Sisältömarkkinoinnilla kohderyhmän tietoisuuteen
”Tarjoamme hyvää elämänlaatua ja sen viestin haluamme markkinoinnillamme viedä”
”Tarjoamme hyvää elämänlaatua ja sen viestin haluamme markkinoinnillamme viedä”
Toivon Kuulo Oy on pohjoissuomalainen yksityisen terveydenhuollon palveluja tuottava yritys, joka tarjoaa kuulonkuntoutukseen ja kuulemiseen liittyviä palveluita. Toimipisteet löytyvät Kemistä ja Oulusta. Toivon Kuulossa asiakasta palvelevat kokeneet asiantuntijat. Palveluissa korostuvat nopeus, laatu, yksilöllisyys ja kokonaisvaltaisuus.
Yrittäjä Sari Toivanen haluaa rohkaista hakemaan kuulonalenemaan apua ajoissa. Toivon Kuuloon on mahdollista varata aika kuulotutkimukseen samalle päivälle. Kuvassa audionomi Nina Salmela-Kunnari ja yrittäjä, audionomi Sari Toivanen. Kuva: Toivon Kuulo.
Toivon Kuulo on ensimmäinen pohjoissuomalainen kuulontutkimuksen ja -kuntoutuksen erikoisliike. Yrityksessä työskentelevät kokeneet asiantuntijat, jotka tarjoavat kuulontutkimukseen ja kuulemiseen liittyviä palveluita ja apuvälineitä. Tarve palvelulle on etenkin ikäihmisten keskuudessa suuri – onhan kyse elämänlaadusta.
Miten kertoa tällaisesta palvelusta niin, että jokainen sitä tarvitseva saisi tietä siitä? Toivon Kuulo lähti luomaan omannäköistään markkinointikokonaisuutta yhdessä Kaleva Median kanssa. Millaisia tuloksia saatiin aikaan suosiotaan yhä kasvattavalla sisältömarkkinoinnilla? Mikä on digimarkkinoinnin rooli kaikessa?
”Tarjoamme hyvää elämänlaatua ja sen viestin haluamme markkinoinnillamme kohderyhmälle viedä. Vaikka itsestä tuntuu, että näitä samoja asioita vain puhutaan uudestaan ja uudestaan, niin eivät läheskään kaikki asiakkaat ole niistä tietoisia. Päivittäin meille tulee uusia asiakkaita, jotka ovat meistä vasta juuri kuulleet.”
SARI TOIVANEN – TOIVON KUULO
Toivon Kuulosta saa moderneja, pieniä ja huomaamattomia kuulokojeita. Ihmiset ovat löytäneet yrityksen niin kuulokojetarvikkeiden ostossa kuin yksilöllisten kuulonsuojaintenkin ostopaikkana. Kuva: Toivon Kuulo
Kun Toivon Kuulo perustettiin Kemiin vuonna 2018, oli markkinointi aloitettava välittömästi. Ensimmäiseksi markkinoinnin keinoksi valikoitui kohderyhmän perusteella printtimainonta ja julkaisualustaksi Kaleva Median tuottama maakuntalehti Lapin Kansa. Printtimainonnan rinnalle astuivat digi- ja näköislehdessä julkaistavat mainokset vuonna 2020, kun Toivon Kuulo perusti toisen toimipisteensä tällä kertaa Ouluun. Markkinoinnin tavoite oli ensisijaisesti tunnettuuden kasvattaminen niin yrityksen kuin aihealueenkin suhteen.
– Haluamme tuoda markkinoinnin kautta esiin tuotteiden laatua ja palvelun nopeutta sekä rakentaa brändiä ja luottamusta. Tarjoamme hyvää elämänlaatua ja sen viestin haluamme markkinoinnillamme kohderyhmälle viedä, kertoo Toivon Kuulon yrittäjä Sari Toivanen.
Viestiä vietiinkin ihan toden teolla; jo vuonna 2019 päätti Toivon Kuulo lähteä tekemään sisältömarkkinointia Kaleva Median ammattilaisten kanssa. Julkaisualustaksi valikoituivat Lounais-Lappi-paikallislehteen kuuluva Monipuolinen Meri-Lappi -liite sekä verkkomedia Lapinkansa.fi. Molemmat mediat toimivat alueella, joka oli Toivon Kuulolle strategisesti tärkeä; Kemi ja sen lähialueet. Näillä medioilla asiakkaita tavoitettiin tehokkaasti ja sisältöartikkeleilla saatiin avattua Toivon Kuulon toimintaa ja ideologiaa.
– Näin lisäämme asiakkaiden tietämystä – artikkelit pohjautuvat asiatietoon. Tuorein tehty artikkeli on koko sivun laajuinen. Tuntuu, että aiheet ovat aina samoja ja meille arkipäivää, mutta valtaväestölle asiat eivät kuitenkaan ole tuttuja. Samalla voimme mainostaa omia tuotteitamme ja palveluamme, korostaa erinomaisuuttamme painamatta kuitenkaan kilpailijoita alas, Toivanen pohtii.
