Miksi Pohjolan Osuuspankki luottaa paikallisessa markkinoinnissaan Kaleva Mediaan?
”Kommunikaatio ja molemminpuolinen aktiivisuus yhteistyössä näyttäytyvät pitkän kumppanuuden kulmakivinä”
”Kommunikaatio ja molemminpuolinen aktiivisuus yhteistyössä näyttäytyvät pitkän kumppanuuden kulmakivinä”
Pohjolan Osuuspankki on lappilainen yritys- ja yksityissektorilla toimiva paikallispankki. Se kuuluu OP Ryhmään ja sillä on sadan vuoden toimintahistoria. Yritys työllistää noin 100 asiantuntijaa ja on toimialueensa markkinajohtaja.
Rovaniemellä aloitettiin vuonna 2019 uuden toimitilan rakentaminen. Pääkonttori sijaitsee keskellä kaupungin sykettä. Kuva: Pohjolan Osuuspankki
Pohjolan Osuuspankki juhlii tänä vuonna sadan vuoden toimintahistoriaansa. Pohjoissuomalainen, läpi sotien ja lama-aikojen selvinnyt yritys on perustettu ja olemassa lappilaisia varten. Nykyisin yritys tarjoaa monipuolisesti palveluitaan niin henkilö- kuin yritysasiakkaillekin.
Vuosikymmenten menestys on vaatinut työtä – eikä vähiten markkinoinnin saralla. Markkinointia on tehty monin eri keinoin. Yhtenä suurimpana markkinoinnin kumppanina on jo pitkään saanut olla Kaleva Media. Miksi Pohjolan Osuuspankki on valinnut Kaleva Median kumppanikseen vuosi toisensa jälkeen?
”Kaleva Media on meille läheinen kumppani ja yhteistyömme tulee ehdottomasti jatkumaan. Eräässä Kaleva Median uutiskirjeessä sanottiin, että hyvä Pohjoinen ei tule, vaan se tehdään – kotiseuturakkaudella. Se vahvisti, että arvomme ja tulevaisuudennäkymämme ovat yhtenevät.”
Anu Huhanantti – Pohjolan Osuuspankki
Rovaniemeläinen yritys Norrhydro valitsi pankikseen paikallisen Pohjolan Osuuspankin. Vaakakupissa painoi erityisesti Osuuspankin asiantuntevuus ja luotettavuus, sekä luotu kokonaisratkaisu, jossa kasvavan Norrhydron tarpeet ja tavoitteet otettiin huomioon. Kuvassa yrittäjä Yrjö Trög ja Pohjolan Osuuspankin pankinjohtaja Markku Härkönen. Kuva: Ida Lohela-Park
Yhteistyö Kaleva Median kanssa on toiminut ensisijaisesti perinteisen printtimainonnan muodossa aikojen alusta asti. Lapin Kansa, eli Lapin alueella ilmestyvä sanomalehti on ollut suuressa roolissa Pohjolan Osuuspankin markkinoinnin kanavana.
– Toimialue on iso yhdistävä tekijä. Olemme iso alue Lappia ja haluamme viedä viestin kustannustehokkaasti kaikille. Lapin Kansa on meille helppo tapa markkinoida; viesti menee laajalle, kertoo asiakkuuspäällikkö Anu Huhanantti.
Vuonna 2015 markkinointiyhteistyön muoto kuitenkin kehittyi, kun mukaan astui Kaleva Median yhteyshenkilö: markkinoinnin ammattilainen, joka huolehtii asiakasyrityksen markkinoinnin tarpeista, pitää ajan tasalla uusista tuotteista ja palveluista sekä tähtää jatkuvasti sen kasvuun ja kehitykseen.
– Työskentely yhteyshenkilömme kanssa on helppoa ja mutkatonta, olemme tykänneet valtavasti. Hän tietää ja tuntee meidän tarpeemme ja on aktiivinen, Huhanantti kuvailee.
Yhteyshenkilön myötä Pohjolan Osuuspankki aloitti aiemman printtimainonnan lisäksi myös säännöllisen sisältömarkkinoinnin. Sisältömarkkinointi toteutuu natiiviartikkeleina, joiden tarkoitus on avata pankin palveluita ihmisläheisempään ja kansantajuisempaan muotoon. Pohjolan Osuuspankin asiakaskunta ja palvelukirjo ovat laajoja niin yritys- kuin yksityissektorillakin; perinteisen printtimainonnan kautta halutaan tavoittaa perinteisen lehden lukijakunta ikään katsomatta, kun taas natiiviartikkeleilla mahdollistetaan kohdennetumpi markkinointi.
– Esimerkiksi Lakipalvelut on meidän oma, lappilainen palvelumme. Haluamme artikkelin kautta lisätä tietoisuutta lakipalveluja tarvitsevien ihmisten tai heidän omaistensa keskuudessa, kertoo Huhanantti.
Säännöllisen markkinoinnin lisäksi yhteistyö on mahdollistanut nopeiden ja proaktiivista lähestymistapaa vaativien kampanjoiden toteuttamisen. Näistä viimeisimpiä ovat muun muassa Pohjolan Osuuspankin edustajiston vaaleista tuotettu artikkelisarja sekä videoartikkeli teknologiayritys Norrhydron pörssilistautumisesta.
Edustajiston vaalit pidettiin marraskuussa 2021, mutta työstäminen aloitettiin jo keväällä. Kaleva Median ammattilainen yhdessä Pohjolan Osuuspankin kanssa rakensi sisältösuunnitelman koko ajalle. Artikkelisarja jaettiin kolmeen osaan; ennakkovaroitukseen, ehdokashankintaan ja äänestykseen. Oli kasvogalleriaa, entisen ehdokkaan haastattelua sekä yhteistyömainontaa pienempien Osuuspankkien kanssa. Julkaisualustana toimi sekä printti- että digilehti.
– Nojauduin Kaleva Median osaamiseen ja ammattitaitoon. Heillä on kokemusta vaalimainonnasta ja he tietävät mikä toimii – vaikka nämä eivät poliittiset vaalit olleetkaan. Ehdokashankinta onnistui oikein hyvin, Huhanantti muistelee.
Toinen erityistä ketteryyttä ja nopeaa reagointia puolin ja toisin vaatinut toteutus oli teknologiayritys Norrhydron pörssilistautuminen. Kaleva Median kuvausryhmä ja muut ammattilaiset toteuttivat videoartikkelin, joka julkaistiin OP Median alustalla ennen vuodenvaihdetta. Myöhemmin, alkuvuodesta 2022 tehtiin vielä niin kutsuttu follow up, eli jälkiartikkeli.
– Norrhydro on Pohjolan Osuuspankin pitkäaikainen kumppani yrityspalveluiden puolelta. Pörssilistautuminen oli lappilaisittain iso juttu, kertoo Huhanantti.
– Videoartikkelilla haluttiin tuoda esiin yritysasiakkaamme onnistuminen, kun taas follow upin tarkoitus oli viestiä yrityspalveluidemme laadusta ja ammattitaidosta.
Pohjolan Osuuspankki on aidosti lappilainen, asiakkaidensa omistama ja vahvasti kehittyvä pankki. 100-vuotis juhlavuoden kunniaksi järjestetään lapsille ja aikuisille juhlakilpailu, johon voi osallistua piirtämällä ja kertomalla omista unelmistaan. Kuva: Ida Lohela-Park
Vuosia on kulunut ja työskentely on ollut antoisaa. Kommunikaatio ja molemminpuolinen aktiivisuus yhteistyössä näyttäytyvät pitkän kumppanuuden kulmakivinä.
– Meillä on laaja palvelukokonaisuus ja haluaisimme, että ihmiset saisivat tietää koko palvelun kirjosta. Haluamme lisätä tietoisuutta eri elämänvaiheissa olevien ja siten eri palveluita tarvitsevien ihmisten keskuudessa, sekä viestiä lappilaisille asiakkaillemme heille tärkeistä palveluista elämän eri käänteissä. Pankki kun kulkee mukana elämän eri vaiheissa vauvasta vaariin, pohtii Huhanantti.
Pohjolan Osuuspankki paitsi juhlii sadatta vuosipäiväänsä, myös suuntaa katseensa tulevaisuuteen ja sen kohtaamiseen suunnitelmallisesti ja arvopohjaan perustaen. Kaleva Media saa pysyä mukana matkassa.
”Kaleva Media on meille läheinen kumppani ja yhteistyömme tulee ehdottomasti jatkumaan. Vaihdamme elinkeinoelämän näkemyksiä puolin ja toisin, jaamme vinkkejä ja ajatuksia maailman menosta. Kohderyhmämme ja toiminta-alueemme ovat samankaltaisia. Eräässä Kaleva Median uutiskirjeessä sanottiin, että hyvä Pohjoinen ei tule, vaan se tehdään – kotiseuturakkaudella. Se vahvisti, että arvomme ja tulevaisuudennäkymämme ovat yhtenevät.”
Anu Huhanantti – Pohjolan Osuuspankki
Tarinat ovat puhutelleet ihmisiä kautta aikojen. Jos ollaan tarpeeksi kiinnostavia ja luodaan tarpeita, tulevat asiakkaat luoksesi. Miten te voisitte hyödyntää sisältömarkkinointia?
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?
Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon.