2 vuodessa 5 uutta myymälää – vahvasti kasvava Temrex luottaa printtiin
”Markkinoinnissa äärimmäisen tärkeää on pitkäjänteisyys ja toistot”
”Markkinoinnissa äärimmäisen tärkeää on pitkäjänteisyys ja toistot”
Kotimaisen perheyrityksen Temrexin missiona on tarjota aikaa ja rahaa säästäviä palveluita työvaatteiden hankintaan, painatettuna yrityksen logolla tai ilman. Liikkeitä löytyy pääasiassa Pohjois-Suomesta mutta verkkokauppa palvelee myös valtakunnallisesti. Temrex työllistää noin 30 henkilöä ja sen liikevaihto kasvaa tasaisesti vuosi vuodelta.
Pohjois-Suomen suurin työvaatemyymälä löytyy Oulusta, minne Temrex on avannut uudet liiketilat Ruskoon ja Limingantulliin. Kuva: Temrex.
Pohjoissuomalainen Temrex mahdollistaa vuosittain tuhansille yrityksille työvaatteiden, suojainten ja varusteiden hankinnan. Yritys on laajalti tunnettu pohjoissuomalainen toimija, jonka pääkonttori, keskusvarasto ja logotuotanto sijaitsevat Oulussa. Viime vuosina toiminta on laajentunut merkittävästi – osittain myös Etelä-Suomen alueelle. Tunnettuutta ja suosiota ei kuitenkaan ole saavutettu itsestään; Temrexillä on oivallettu markkinoinnin merkitys ja mahdollisuudet – yhteistyökumppanina toimii Kaleva Media.
Vuonna 2016 Kaleva Median edustaja otti yhteyttä Jouni Kurttilaan, Temrexin toimitusjohtajaan. Keskusteluissa todettiin yhteistuumin, ettei Temrex toteuta markkinointia riittävästi. Suuremmat asiakkaat oli siihen saakka tavoitettu henkilökohtaisella myyntityöllä, mutta pienet yritykset ja yksityisasiakkaat jäivät huomiotta. Niitä kuitenkin tiedettiin olevan paljon, joten Temrex päätti kokeilla markkinointia Kaleva Median avulla.
”Olimme aiemmin kokeilleet mainontaa, mutta se ei toiminut – taisi olla liian vähäistä ja pienimuotoista. Keväällä 2016, aloittaessamme yhteistyön Kaleva Median kanssa, meillä oli suuret odotukset ja tietyt tavoitteet. Emmekä pettyneet: tulokset olivat positiivisia ja siitä lähtien printtimainonta on ollut säännöllistä.”
JOUNI KURTTILA – TOIMITUSJOHTAJA, TEMREX
Temrexin tavoitteena on olla kotimaisena perheyrityksenä Suomen suurin ja luotettavin kumppani työvaatteiden ja varusteiden hankintaan. Printtimainonnalla ja kuvastoilla on markkinoinnissa iso rooli. Kuva: Temrex.
Yhteistyön alussa markkinoinnin keinoksi valittiin printtimainonta pohjoissuomalaisissa maakuntalehdissä Kalevassa ja Lapin Kansassa. Suuntaviivoiksi määritettiin ensin tunnettuuden kasvattaminen ja asiakkaiden tiedottaminen tarjoamasta. Myöhemmin rinnalle astui eri yhteistyökumppaneiden tuote-erien myynnin vauhdittaminen mainoskampanjoin. Tällaisia yhteistyökumppaneita ovat olleet muun muassa ulkoiluvaatemerkki Helly Hansen sekä työvaatevalmistaja Snickers.
– Printtimainonta toimii hyvin, sillä asiakasryhmissämme päättäjät ovat yleensä tällaisten printtilehtien kohderyhmää, kertoo Kurttila.
