Ei pikavoittoja hakemassa – Utajärven kunta tekee pitkäjänteistä markkinointityötä
”Tarinat kiinnostavat ihmisiä enemmän kuin pelkät brändit. Natiiviartikkeleilla saa oman näkökulmansa esille; juuri sen sisällön ja viestin, jonka toivookin.”
”Tarinat kiinnostavat ihmisiä enemmän kuin pelkät brändit. Natiiviartikkeleilla saa oman näkökulmansa esille; juuri sen sisällön ja viestin, jonka toivookin.”
Utajärvi on pieni, alle 3000 asukkaan kunta Oulun ja Kajaanin välissä. Vahva yhteisöllisyys ja uniikki luonto ovat Utajärven kunnan perusominaisuuksia. Pienen kunnan asukkaat ovat sen elinvoiman ja hyvinvoinnin lähde, ja kunnassa halutaan, että jokainen asukas voi tuntea itsensä arvostetuksi ja tunnistaa oman merkityksensä yhteisössä. Utajärvellä on myös paljon yritystoimintaa, ja kunta rakentaa vahvasti tulevaisuuden ekosysteemejä tehden hiiliviisaudesta liiketoimintaa ja elinvoimaa.
”Kehittyvä, rinnalla kulkeva, aikaansaava ja aktiivinen. Omanlainen Utajärvi.” Näitä edellä mainittuja tosiasioita Utajärven kunta tuo esiin brändiviestissään ja -ilmeessään. Saman ajatuksen kiteyttää myös slogan Utajärvi. Virtaa. Kuva: Utajärven kunta
Elettiin loppuvuotta 2023, kun Terhi Lotvonen aloitti Utajärven kunnalla viestinnän asiantuntijana. Lotvonen näki heti kunnassa piilevän suuren potentiaalin; ihmisten yhteisöllisyys oli mieltä lämmittävää, ja tavallisessa arjessa näkyi kuntalaisten talkoomieli ja yhteisen tekemisen meininki. Markkinoinnin parissa pitkään työskennelleenä Lotvonen tiesi, mitä tarvitaan, jotta Utajärvi ja sen uniikit ominaisuudet saisivat laajempaa näkyvyyttä. Tarvitaan pohjoisen läpikotaisin tunteva markkinoinnin kumppani.
”Kunnat elävät haastavia aikoja, mutta markkinointibudjetista ei pidä säästää. Jo korona-aikana parhaiten selvisivät ne toimijat, jotka mainostivat koko ajan. Tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Pikavoitot kuntamarkkinoinnissa, kuten missään muussakaan markkinoinnissa, eivät toimi.”
Terhi Lotvonen – Viestinnän asiantuntija, Utajärven kunta
Pieneksi paikkakunnaksi Utajärvellä on harvinaisen vireä kulttuurielämä ja aikaansaavat ihmiset. Kunnassa ollaan ylpeitä ainutlaatuisen vahvasta yhdessätekemisen kulttuurista ja talkoohengestä. Yhdessä tekemällä syntyy myös monipuolinen kulttuuritarjonta. Kuva: Utajärven kunta
Vuotta aiemmin Utajärven kunnalle tehtiin brändiuudistus. Lotvosen aloittaessa uudistus oli vielä lanseeraamatta keskeneräisten elementtien, kuten verkkosivujen, vuoksi. Kaleva Media valittiin yhdeksi kumppaneista, joiden kanssa brändiuudistuksen lanseeraaminen onnistuisi ja kuntamarkkinointi saataisiin tehokkaasti käyntiin.
– Ajattelin, että kun kyse on Pohjoisen elinvoimasta ja pohjoisuudesta, Kaleva Media olisi siihen luonteva kumppani – onhan Kalevakin sellainen puolen Suomen lehti. Tiesin, että tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja monta kanavaa. Ajatukseni oli, että tehdään niin monimediaisesti kuin pystytään, kertoo Lotvonen.
Kaleva Median tarjoamat sisältömarkkinoinnin mahdollisuudet, kuten natiiviartikkelit, herättivät Lotvosen kiinnostuksen heti – taustalla vaikutti vuosien kokemus ja näytöt sisältömarkkinoinnin tehokkuudesta. Natiiviartikkelit valikoituikin ensimmäiseksi mainonnan keinoksi.
