50 vuotta täyttävä POHTO pohti syvintä olemustaan – mikä rooli oli Kaleva Medialla?
”Saimme kaiken mitä lähdimme hakemaan. Brändikirja kiteytti kokonaisuuden ja se on ollut meillä kovassa käytössä.”
”Saimme kaiken mitä lähdimme hakemaan. Brändikirja kiteytti kokonaisuuden ja se on ollut meillä kovassa käytössä.”
POHTO, pohjoissuomalainen teollisuuden kouluttaja, aloitti toimintansa vuonna 1972 perustetun säätiön myötä. POHTOn asiakkaita löytyy niin suurteollisuudesta kuin palveluyrityksistäkin ja se työllistää vuosittain erilaisin sopimuksin yli sataa ammattilaista, joista suurin osa on asiantuntijakouluttajia. Yrityksellä on vahva asema paikallisten mielessä ja se on vaikuttanut monien ihmisten urapolkuihin viidenkymmenen vuoden ajan.
POHTO ehti toimia monille tutuissa Hietasaaren tiloissa 47 vuoden ajan. 2000-luvun kuluessa koulutustoiminta on kuitenkin muuttunut jatkuvasti nopeatempoisemmaksi ja paikkariippumattomammaksi, minkä takia uutta toimitilaa ruvettiin hakemaan. Kuvassa toimitusjohtaja Markku Oikarinen sekä kehittämispäällikkö Ilkka Pakanen uudessa Oulun Ruskon toimipaikassa, minne yritys muutti 2021 vuoden syksyllä.
Vuoden 2022 marraskuussa 50 vuotta täyttävä POHTO on elänyt muutosten aikakautta. Murrosvaihe syntyi monen tekijän summana; yritys paitsi muutti uusiin liiketiloihin ja teki muutoksia palveluvalikoimaan, myös uudisti käytännössä koko toimintaprosessinsa järjestelmät markkinoinnista laskutukseen. Muutosten kohdistuessa fyysiseen liiketoimintaympäristöön, yritys lähti uudistamaan myös sisäisiä prosesseja ja ulkoista näkyvyyttä. Oli aika aloittaa uusi luku POHTOn brändin tarinassa.
”Mieleenpainuvinta on, kun joku asia tehdään hyvin, ja tajuaa, ettei olisi koskaan pystynyt siihen yksin. Kun näkee, että kyllä kannatti käyttää ammattilaista.”
Markku Oikarinen – Toimitusjohtaja, POHTO
Visuaalisen ilmeen uudistaminen ei tarkoita aina pelkästään logojen, verkkosivujen ja markkinointimateriaalien päivittämistä. POHTOlle luotiin uuden ilmeen pohjalta esimerkiksi näyttävät autoteippaukset. Kuva: POHTO
– Kun POHTOssa alkoi perusteellinen toimintaprosessien tarkastelu, etsimme sopivia yhteistyökumppaneita. Kaleva Media näyttäytyi mielenkiintoisena ehdokkaana ja tuntui luontevalta yhdistää osaamiset, kun olemme molemmat pohjoisen toimijoita, muistelee toimitusjohtaja Markku Oikarinen.
Vastauksena POHTOn tarpeeseen ryhdyttiin yhdessä Kaleva Median ammattilaisten kanssa kirkastamaan brändiä. Brändin kirkastamisen tarkoitus on saada yritysten omistajat ja työntekijät olemaan ylpeitä tekemisestään ja nostaa ajatukset arkisen aherruksen yläpuolelle. Brändin kirkastaminen vaatii asioiden monipuolista ja syvää tarkastelua, jotta löydetään juuri ne elementit, jotka ovat kullekin yritykselle olennaisia.
– Lähdimme pohtimaan, mitä POHTO on syvimmältä olemukseltaan, mikä on meidän perustehtävämme ja miksi olemme olemassa. Pohdimme asiakaslupaustamme ja rajasimme strategisessa mielessä, ketä varten olemme olemassa ja ketä varten emme, Oikarinen kiteyttää.
