun luotetaan omien tuotteiden korkeaan laatuun, voidaan tarjota tyytyväisyystakuu. Ja kun käytetään monipuolisesti eri kanavia, tavoitetaan asiakkaita eri tilanteissa.”
Sami Pikkuaho – Unibed
Kuva: Unibed.fi
Yhdessä Kaleva Median kanssa Unibed alkoi pohtimaan senhetkistä tilannettaan ja mahdollisuuksia markkinoinnin maailmassa. Kävi ilmi, että Pikkuahojen käsitys Kaleva Median tarjoamista markkinoinnin palveluista oli kapea. Mahdollisuuksia oli valtavasti, sillä Unibedin vahvuuksia ovat tuotteiden laadun ja kotimaisuuden lisäksi ehdottomasti asiantuntijamyyntityö sekä vahva ammattitaito työn taustalla. Tästä kertoo vuosittainen reklamaatioprosentti, joka on todella pieni.
– Koemme, että yleensä asiakkaat tietävät sängyistä hyvin vähän ja usein hyvän sängyn vaikutusta elämänlaatuun aliarvioidaan. Keskusteluissa ilmenee, että on todella paljon kysymyksiä, joihin meidän tulee pystyä vastaamaan. Hyvinvoinnista ja energiastahan tässä on kyse – ei vain sängyistä, kertoo Sami Pikkuaho.
Näitä ominaisuuksia ja lähtökohtia hyödyntäen päätettiin valita markkinoinnin keinoksi useassa kanavassa toteutettava sisältömarkkinointi. Alustoiksi valittiin sekä Unibedin omia kanavia, että Oulun alueen tavoittavin verkkomedia Kaleva.fi. Kalevassa julkaistavia kaupallisia artikkeleita kutsutaan natiivimainonnaksi. Kuukausittainen julkaisu sisältää Unibedin ammattilaisten näkemyksiä uneen, nukkumiseen ja sängyn valintaan liittyvistä aiheista. Natiivimainonta lisää tunnettuutta, luottamusta ja tietoutta. Yhdessä lehtimainosten kanssa se tuottaa asiakkaille lisäarvoa sekä antaa syvemmän käsityksen yrityksen tarjoomasta. Lehdissä julkaistut mainokset ovat tukena natiiviartikkeleille, joissa mainosten sisältö on aukikirjoitettu.
julkaistua artikkelia
näyttökertaa Kaleva.fi etusivulla tai näköislehdessä
lukukertaa
Kuva: Unibed.fi
Natiiviartikkelit ovat saaneet erittäin suopean vastaanoton. Asiakkaita on tavoitettu maakunnasta asti, josta on saavuttu Oulun kivijalkamyymälään. Eri puolilta Suomea tulevissa yhteydentoissa tulee esille aito tarve Unibedin laadulle ja ammattitaidolle. Monilla kiinnostus on herännyt asiantuntija-artikkeleiden kautta.
– Eilen viimeksi soitti eräs iäkäs, oululainen pariskunta, joka kertoi lukeneensa Kalevassa julkaistusta artikkelista, että meiltä pystyy varaamaan ajan – sitä kyseltiin jo seuraavalle päivälle. Syynä oli huono sänky ja miehen kipeä selkä. Toiveena oli myös fysioterapeutin osallistuminen. Sanoivat lukeneensa nimenomaan Kalevan digilehdestä, että meillä tarjotaan tällaista palvelua, Pikkuaho kertoo.
Unibedillä on edessään valoisa tulevaisuus. Yrityksellä on tarkoituksena kasvaa ja laajeta maltillista tahtia. Helsinkiin kesällä 2020 avattu uusi myymälä mahdollistaa eteläisempienkin asiakkaiden kivijalkamyymäläpalvelun. Myös tuotekehitys on jatkuvasti osana Unibedin toimintaa.
”Olen ollut tyytyväinen yhteistyöhön ja erityisen tyytyväinen yhteyshenkilöön. Hän on sopivan aktiivinen ja pidän siitä, että hän käy säännöllisesti tapaamassa meitä ihan täällä paikan päällä. Kyllä sen vaistoaa, paneutuuko yhteyshenkilö toisen liiketoimintaan – ja meillä on nyt sellainen henkilö, joka erityisesti paneutuu, on palvelualtis ja huolehtivainen.”
Sami Pikkuaho – Unibed
Natiivimainonnassa – eli kaupallisessa artikkelissa – median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon!
Tarinat ovat puhutelleet ihmisiä kautta aikojen. Jos ollaan tarpeeksi kiinnostavia ja luodaan tarpeita, tulevat asiakkaat luoksesi. Miten te voisitte hyödyntää sisältömarkkinointia?
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?