Pohjolan rengastien kohteet esiin vaikuttajien avulla
”Kampanja innosti kuluttajia suuntaamaan kesällä etelän sijasta pohjoiseen”
”Kampanja innosti kuluttajia suuntaamaan kesällä etelän sijasta pohjoiseen”
Oulun kaupunki ja Visit Oulu rakentavat yhdessä Oulun alueen tunnettuutta ja houkuttelevuutta eri kohderyhmille. Visit Oulun kesällä 2021 lanseeraama Pohjolan rengastie on Oulun seudun kokemusrikas reitistö autoilijoille, perheille, luontoilijoille ja julkisia suosiville matkailijoille.
Kuva: Iina Hyttinen.
Kun koronapandemian myötä ulkomaan matkailua rajoitettiin merkittävästi, kotimaan matkailuun panostaminen koettiin tärkeäksi. Kesällä 2021 yhteistyössä Oulun kaupungin ja Visit Oulun kanssa haluttiin viestiä ja nostaa Oulua ja sen lähialueita suomalaisille matkailijoille sekä inspiroida alueen monipuolisten aktiviteettien pariin.
Kampanjan tavoitteena oli kasvattaa Oulun seudun kiinnostavuutta matkailukohteena, viestiä alueella lanseeratusta uudesta elämyksellisestä Pohjolan rengastie -reitistöstä sekä saada ihmiset näkemään kaupunki mainiona staycation-kohteena. Kampanjan tuotannosta vastasi Kaleva Median vaikuttajamarkkinoinnin toimisto Indieplace.
– Kampanjalla tavoiteltiin kolmea selkeästi erilaista kohderyhmää, joille Oulun alueella on matkailullisesti paljon tarjottavaa. Indieplacen kanssa yhteistyössä onnistuttiin erityisen hyvin juurikin kampanjaan sopivien vaikuttajien valinnassa, kertoo Oulun kaupungin kaupunkimarkkinoinnin yhteyspäällikkö Hanna Mattila.
Vaikuttaja Iina Hyttinen kiersi Pohjolan rengastietä perheensä kanssa ja taltioi matkan blogiinsa. Yhdeksi kohteeksi valikoitui Oulun tiedekeskus Tietomaa. Kuva: Iina Hyttinen.
Oulun alue tarjoaa paljon monipuolista tekemistä. Kampanjan strategiana oli keskittyä kolmeen kohderyhmään: lapsiperheisiin, retkeilijöihin ja kaupunkilomailijoihin. Jokaista kohderyhmää edustamaan valittiin sopiva vaikuttaja.
Vaikuttajat matkasivat Ouluun ja Oulun lähialueelle toteuttamaan itselleen personoidun rengasreitin erilaisten aktiviteettien parissa.
Kampanjaan osallistuneen Iina Hyttisen toteuttama reitti keskittyi lapsiperheen lomailuun Raahen, Limingan ja Oulun seudun alueella. Sauli Koskinen taas halusi tuoda esille vauhdikkaampia kaupunkilomailun aktiviteetteja muun muassa vesiurheilun ja kesätapahtumien parissa. Patikointia rakastavan Saara Atulan suunnitelmana oli tutustua Oulun seudun erilaisiin retkeilymahdollisuuksiin inspiroiden muita luonnossa liikkujia ja seikkailunhaluisia.
Kampanjaa haluttiin lähestyä vuorovaikutteisella kulmalla. Ennen reissua vaikuttajat osallistivat seuraajiaan Instagramissa kysymällä esimerkiksi ”nukkuako yö lasimajassa vai puukeinussa” tai ”olisiko edessä pyörä vai kanoottiretki”. Vuorovaikutuksen avulla haluttiin tuoda esiin laajaa palvelutarjoamaa Oulun alueella.
Reissun aikana vaikuttajat julkaisivat paljon monipuolista sisältöä, etenkin story-klippejä saatiin sosiaaliseen mediaan suuri määrä. Reissun jälkeen vaikuttajat toteuttivat kilpailun, jossa oli mahdollisuus äänestää erityyppisten Oulun reissujen välillä ja voittaa samanlainen itselleen.
julkaisua
kokonaisnäyttökertaa
kokonaistavoittavuus
Vanhan Raahen idyllinen puutaloalue löytyy myös rengasreitiltä. Kuva: Iina Hyttinen.
Kampanja innosti kuluttajia suuntaamaan pohjoiseen: kesä vaikutti palveluntarjoajien mukaan olleen kaikkien aikojen matkailukesä Oulun seudulla.
Myös Indieplacen mittaristojen valossa kampanja oli erityisen onnistunut ja sai aikaan poikkeuksellisen suurta aktiivisuutta seuraajien keskuudessa. Vaikuttajien julkaisemat sisällöt keräsivät kampanja-aikana yhteensä 1 535 821 näyttökertaa, tavoittivat 236 673 eri ihmistä, ja postaukset keräsivät 10 840 lukukertaa.
”Kampanjaan valittujen vaikuttajien sisällöt olivat aitoja ja mukavalla tavalla oman näköisiä. Heidän kautta onnistuttiin tuomaan esille laajasti Oulun alueen matkailusisältöjä juuri oikeille kohderyhmille.”
Hanna Mattila – Oulun Kaupunki / BusinessOulu
Indieplace on Suomen markkinajohtaja ja vaikuttajamarkkinoinnin pioneeri. Halutko kokeilla millaisia konsepteja saisitte ideoitua Suomen kokeneimman toimiston kanssa?
Tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, jotka osaavat uudistaa ja uudistua. Saammeko auttaa yritystäsi strategisen markkinoinnin suunnittelussa ja konseptien luomisessa?
Räätälöityjen kuluttaja- ja markkinatutkimustemme avulla pääset sukeltamaan syvemmälle nykyisten tai potentiaalisten asiakkaidesi käyttäytymiseen ja ajatusmaailmaan.