Printtimainonta tuo välittömiä tuloksia vuosi toisensa jälkeen
”Asiakkaat saattoivat tulla liikkeeseemme ja sanoa haluavansa ne lasit, jotka minulla oli mainoksessa”
”Asiakkaat saattoivat tulla liikkeeseemme ja sanoa haluavansa ne lasit, jotka minulla oli mainoksessa”
Optihouse Sipola on oululainen kivijalkayritys, joka tarjoaa laadukkaiden tuotteiden lisäksi asiantuntevaa ja henkilökohtaista palvelua. Yritys on perustettu vuonna 1993 ja se sijaitsee historiallisessa, 100 vuotta vanhassa talossa. Entiseltä nimeltään Optikko Sipola koki pienen muodonmuutoksen yrityskaupan myötä vuonna 2014. Kahdestaan toimivat yrittäjät, Vesa ja Tiina Rödlin, haluavat tehdä asioinnista ensiluokkaisen kokemuksen.
Liike sijaitsee monelle oululaiselle tutussa historiallisessa, yli 100 vuotta vanhassa rakennuksessa Torikadulla. Kuva: Optihouse Sipola.
Keskeltä Oulun kaupungin sykettä löytyy kodikas optikkoliike Optihouse Sipola. Kun liikkeeseen tulee asiakas, tämä usein tietää, ketkä ovat vastassa. Yrittäjäpariskunnan, Tiina ja Vesa Rödlinin, kasvot ovat tutut mainoksista, joita on jo usean vuoden ajan julkaistu Kalevassa.
Usein ajatellaan, että printtimainonta ei ole enää tehokas markkinoinnin keino. Todellisuus on kuitenkin toisenlainen. Miksi Optihouse Sipola on valinnut printtimainonnan päämarkkinointikanavakseen vuosi toisensa jälkeen?
”Huomaa, että Kaleva Medialla on oltu pitkään yritysmaailmassa; aina kun haluamme laittaa mainoksen, siellä reagoidaan pian. He tietävät, mitä kivijalkayrittäjä haluaa.”
Vesa ja Tiina Rödlin – Yrittäjät, Optihouse Sipola
Uudistetut tilat ovat saaneet asiakkailta kehuja. Olohuonemaisessa tilassa on helppo rentoutua ja asioida kiireettömästi. Kuva: Optihouse Sipola.
Yrittäjäpariskunta osti silloisen optikkoliikkeen, Sipolan, vuonna 2014. Sittemmin yrityksen nimi muutettiin Optihouse Sipolaksi. Myöhemmin, vuonna 2016, liiketila siirtyi kiinteistön sisällä ja sitä remontoitiin ja uudistettiin. Remontti toi uuden sisustuksen lisäksi myös sopivan sauman aloittaa aktiivinen markkinointi aiemman satunnaisen mainonnan sijaan.
– Remontti jakoi aikakaudet kahteen; oli aika ennen remonttia ja aika sen jälkeen. Olimme remontin aikana miettineet, keitä olemme ja mitä haluamme. Kaleva Media tuli systemaattisesti mukaan kuvioon ja näimme heti, että Kaleva on meidän kanavamme, kertoo Tiina Rödlin.
– Koimme, että se on luotettava foorumi ja halusimme olla mukana brändissä, joka on tällainen pohjoisen alueen luottamuksellinen, vahva viestijä.
Pariskunta teki mainoksensa alusta asti itse ja niitä alettiin julkaista säännöllisesti. Mainoksilla haluttiin välittää mielikuvaa Optihouse Sipolasta olohuoneen kaltaisena ympäristönä, johon asiakkaat voisivat tulla saamaan hyvää palvelua ja asioimaan ilman kiireen tuntua.
– Haluamme tehdä mainokset itse; säilyttää tietynlaisen leppoisuuden ja aitouden, mutta ammattimaisella otteella. Kaleva Media huolehtii, että kokonaisuus toimii. Koskaan ei ole tarvinnut jännittää, miltä mainos Kalevassa näyttää, kertoo Vesa Rödlin.
Ensiluokkaisen asiointikokemuksen tarjoaminen on yrittäjäpariskunnalle Tiina ja Vesa Rödlinille sydämen asia. Kuva: Optihouse Sipola.
Printtimainonnan lisäksi vuosien aikana on kokeiltu muitakin mainonnan keinoja. Kalevassa julkaistujen mainosten vaikutus on kuitenkin ollut vertaansa vailla alusta saakka.
– Aluksi ajattelimme, että siellä se mainos nyt vain on; emme osanneet lainkaan arvata, kuinka tehokasta se olisi. Palautetta tuli valtavasti, Tiina Rödlin muistelee.
– Liikkeeseen saattoi tulla Muhokselta asti asiakkaita, jotka sanoivat, että ”täällähän on tutut kasvot”, ja ”haluan ne lasit, jotka sinulla oli mainoksessa”. Palautteen määrä oli hämmentävää, Rödlin jatkaa.
Myös asiakaskunnassa on tapahtunut selkeästi havaittava kehitys; yhtäältä asiakkaat ajalta ennen uutta omistajapariskuntaa ovat säilyneet, toisaalta mainonnan myötä esimerkiksi ikäjakauma on laajentunut huomattavasti. Kaikille ikäryhmille sukupuolesta riippumatta halutaan tarjota omanlaisia tuotteita. Säännöllinen mainonta antaa mahdollisuuden kertoa vaihtuvasta tarjonnasta monipuolisesti.
Optihouse Sipolan mainonta tulee jatkumaan säännöllisenä. Yrittäjät tukeutuvat vahvasti printtimainontaan markkinoinnin perustana, mutta ovat valmiita kokeilemaan lisäksi muitakin kanavia tuotteiden niin vaatiessa.
”Toimintamme on jatkuvasti elettävä ja uudistuttava. Se tarkoittaa sitä, että pitää olla herkin korvin mainonnan suhteen; kuunnella asiakasta ja kyetä nopeisiin päätöksiin. Huomaa, että Kaleva Medialla on oltu pitkään yritysmaailmassa; aina kun haluamme laittaa mainoksen, siellä reagoidaan pian. He tietävät, mitä kivijalkayrittäjä haluaa; ymmärtävät meidän rajamme ja budjetin. Se on yrittäjän näkökulmasta hyvä.”
Vesa Rödlin – Yrittäjä, Optihouse Sipola
”Printti on kuollut!” hokivat kaikki. Noh, vielä se porskuttaa – ja hyvin porskuttaakin. Haluatko lähteä mukaan uuteen mutta vanhaan, digijälkeisen ajan vallankumoukseen?
Bannerimainonta on yhä yksi käytetyimpiä digitaalisen mainonnan muotoja, koska se tarjoaa monia mahdollisuuksia joustavalla hinnoittelulla.
Natiivimainonnassa – eli kaupallisessa artikkelissa – median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon!