Markkinoinnin järjestelmällisyys avasi uusia ovia Kiinteistömaailma Rovaniemelle
”Usein markkinointi lasketaan kuluksi. Minä lasken sen investoinniksi.”
”Usein markkinointi lasketaan kuluksi. Minä lasken sen investoinniksi.”
Suomessa Kiinteistömaailma on kauppamäärillä mitattuna maan suurin kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee yli 600 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen.
Kuvassa Lehtiniemien perheestä Saana (markkinointiassistentti ja kuvaaja), Outi (markkinointipäällikkö) ja Mika (yrittäjä).
Vuonna 2011 Rovaniemellä syntyi uusi kiinteistönvälitystoimija Kiinteistömaailma Rovaniemi. Tavoitteena tuolloin oli nousta markkinajohtajaksi kolmessa vuodessa. Pohjoinen kiinteistönvälityksen ammattilainen tiesi mitä teki, sillä markkinajohtajuus saavutettiin jo puolentoista vuoden jälkeen. Markkinajohtajuus tuo mukanaan kuitenkin haasteen; kuinka säilyttää saavutettu asema kaiken kilpailun keskellä? Kuinka kehittyä jatkuvasti, edetä kohti uusia tavoitteita ja toteuttaa onnistuneita asuntokauppoja?
Haastetta ratkomaan lähtivät Kaleva Median kasvunrakentajat sekä Kiinteistömaailma Rovaniemeltä toimitusjohtaja Mika Lehtiniemi ja markkinointipäällikkö Outi Lehtiniemi.
Myyntisihteeri Inka ja myyntijohtaja Tiina-Kaisa ”Tintti” nauttivat kauniista kesäpäivästä Rovaniemen konttorin edustalla. Kuva: Instagram / Kiinteistömaailma Rovaniemi.
Kysymykseen markkinajohtajuuden säilyttämisestä löytyi ilmeinen vastaus; markkinointi ja sen kehittäminen. Kiinteistömaailma Rovaniemellä markkinointia oli tehty alusta saakka varsin tehokkaasti ja kunnianhimoisesti – jopa niin, että joitain hyväksi havaittuja markkinoinnin keinoja otettiin käyttöön valtakunnallisella tasolla Kiinteistömaailma-ketjussa. Tarvetta oli kuitenkin näkemyksille, ajatuksille ja ideoille niin sanotusti laatikon ulkopuolelta. Kaikkea olisi haluttu tehdä, mutta tekemisestä puuttui järjestelmällisyys, aikataulutus ja organisointi. Toiveena oli sujuva, mietitty markkinointikokonaisuus.
Kaleva Median ammattilaisten tuore näkemys synnytti idean sisältömarkkinoinnin lukujärjestyksestä. Lukujärjestys mahdollistaisi aikataulussa pysymisen ja markkinoinnin järjestelmällisyyden. Tärkeiksi elementeiksi nousivat ajankäytön hallinta, julkaisutiheys ja kohderyhmän fokusointi.
Uutena, isona suuntauksena valittiin palettiin myös henkilöbrändäys. Kaleva Media piti Kiinteistömaailma Rovaniemen henkilökunnalle somekoulutuksen, jossa käytiin läpi muun muassa henkilöbrändäyksen merkitystä.
Henkilöbrändäyksen tarkoitus oli tuoda kiinteistönvälityksen ammattilaisia asiakkaiden näkyville rikkoen siten suuren yrityksen osakseen saamaa instituutiomaista mielikuvaa ja vahvistaa käsitystä inhimillisestä ja suurisydämisestä toimijasta. Haluttiin asiakkaiden ymmärtävän, että Kiinteistömaailma Rovaniemi tekee työtä ihmiseltä ihmiselle.
Ratkaisua lähdettiin työstämään liiketoiminnan pohjalta. Sisältösuunnitelma oli lähtökohtana kaikelle, ja sen ympärille rakennettiin markkinoinnin kokonaisuus. Uutta brändiä ei luotu, mutta vanhalle annettiin uusi ilme.
”Arjessa oli niin paljon kaikkea, ettei tiennyt etukäteen, millainen mistäkin päivästä tulee. Siitä oli suunnitelmallisuus ja kauaskantoisuus kaukana. Teidän ammattitaidollanne olemme saaneet sometekemiseen sellaisen ryhtiliikkeen, että tiedetään lukujärjestystä seuraten kuin koulussa, että tänään tehdään näin ja huomenna tehdään noin.”
Outi Lehtiniemi – Kiinteistömaailma Rovaniemi
Rovaniemen henkilöstöä juhlallisissa tunnelmissa 2020 vuoden Kiinteistömaailmapäivillä. Kuva: Facebook / Kiinteistömaailma Rovaniemi.
Henkilöbrändäys toteutui kiinteistönvälittäjien esittelyinä muun muassa Kiinteistömaailma Rovaniemen Instagram-tarinoissa. Tarinoissa kiinteistönvälittäjät kuvaavat päiviään ja jakavat työstään sisältöä seuraajien katsottavaksi. Henkilökunnan osallistaminen on näkynyt markkinoinnin merkityksen ymmärtämisenä ja tuonut välittäjät henkilökohtaisemmalla tasolla lähemmäs asiakkaita. Lisäksi tarinoissa mainitaan esimerkiksi julkaisuhetkellä ajankohtaisia tietoja Kiinteistömaailma Rovaniemen kohteista.
Myös muunlaista somesisältöä on tehty Kiinteistömaailma Rovaniemen kanaviin aikataulutetusti sisältösuunnitelman mukaan.
Yhteistyö on siirtynyt sparrausvaiheeseen, jossa Kaleva Media mahdollistaa avun ja tuen itsenäiseen tekemiseen. Kiinteistömaailma Rovaniemi on saanut sellaisia työkaluja, joilla brändiä voidaan lähteä kehittämään toivottuun suuntaan erilaisin markkinoinnin keinoin. Tulevaisuudessa odottaa myyntitempauksia ja muita markkinoinnillisia toimia. Lehtiniemet korostavat pitkäjänteisyyden merkitystä ja markkinoinnin hintalaatusuhdetta.
”Haluan tuoda esille yrittäjänä, että usein markkinointi lasketaan kuluksi. Minä lasken sen investoinniksi. Meillä on kuukausiveloitus Kaleva Median suuntaan, mikä helpottaa minun elämääni tosi paljon. Kun sovitaan joku tietty ajanjakso, tiedän kuukausikustannukset. Arvostan sitä kovasti – lasku on aina se mitä on sovittu.”
Mika Lehtiniemi – Kiinteistömaailma Rovaniemi
Sisältöjen tarkoitus on rakentaa luottamusta ennen ostotapahtumaa. Ilman suunnitelmaa sisällöt saattavat jäädä epäselviksi. Tehdäänkö seuraavaksi teille sisältösuunnitelma?
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?
Vaikuta kuluttajien ostopäätöksiin ja tavoita lukijat aina eteläisestä Lapista käsivarteen ja päälaelle saakka Lapin Kansan avulla.