Panostukset markkinointiin näkyivät – uuden liikkeen avajaisista menestys
”Avajaiset järjestetään vain kerran – laitetaan nyt sitten niin paljon paukkuja kuin mahdollista”
”Avajaiset järjestetään vain kerran – laitetaan nyt sitten niin paljon paukkuja kuin mahdollista”
IKH on teknisen alan asiantunteva myymäläketjubrändi, joka koostuu 12 omasta suurmyymälästä ja 120 jälleenmyyjästä. IKH takaa onnistuneet urakat asiakkailleen; ketju tunnetaan laajasta 60 000 tuotteen valikoimasta, loistavasta saatavuudesta ja asiantuntevasti palvelusta. Isojoen Konehalli Oy:n pääkonttori ja logistiikkakeskus sijaitsevat Kauhajoella, Etelä-Pohjanmaalla ja yhtiön omistaa irlantilainen Grafton Group plc. IKH työllistää noin 450 henkilöä ympäri Suomen.
IKH-ketjun pohjoisin oma suurmyymälä juhli avajaisiaan 21. marraskuuta alkaen. Rovaniemen 12-henkinen henkilökunta toivotti lappilaiset asiakkaat lämpimästi tervetulleeksi ostoksille ja tutustumaan uuteen myymälään. Uusi IKH Rovaniemen suurmyymälä sijaitsee Eteläkeskuksessa, osoitteessa Vierustie 5–7. Kuva: Kaleva Media
Marraskuu kääntyy kohti loppuaan; ensilumi ja pakkaset tavoittavat hiljalleen koko maan. Rovaniemi on jo Pohjois-Suomelle tyypillisesti lumen peitossa.
Rakentaminen ja ahkerointi Rovaniemen Vierustiellä on jatkunut jo pitkään. Pian kaikki tulisi olemaan valmista, pihat täynnä autoja ja myymälä tulvillaan asiakkaita. IKH Rovaniemen johtaja Petri Metsäkoivu ja myymäläpäällikkö Vesa Mänty eivät kuitenkaan vielä tiedä sitä, vaan ilmassa on jännitystä tulevasta; mainontaan on panostettu enemmän kuin koskaan mihinkään ketjun muista liikkeistä. Mainonnan yhteistyökumppaniksi on valikoitunut Kaleva Media. Avajaisviikko lähestyy, takana on suuri työ monikanavaisen markkinoinnin parissa ja mielessä risteilevät odotukset ja toiveet – mihin sydämeltään pohjoinen Kaleva Media ammattilaisineen oikein kykenee?
”Otimme vastaan kaiken mitä ammattilaiset tarjosivat. Lähtökohtana oli, että avajaiset järjestetään vain kerran – että laitetaan paukkuja nyt sitten niin paljon kuin mahdollista. Kaleva Median paikallista porukkaa voi kyllä kehua; tarttuivat asioihin ja tekivät työnsä todella hyvin.”
PETRI METSÄKOIVU – JOHTAJA, IKH ROVANIEMI
IKH Rovaniemeltä löytyy useita asiantuntijamyyjiä, esimerkiksi Jouka Myllykangas, joka palvelee kuluttaja- ja yrityspuolen asiakkaita pääosin hydrauliikan tuotemyynnissä. Häneltä löytyy lähes 24 vuoden kokemus hydrauliikan parissa työskentelystä entisen ammattinsa kautta. Kuva: Kaleva Media
Kun IKH Rovaniemen avajaismainontaa alettiin suunnitella, oli Metsäkoivulla ja Männyllä mielessään ensisijaisesti printtimainonta sekä jonkinlainen digikampanja. Kun suunnitelmaa lähdettiin käymään läpi yhdessä Kaleva Median ammattilaisen kanssa, syntyi ajatus hieman laajemmasta kokonaisuudesta. Metsäkoivulle ja Männylle esiteltiin kattava valikoima erilaisia avajaismarkkinoinnin mahdollisuuksia.
– Otimme vastaan kaiken mitä ammattilaiset tarjosivat. Lähtökohtana oli, että avajaiset järjestetään vain kerran – että laitetaan paukkuja nyt sitten niin paljon kuin mahdollista, Metsäkoivu muistelee.
Paukkuja toden totta laitettiin; vaihtoehtojen läpikäynnin jälkeen pöydälle jäivät ideat taktisesta bannerimainonnasta, ulkomainonnasta, Uudessa Rovaniemessä, Lapin Kansassa ja sen näköislehdessä sekä Facebookissa julkaistavasta natiiviartikkelista, mainosliitteestä ja aukeamamainoksista.
– Olimme miettineet keskenämme, että haluamme näkyvyyttä koko avajaisviikolle. Jotain ikään kuin teaserina etukäteen, joiden lisäksi digi ja some mukaan touhuun. Sen se vaatii, jos meinaa saada näkyvyyttä. Olemme avanneet liikkeitä ennenkin ja meillä oli karkea käsitys avajaismainonnasta. Tämä oli kuitenkin laajin ja monikanavaisin paketti tähän saakka, kiteyttää Metsäkoivu.
Käytännön työ alkoi vauhdikkaasti, kun mainonnan kokonaisuus oli selvillä. Aloituspalaveri tarjosi laajoja näkökulmia IKH Rovaniemen päättäjille ja asioissa edettiin sovitusti ja tehokkaasti.