Samalla alettiin miettiä POHTOn historian kautta, miten brändiä ja perusviestiä tuodaan esiin kuvien, tekstien ja visuaalisen ilmeen kautta. Kartoittamisen jälkeen Kaleva Median ammattilaiset ryhtyivät tuottamaan kootusta tiedosta POHTOn näköistä kokonaisuutta.
Toimitusjohtaja Markku Oikarinen toivoo, että uusi ilme ja asiakasystävälliset prosessit näyttäytyvät asiakkaille ja yhteistyökumppaneille ensi sijassa miellyttävänä, vaivattomana ja tehokkaana kokemuksena asioinnista POHTOn ja pohtolaisten kanssa. Kuva: POHTO
– Annoimme Kaleva Median ammattilaisille vapaat kädet tuottaa materiaalia. Odotimme ehdotuksia jännityksellä ja sieltähän niitä sitten tuli. Niitä oli lähtien brändiväreistä, logoista ja asiakaslupauksesta, joka oli meidän ajatustemme pohjalta kirjoitettu auki, päättyen yksittäisiin brändituotteisiin saakka. Saimme aikaiseksi kaiken mitä lähdimme hakemaan. Brändikirja kiteytti kokonaisuuden ja se on ollut meillä kovassa käytössä, kertoo Oikarinen.
Positiivista palautetta muutoksista on kuulunut niin asiakkailta kuin henkilöstöltäkin, kun uusi visuaalinen ilme, brändikirja ja brändilupaus ovat jalkautuneet POHTOn arkeen. Brändin kirkastamisessa tärkeintä on yrityksen omien ajatusten nostaminen ja identiteetin tarkastelu ulkopuolisen avulla. Mission ja vision kiteyttäminen ei kenties näy heti ulospäin, mutta vaikuttaa suoraan henkilöstön motivaatioon; pohtolaiset totesivatkin, että tämä kaikki tehdään heitä itseään varten.
– Oli ihan välttämätöntä saada ulkopuolinen toimija tähän prosessiin mukaan. Meidän ajatuksemme on vain yksi näkökulma, joten on tärkeää, että joku kyseenalaistaa. Tarkoitus on myös viestiä ulkopuolelle, joten emme ole itse parhaita kertomaan, miltä ulospäin näytämme, Oikarinen pohtii.
POHTOn tulevaisuus näyttää hyvältä; järjestelmä- ja brändiuudistus on tehty ja yritys kokee voivansa keskittyä tehokkaasti ydinliiketoimintaansa sekä hyödyntää yhdessä tehtyä työtä.
”Olemme olleet todella tyytyväisiä. Tällaiset yhteistyökuviot ratkaistaan aina viime kädessä henkilötasolla ja Kaleva Medialta löytyi meille hyvä yhteyshenkilö. Koen, että kaikella toiminnalla on myös heijastevaikutuksia toiminta-alueen kehittymiseen. Sekä POHTO että Kaleva Media haluaa toimia pohjoisen hyväksi – siksi on hyvä toimia yhdessä.”
Markku Oikarinen – POHTO
Vahvat brändit tekevät tutkitusti enemmän kauppaa ja paremmalla hinnalla. Vahvan brändin vaikutus näkyy viivan alla, parempana tuloksena. Kirkastetaanko teidän brändi seuraavaksi?
Graafinen suunnittelu näkyy yritysilmeissä, logoissa, kotisivuilla, esitteissä, messuosastoilla, mainoksissa ja tuotepakkauksissa, eli kaikissa yrityksen materiaaleissa.
Tulevaisuudessa menestyvät ne yritykset, jotka osaavat uudistaa ja uudistua. Saammeko auttaa yritystäsi strategisen markkinoinnin suunnittelussa ja konseptien luomisessa?