Artikkeleissa päätettiin nostaa esille useita eri teemoja, kuten asuminen, yrittäjyys sekä Utajärven yhteisöllisyys, joka näkyy muun muassa vuosittain talkoovoimin toteutettuna UntoRock-festivaalina. Utajärven yhteisöllisyydestä kertovan natiiviartikkelin oheen liitettiinkin lippuarvonta UntoRockiin. Toteutusvaiheessa työskenneltiin tiiminä; Kaleva Median ammattilainen haastatteli utajärveläisiä, kirjoitti haastattelujen pohjalta artikkelitekstejä ja työsti niitä yhdessä Lotvosen kanssa. Artikkelikuvat toimitettiin myös asiakkaan puolelta.
– Tarinat kiinnostavat ihmisiä enemmän kuin pelkät brändit. Natiiviartikkeleilla saa oman näkökulmansa esille; juuri sen sisällön ja viestin, jonka toivookin. Joku kysyi minulta, että kuvittelenko jonkun muuttavan Utajärvelle lukemansa artikkelin perusteella. Kyse ei kuitenkaan ole siitä; kunta pitää saada tunnetuksi ja ihmiset tietämään, mikä on hyvää Utajärvellä. Kyse on pitkäjänteisestä työstä, Lotvonen kuvailee.
Utajärveä ympäröi upea luonto ja sen matkailun helmi on Rokuan kansallispuisto, joka on osa Rokua Geopark -aluetta. Rokua on helposti saavutettava ja monipuolinen retkeily- ja harrastuskohde ympäri vuoden. Rokuanvaara valittiin yleisöäänestyksessä vuoden retkikohteeksi vuonna 2018. Kuva: Utajärven kunta
Natiiviartikkelit saivat erittäin suopean vastaanoton niin kuntalaisten kuin muualla asuvienkin suunnalta. Artikkelit tukivat toinen toistaan ja saavuttivat kaiken kaikkiaan ihailtavat tulokset; toisena julkaistu, asumisesta kertova artikkeli sai huiman näkyvyyden niin Kalevan digilehdessä, viikonlopun näköislehdessä kuin somessakin.
– Kaikissa artikkeleissa oli myös vakuuttavat sitoutumisprosentit ja pitkät lukuajat. Kyllä tämä meni lukujenkin valossa erittäin hyvin, summaa Lotvonen.
Kun Utajärven yhteisöllisyydestä, kulttuurista ja UntoRockista kertova natiiviartikkeli julkaistiin Kalevassa, Lotvonen jakoi artikkelin myös Utajärven kunnan somekanaviin ja osti näkyvyyttä myös maksettuna somemainontana. Artikkelin ohessa olevaan UntoRockin lippuarvontaan osallistui huimat yli 800 ihmistä.
– Positiivista palautetta natiiviartikkeleista on tullut yllättäviltäkin tahoilta, ihan tuntemattomiltakin. Kuntalaiset kommentoivat someen iloisina, että mahtavaa, kun tällaisia asioita nostetaan esille. Oli myös todella ilahduttavaa, kuinka paljon artikkeleita jaettiin, Lotvonen kertoo.
Natiiviartikkelit saivat pian tuekseen myös ulkomainoksia; syksyllä 2024 vuorossa oli kuuden viikon mittainen näkyvyys neljän mainoksen sarjalla Oulun lentokentän ulkonäytössä. Utajärven kunnan brändiä markkinoitiin nostamalla esiin asuminen, yrittäminen, elinvoimaisuus ja matkailu. Lotvonen on tyytyväinen yhdessä Kaleva Median kanssa saavutettuihin tuloksiin ja haluaa panostaa jatkossakin monikanavaiseen, pitkäjänteiseen markkinointiin.
Markkinointi ei ole kulu, vaan investointi. Kunnat elävät haastavia aikoja, mutta markkinointibudjetista ei pidä säästää. Jo korona-aikana parhaiten selvisivät ne toimijat, jotka mainostivat koko ajan. Tarvitaan pitkäjänteisyyttä. Pikavoitot kuntamarkkinoinnissa, kuten missään muussakaan markkinoinnissa, eivät toimi.
Terhi Lotvonen – viestinnän asiantuntija, Utajärven kunta
Tuntuuko, että yrityksestäsi olisi hieman enemmän kerrottavaa, mutta uutiskynnystä ei ole vielä rikottu? Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön.
Olipa kyseessä avajaiset, tarjouskampanja, tai tarkoitus vahvistaa brändinne tunnettuutta alueellisesti, printti tarjoaa kanavan tavoittaa isosti massaa.
Nosta viestisi valokeilaan, jossa se varmasti huomataan. Olemme ulkomainonnassa markkinajohtaja Pohjois-Suomessa ja tarjoamme diginäyttöjä Ivalosta Iisalmeen ja Kalajoelta Kuusamoon!