– Kaleva Median paikallista porukkaa voi kyllä kehua; tarttuivat asioihin ja tekivät työnsä todella hyvin. Pidimme suunnittelupalaverien lisäksi myös kokouksen seurannasta ja vaikuttavuudesta ja meille tarjottiin vielä mahdollisuutta jälkimarkkinointiinkin. Hyvin aktiivista ja osaavaa porukkaa, Metsäkoivu kiittelee.
Kaleva Median ammattilaiset tuottivat muun muassa natiiviartikkeleita paikan päällä IKH Rovaniemen tulevassa myymälässä. Valokuvia otettiin ja haastatteluja tehtiin samalla, kun taustalla uutta myymälää vasta rakennettiin.
– Aika meni remontin kanssa tiukalle ja edellisellä viikolla ennen avajaisia oli vielä rakennustarkastuskin. Meillä ei ollut mainosmateriaalia varten näyttää valmista myymälää – jouduttiin improvisoimaan. Kaleva Median ammattilaiset tekivät silti loistavaa työtä, ottivat paljon onnistuneita kuvia ja antoivat ne meille käyttöön omaan markkinointiimme, Metsäkoivu kertoo.
Valokuvia otettiin somemainoksia varten, tuotekohtaisia mainoksia jaettiin eri kanavissa, ulkomainontaa esiintyi tiuhaan ja artikkeleita julkaistiin niin printtilehdissä kuin digi- ja näköisversioissakin.
– Itsellänikin mainoksia tuli mukavalla otannalla vastaan niin digi- kuin reaalimaailmassa. Ei jäänyt sellaista tunnetta, että olisimme maksaneet turhasta. Se mitä luvattiin, se toteutettiin, Metsäkoivu kiteyttää.
Erityisesti laaja valikoima sekä nykyaikaiset, siistit liiketilat ovat saaneet asiakkailta kehuja. Tiesitkö, että IKH-ketjun hydrauliikkavalikoima sisältää yli 5000 nimikettä? Kuva: Kaleva Media
IKH Rovaniemen oli tarkoitus pitää ovia ”hiljaisesti” auki ensimmäisen viikon ajan. Liike ehti toimia muutaman tunnin, ennen kuin asiakkaita alkoi virrata paikalle solkenaan. Suosio näkyi jo avajaisista kertovan natiiviartikkelin lukumääristä; artikkeli sai niin paljon lukukertoja, että se ylsi Lapin Kansassa julkaistujen natiiviartikkelien ennätyslukemiin. Silti IKH Rovaniemen henkilökunta yllättyi suosiosta.
– Meitä kyllä jännitti, että miten homma sujuu. Kaikki myyjämme olivat uusia, järjestelmät olivat uusia ja tuotteiden sijainnit myymälässä olivat meillä vielä opettelussa. Mutta asiakkaita riitti – ei sitä tunnetta voi kuvaillakaan! Muistelee Metsäkoivu.
– Vaikutus oli todella näyttävä – olihan sitä porukkaa liikenteessä! Tuntui, että piha kävi liian pieneksi, Mänty lisää.
Avajaisyhteistyö kirvoitti kiitokset niin IKH Rovaniemen johdolta kuin muultakin henkilökunnalta. Yhteistyö sujui niin jouhevasti, että mainonta ei jäänyt avajaisiin; Kaleva Median ammattilaisten kanssa sovittiin uusien natiiviartikkelien toteuttamisesta heti keväällä.
– Jos ne toimivat, laitetaan syksylläkin pökköä pesään, Mänty kertoo.
Markkinointi on lähtenyt käyntiin kaiken kaikkiaan suuren maailman tyyliin. Panostus näkyy monella tavalla ja IKH Rovaniemen johto kannustaa muitakin kokeilemaan.
– Kyllä! Myönteisesti ovat kaikki meidänkin henkilökunnastamme suhtautuneet, vaikka aikataulupaine ja kiire ovatkin olleet läsnä läpi tekemisen. Yhdessä teimme parhaamme ja naureskelimme tilanteelle, että mitenköhän kaikki sujuu. Ja hyvinhän kaikki sujui – eikä ketään tarvinnut pakottaa tekemään töitä, Mänty kiteyttää.
”Sellaiset terveiset yrittäjille, että yksin ei kannata jäädä miettimään. Ei muuta kuin yhteistyöhön Kaleva Median kanssa; istukaa saman pöydän ääreen ja alkakaa miettimään. Minulle jäi sellainen kuva, että nämä ovat ammattilaisia – tietävät, miten hommat tehdään. Eivät tyrkyttäneet, vaan oikeasti miettivät, mikä on meille paras vaihtoehto ja mitä kannattaa jättää pois.”
PETRI METSÄKOIVU – JOHTAJA, IKH ROVANIEMI
”Printti on kuollut!” hokivat kaikki. Noh, vielä se porskuttaa – ja hyvin porskuttaakin. Haluatko lähteä mukaan uuteen mutta vanhaan, digijälkeisen ajan vallankumoukseen?
Natiivimainonnassa – eli kaupallisessa artikkelissa – median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon!
Bannerimainonta on yhä yksi käytetyimpiä digitaalisen mainonnan muotoja, koska se tarjoaa monia mahdollisuuksia joustavalla hinnoittelulla.