Uutena aluevaltauksena markkinoinnin saralla ovat Facebook ja Instagram. Toivon Kuulo on tehnyt Facebook-mainontaa alusta asti itse, mutta julkaisut ovat olleet toisintoja printtilehdissä ilmestyneistä mainoksista. Keväällä 2022 Toivon Kuulo aloitti someyhteistyön Kaleva Median kanssa ja niin ryhdyttiin tuottamaan sisältöä säännöllisesti sosiaalisen median kanaviin.
– Julkaisemme sosiaalisessa mediassa kuvia tavallisesta, jokapäiväisestä elämästämme. Ihmisiä kiinnostaa, kun kuvissa näkyvät omat kasvomme. Se herättää huomiota ja luo tuttuuden mielikuvan, Toivanen kiteyttää.
Mukaan astui myös Markkinointitutka: Kaleva Median tuottama palvelu, joka mahdollistaa yrityksille verkkosivustonsa lukujen säännöllisen ja vaivattoman seuraamisen. Sillä voi helposti todentaa myös markkinointikampanjoiden toimivuuden.
Vuosi 2021 oli Toivon Kuulolle kasvun vuosi. Oulun liikkeen asiakasmäärä lisääntyi huomattavasti ja Kemiin saapui asiakkaita ympäri Lappia. Myös uutta henkilöstöä palkattiin. Kuva: Toivon Kuulo
Monenlaista on siis kokeiltu ja Toivon Kuulon käyttämien markkinointikanavien ja -keinojen kirjo on laaja – eritoten, kun ajatellaan kokonaisuutta suhteessa yrityksen kokoon. Monipuolisuus on kuitenkin ollut alusta asti avainsana.
– Markkinointimme koostuu monesta. Olemme päättäneet panostaa digimarkkinointiin ja sisältöartikkeleihin, sillä ne ovat nähtävillä rajattomasti ja niitä voi jakaa somessa. Printtimainoksia ei saa kuitenkaan unohtaa; ne ovat ikään kuin mainonnan kivijalka. Printtimainoksen suhteen voi olla aina varma, että yhteydenotot lisääntyvät. Odotimme sitä jo alussa ja odotuksemme täyttyivät, Toivanen avaa.
Digi- ja somemarkkinointi ovat alati kasvavia ja tehokkaita markkinoinnin keinoja. Käsitykseen sosiaalisen median käyttäjäkunnasta liittyy kuitenkin riski, joka voi tehdä hallaa markkinoinnin tehokkuudelle. Tämän sudenkuopan Toivon Kuulo on halunnut välttää.
– Eräs asiakas otti meihin kerran yhteyttä Facebookissa Messengerin kautta. Olisi voinut olettaa, että hän on nuorehko tai työikäinen, sillä viestintäkanava oli Facebook. Hän olikin hyvin iäkäs, Toivanen muistelee.
– Se sai ajattelemaan, että ikä on vain numero, eikä sen vuoksi pidä aliarvioida ikäihmisten digitaitoja. Sen sijaan kannattaa rohkeasti käyttää somea myös ikäihmisille suunnatun markkinoinnin kanavana.
Rohkea eri kanavien ja keinojen käyttö näkyy tuloksina monessa suhteessa; Toivon kuulo on kasvanut paitsi maantieteellisesti, myös liikevaihdon ja henkilöstön suhteen. Nykyisin kahdella toimipisteellä palvelee yhteensä viisi henkilöä aiemman kahden hengen miehityksen sijaan. Kasvua on odotettavissa myös tulevaisuudessa.
”Yhteistyö sujuu oikein hyvin Kaleva Median yhteyshenkilön kanssa ja olen tyytyväinen saamaani palveluun. Jatkamme samalla tyylillä tulevaisuudessakin. Toivon Kuulo on ikäihmisten elämänlaadun puolestapuhuja ja markkinointi on keino viedä viesti perille.”
SARI TOIVANEN – TOIVON KUULO
Tarinat ovat puhutelleet ihmisiä kautta aikojen. Jos ollaan tarpeeksi kiinnostavia ja luodaan tarpeita, tulevat asiakkaat luoksesi. Miten te voisitte hyödyntää sisältömarkkinointia?
Yritysten omat asiantuntijat ovat tuotteiden ja palveluidensa parhaita teknisiä syväosaajia, mutta eivät välttämättä aina parhaita puhuttelemaan asiakkaita. Kaipaatteko apua sisällöntuotannossa?
Natiivimainonnassa median keinot, uutisartikkelit ja suuret lukijamäärät valjastetaan hyvien kaupallisten sisältöjen käyttöön. Tuo sisältösi massojen tietoon.