Printtimainonnan lisäksi Kaleva Media on toteuttanut Temrexille muun muassa bannerimainontaa medioiden verkkosivuilla ja kohdennettuna mainontana verkostossa, datapalvelualustan Markkinointitutkan markkinoinnin ja myynnin johtamisen tueksi, asiakastyytyväisyystutkimuksen, kaupallisia artikkeleita sekä tunnettuusarvioinnin. Printtimainonta on kuitenkin säilynyt ylivoimaisesti tehokkaimpana markkinointikeinona.
– Jos kaikki asiakkaat tavoitettaisiin netin kautta, yritykset lakkaisivat jakamasta printtimainoksia. Niillä saavutetaan hyviä tuloksia – siksi niitä käytetään, Kurttila kiteyttää.
Myyntijohtaja Henri Kurttila (vasen) ja toimitusjohtaja Jouni Kurttila luotsaavat Temrexiä kasvu-uralla. Henri lanseerasi oman kotimaisen työvaatemerkin Tuuman vuoden 2021 alussa. Tuuma syntyi halusta muuttaa työvaatemarkkinoita yksinkertaisempaan ja kestävämpään suuntaan – haluna tehdä tuotteita, jotka toimivat eilen, toimivat tänään ja toimivat kymmenen vuoden päästä. Kuva: Temrex.
Yhteistyötä on takana viisi vuotta ja tulokset ovat kautta vuosien olleet konkreettisia; tuoreimpana esimerkkinä erikoistuote-eristä tehty mainoskampanja vuonna 2021, joka poiki kassamyyntiin satojen tuhansien eurojen kasvun pelkästään yhden kuukauden aikana. Samoin kuin jo yhteistyön alussa, vuosien 2016 ja 2017 aikana, Temrexin asiakaskunta kasvoi pienten yritysten osalta tuhansilla asiakkailla.
– Puoli vuotta printtimainonnan aloittamisesta alkoi kuulua asiakkailta kommentteja, että ”tehän olette jatkuvasti esillä joka paikassa”. Erityisesti asiakkainamme olevat markkinoinnin ammattilaiset kommentoivat asiaa paljon. Tuli sellainen olo, että nyt olemme onnistuneet, kertoo Kurttila.
– Markkinoinnissa äärimmäisen tärkeää on pitkäjänteisyys ja toistot. Voisi kuvitella tulosten olevan suurimpia ensimmäisen mainoksen jälkeen. Todellisuudessa usein vasta kolmas tai neljäs kerta poikii parhaimmat tulokset. Muistan, kuinka yhteistyön alussa keskustelimme Kaleva Median edustajan kanssa toistoista ja niiden vaikutuksesta tuloksiin.
Temrexillä on lähivuosille tavoitteena kasvaa ja lisätä asiakasmääriä. Markkinointia tehdään siis jatkossakin yhtä aktiivisesti kasvun ja hyvien tulosten takaamiseksi ja Kaleva Media saa olla mukana matkassa. Kokemus Kaleva Mediasta markkinoinnin yhteistyökumppanina on ollut hyvä:
”Olemme pohjoissuomalaisia yrityksiä molemmat ja jaamme samat arvot. Kaleva Media on ajan hermolla ja palveluntarjonta on laajaa. Yhteyshenkilömme esittelee aina uusia asioita ja mahdollisuuksia ja kertoo aina rehellisesti, mistä on meille oikeasti hyötyä ja mistä ei niinkään. Kaikki on toiminut tosi hyvin.”
JOUNI KURTTILA – TOIMITUSJOHTAJA, TEMREX
”Printti on kuollut!” hokivat kaikki. Noh, vielä se porskuttaa – ja hyvin porskuttaakin. Haluatko lähteä mukaan uuteen mutta vanhaan, digijälkeisen ajan vallankumoukseen?
Bannerimainonta on yhä yksi käytetyimpiä digitaalisen mainonnan muotoja, koska se tarjoaa monia mahdollisuuksia joustavalla hinnoittelulla.
Natiivimainonnassa – eli kaupallisessa artikkelissa – median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon!